corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Som avtalssekreterare skulle Peter Winstén lett Transportarbetareförbundets avtalsrörelse under våren. Samtliga 27 kollektivavtal ska förnyas under året.

Den 14 januari växlade Transports delegation krav med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, och då gällde det transportavtalet.

Sedan kom coronakrisen. Det förändrade totalt förutsättningarna för avtalsrörelse.

– Det kan man lugnt säga. Det eskalerade, i slutet av mars kändes det inte längre som läge för avtalsförhandlingar, säger Peter Winstén två månader senare.

Förhandlingarna kom i stället att handla om korttidspermitteringar och varsel om uppsägningar.

De gällande kollektivavtalen prolongerades – förlängdes – i stället med sju månader, till den sista oktober. Först för bland andra lastbilschaufförer, terminalarbetare och miljöarbetare.

Nya avtal i höst

Avtalen för bland andra mackanställda och hamnarbetare, som löpte ut den 30 april, är förlängda till den sista november.

Förra veckan kom så Transport överens med arbetsgivarparterna om att prolongera bevakningsavtalet, taxitelefonistavtalet och hyrverksavtalet året ut.

– Jag tycker att vi tagit ett stort ansvar som valt att prolongera avtalen i den här situationen, säger Peter Winstén.

Han räknar med att leda Transports förhandlingar i höst.

– Just nu utgår jag från att vi ska förhandla som vanligt. Om det ändras får vi hantera det senare.

Med ”som vanligt” menar Transports avtalssekreterare att delegationerna möts ”på riktigt”. Peter Winstén tycker att mötesformerna under våren i många fall blivit effektivare, en positiv konsekvens av restriktionerna. Digitaliseringen har påskyndats och det har ofta gått bra att diskutera via länk.

– Men det är stor skillnad på möten och möten. Jag har svårt att se att det skulle fungera med avtalsförhandlingar där delegationer möts på länk i stället för fysiskt.

De kollektivavtal som Transport kommit överens med arbetsgivarparterna om att prolongera har alla förlängts med sju månader. De avtal som löper ut den sista maj är prolongerade till den sista december.

Samtliga nya avtal ska förhandlas fram i år. Kollektivavtalet för bland andra taxichaufförer löper ut mitt i sommaren och flera avtal för flyget under hösten.

Peter Winstén medger att det finns en risk att det blir problem att hinna få samtliga kollektivavtal klara före årsskiftet, men att förlänga fler avtal med sju månader är inget förbundet tagit ställning till.

Peter Winstén tar inte för givet att de nya avtalen kommer att innebära retroaktiv lön, att den framförhandlade lönen kommer att gälla från att det gamla avtalet löpte ut:
– Det kan vi inte utgå från innan vi förhandlat. Men självklart kommer vi att ha det som krav.

Framflyttade förhandlingar
Samtliga Transports 27 kollektivavtal ska förnyas under 2020. Avtalen löper alla ut under året, men vid olika tidpunkt. Flera avtal har prolongerats, förlängts, som en följd av coronaviruset.
*Bemanningsavtalet 30 april – förlängt till 30 november (förhandlas av LO för samtliga förbund)
*Bensin- och garageavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Bevakningsavalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Bilvårdsavtalet-KFO 30 april – förlängt till 30 november
*Bilvårdsavtalet-Almega 30 juni
*Bussbranschavtalet 30 september
*Bärgningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Depåavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygmekanikeravtalet 30 september
*Flygplatsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygriksavtalet 30 september
*Flygtankningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygteknikeravtalet 31 oktober
*Fraktflygflygavtalet 30 september
*Gummiverkstadsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Hamn- och stuveriavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Hyrverkstadsavtalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Miljö- och flygavtalet Pacta 30 april – förlängt till 30 november
*Miljöarbetaravtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Reklamdistributörsavtalet 30 juni
*Taxiföraravtalet 30 juni
*Taxitelefonistavtalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Terminalavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Tidningsdistributörsavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Transportavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Utlandsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Återvinningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.