Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Egentligen har det varit förbjudet att ta den långa veckovilan i hytten sedan EU-domstolen satte ner foten för fyra år sedan. Men sedan dess har reglerna skärpts och förtydligats. Inte genom implementering av EU:s mobilitetspaket.

Sedan den 24 maj i år har Polisen möjlighet att ta ut förskott på sanktionsavgiften för överträdelsen.

I praktiken är det fortfarande polisen som upptäcker brott mot kör- och vilotidsreglerna. Och det är polisen som kontaktar Transportstyrelsen som sedan tar beslut om förskott på sanktionsavgift, polisen stoppar då bilen från avfärd fram till dess att pengarna betalats. Därefter gör Transportstyrelsen en slutlig prövning av ärendet.

I normalfallet kostar det åkeriet 20 000 kronor om en förare tvingats ta veckovilan i hytten.

Mellan den 24 maj och den 26 november har polisen rapporterat in 86 sanktionsavgifter för utländska företag för brott mot kör- och vilotidsreglerna. 53 av dem har gällt förare som fått ta den långa veckovilan i hytt.

I de flesta fallen rör det sig om ett tillfälle och då är sanktionsavgiften i regel 20 000 kronor. Men vid ett fall blev det hela 80 000 kronor då polisman gjorde bedömningen att föraren tagit fyra förlängda veckovilor i hytten.

– Det är viktigt att påpeka att det här förskottsförfarandet bara gäller utländska företag. Är det ett svenskt företag tas inte förskott ut, men det är en sällsynt förseelse bland svenska företag och har inte förekommit ännu, säger Kim Königsson, utredare på Transportstyrelsen.

Innan gick det också att ta ut sanktionsavgift. Men det var en krånglig historia eftersom Transportstyrelsen var tvungen att delge i ett annat land och därefter fakturera.

– Efter ändringen har det reglerna om förskott på sanktionsavgift använts ganska ordentligt, säger Königsson.

I mobilitetspaketets regler om kör- och vilotider finns också en bestämmelse om att förarna ska få möjlighet att resa hem eller till åkeriets etableringsställe inom en fyraveckorsperiod. Det har polisen tagit sanktionsavgift för tre gånger för 20 000 kronor per gång.

Var får man ta vilan?

– Exakt vart återstår att se. Det måste tas fram någon typ av praxis vad minimum är. Det står i reglerna att inkvartering ska ske på lämplig plats med sovmöjlighet och sanitära inrättningar. Det behöver inte vara ett hotell och kan vara en lägenhet som företaget äger eller hyr. Eventuella kostnader ska tas av företaget, säger Kim Königsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.