Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Egentligen har det varit förbjudet att ta den långa veckovilan i hytten sedan EU-domstolen satte ner foten för fyra år sedan. Men sedan dess har reglerna skärpts och förtydligats. Inte genom implementering av EU:s mobilitetspaket.

Sedan den 24 maj i år har Polisen möjlighet att ta ut förskott på sanktionsavgiften för överträdelsen.

I praktiken är det fortfarande polisen som upptäcker brott mot kör- och vilotidsreglerna. Och det är polisen som kontaktar Transportstyrelsen som sedan tar beslut om förskott på sanktionsavgift, polisen stoppar då bilen från avfärd fram till dess att pengarna betalats. Därefter gör Transportstyrelsen en slutlig prövning av ärendet.

I normalfallet kostar det åkeriet 20 000 kronor om en förare tvingats ta veckovilan i hytten.

Mellan den 24 maj och den 26 november har polisen rapporterat in 86 sanktionsavgifter för utländska företag för brott mot kör- och vilotidsreglerna. 53 av dem har gällt förare som fått ta den långa veckovilan i hytt.

I de flesta fallen rör det sig om ett tillfälle och då är sanktionsavgiften i regel 20 000 kronor. Men vid ett fall blev det hela 80 000 kronor då polisman gjorde bedömningen att föraren tagit fyra förlängda veckovilor i hytten.

– Det är viktigt att påpeka att det här förskottsförfarandet bara gäller utländska företag. Är det ett svenskt företag tas inte förskott ut, men det är en sällsynt förseelse bland svenska företag och har inte förekommit ännu, säger Kim Königsson, utredare på Transportstyrelsen.

Innan gick det också att ta ut sanktionsavgift. Men det var en krånglig historia eftersom Transportstyrelsen var tvungen att delge i ett annat land och därefter fakturera.

– Efter ändringen har det reglerna om förskott på sanktionsavgift använts ganska ordentligt, säger Königsson.

I mobilitetspaketets regler om kör- och vilotider finns också en bestämmelse om att förarna ska få möjlighet att resa hem eller till åkeriets etableringsställe inom en fyraveckorsperiod. Det har polisen tagit sanktionsavgift för tre gånger för 20 000 kronor per gång.

Var får man ta vilan?

– Exakt vart återstår att se. Det måste tas fram någon typ av praxis vad minimum är. Det står i reglerna att inkvartering ska ske på lämplig plats med sovmöjlighet och sanitära inrättningar. Det behöver inte vara ett hotell och kan vara en lägenhet som företaget äger eller hyr. Eventuella kostnader ska tas av företaget, säger Kim Königsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.