FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Taxiförare hade ungefär 40 procent överrisk att drabbas av sjukskrivning under pandemin, jämfört med snittet i alla grupper, enligt en ny rapport som Försäkringskassan gjort. Det går att jämföra med undersköterskor i hemtjänst och äldreomsorg, som hade 36 procent högre risk än snittet. Allra högst överrisk har förskollärare haft, 53 procent.

Det här ska jämföras med vissa grupper som kunde jobba hemifrån. Bland yrkesgrupper som it-arkitekter och systemutvecklare gav pandemin en hälsoeffekt som var precis omvänd. Sjukskrivningarna minskade och bland dem blev det en så kallad underrisk förs sjukskrivning med 24 procent.

Transports regionala skyddsombud i Stockholm Olivera Pobra är inte förvånad.

– Vi försökte driva frågan om barriärskydd och förbud mot framsätespassagerare i taxibilar hos Arbetsmiljöverket. Efter att jag skickat in fyra anmälningar sa de att jag inte skulle skicka fler då det skulle bli en flaskhalseffekt på besluten. Så jag slutade och hoppades att de skulle fatta ett generellt beslut. Beslutet togs till slut efter nio månader.

Arbetsmiljöverket fattade inget generellt beslut, så till slut var det ett enda åkeri i Stockholm som inte rättat sig efter Transports krav och tvingades införa skyddsåtgärderna.

Taxi Stockholm började däremot rekommendera barriärskydd och gjorde det möjligt för förare att välja bort framsätespassagerare.

– Taxichaufför är ett låglöneyrke och förarna jobbar på procentlön. De är i beroendeställning och den som tackade nej förlorar på det ekonomiskt, säger Olivera Pobra.

Ett annat beslut gick desto fortare på Arbetsmiljöverket:

– Den 29 september 2021 drog Folkhälsomyndigheten tillbaka restriktionerna. Den 6 oktober drogs kraven om barriärskydd och förbud mot framsätesåkning tillbaka med omedelbar verkan, säger Olivera Pobra.

Taxiförare hade också en överrisk på 42 procent för att drabbas av sjukskrivning på över 21 dagar.

En delförklaring till taxiförares utsatthet kan vara att det är ett jobb med nära kontakt med andra människor, enligt Försäkringskassan. Myndigheten skriver att annan förklaring kan vara att ett antal regioner anlitat taxiföretag för att köra ut och hämta självtest för covid-19, som kan ha gjort att förarna stötte på viruset än mer. Olivera Pobra har ytterligare två teorier om bakomliggande orsaker.

– I taxibranschen är det många små företag där det inte finns kunskap om arbetsmiljö och det görs ingen riskbedömning. En fjärde anledning är nog att det är många i högre ålder som kör taxi och tillhörde en riskgrupp. Med de företag som vi gjorde gemensamma riskbedömningar med, Sirius och Samtrans, kom vi fram till att äldre och personer som själva säger att de tillhör en annan riskgrupp skulle få välja bort körningar med förhöjd risk för smitta.

Under pandemin infördes en tillfällig ersättning för karens. På så sätt blev den första sjukdagen inte helt utan inkomst. Den har många använt. Mellan april 2020 och september 2021 har drygt två miljoner fått ersättningen. 60 procent av dem var kvinnor.

En slutsats från Försäkringskassan är därför att pandemin förstärkt klasskillnaderna mellan olika grupper på arbetsmarknaden. Försäkringskassan skriver att ersättningen för karens har haft en utjämnande effekt och troligtvis haft stor betydelse för människor med låga inkomster och för unga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    5 april, 2022

    Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det "business as usual". Själv jobbar jag för Taxi Stockholm och har ångest dagligen, då jag nu tvingas att köra passagerare i framsätet. Senast i fredags hade jag en kille som satt och hostade konstant. När man frågar Taxi Stockholms styrelse VARFÖR de agerar på detta sätt så blir svaret att "det handlar om varumärket". Man anser alltså att imagen är viktigare än personalens hälsa, trots att den nya omikronvarianten - BA2 - just nu exploderar nere i Europa och garanterat kommer att komma hit. Att då, som detta stora taxibolag, kläcka ur sig en sådan kommentar är inget annat än grundmurad cynism och ett vidrigt sätt att bemöta personal, som i grunden enbart är orolig för sin hälsa. Taxibranschen i dag genomsyras av en enorm empatilöshet, parad med en enorm okunnighet, och vem som helst inser ju att motsvarigheten är svår att finna i någon annan bransch. Mest störande är dock att företrädare för ett företag som Taxi Stockholm, med sin dominerande roll på huvudstadens gator och torg, inte inser att de som utför arbetet är rädda. I ett sådant läge faller onekligen det vackra pratet om kollektivavtal (som de inte följer) och personalvård tämligen platt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst. 

Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen.