FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Taxiförare hade ungefär 40 procent överrisk att drabbas av sjukskrivning under pandemin, jämfört med snittet i alla grupper, enligt en ny rapport som Försäkringskassan gjort. Det går att jämföra med undersköterskor i hemtjänst och äldreomsorg, som hade 36 procent högre risk än snittet. Allra högst överrisk har förskollärare haft, 53 procent.

Det här ska jämföras med vissa grupper som kunde jobba hemifrån. Bland yrkesgrupper som it-arkitekter och systemutvecklare gav pandemin en hälsoeffekt som var precis omvänd. Sjukskrivningarna minskade och bland dem blev det en så kallad underrisk förs sjukskrivning med 24 procent.

Transports regionala skyddsombud i Stockholm Olivera Pobra är inte förvånad.

– Vi försökte driva frågan om barriärskydd och förbud mot framsätespassagerare i taxibilar hos Arbetsmiljöverket. Efter att jag skickat in fyra anmälningar sa de att jag inte skulle skicka fler då det skulle bli en flaskhalseffekt på besluten. Så jag slutade och hoppades att de skulle fatta ett generellt beslut. Beslutet togs till slut efter nio månader.

Arbetsmiljöverket fattade inget generellt beslut, så till slut var det ett enda åkeri i Stockholm som inte rättat sig efter Transports krav och tvingades införa skyddsåtgärderna.

Taxi Stockholm började däremot rekommendera barriärskydd och gjorde det möjligt för förare att välja bort framsätespassagerare.

– Taxichaufför är ett låglöneyrke och förarna jobbar på procentlön. De är i beroendeställning och den som tackade nej förlorar på det ekonomiskt, säger Olivera Pobra.

Ett annat beslut gick desto fortare på Arbetsmiljöverket:

– Den 29 september 2021 drog Folkhälsomyndigheten tillbaka restriktionerna. Den 6 oktober drogs kraven om barriärskydd och förbud mot framsätesåkning tillbaka med omedelbar verkan, säger Olivera Pobra.

Taxiförare hade också en överrisk på 42 procent för att drabbas av sjukskrivning på över 21 dagar.

En delförklaring till taxiförares utsatthet kan vara att det är ett jobb med nära kontakt med andra människor, enligt Försäkringskassan. Myndigheten skriver att annan förklaring kan vara att ett antal regioner anlitat taxiföretag för att köra ut och hämta självtest för covid-19, som kan ha gjort att förarna stötte på viruset än mer. Olivera Pobra har ytterligare två teorier om bakomliggande orsaker.

– I taxibranschen är det många små företag där det inte finns kunskap om arbetsmiljö och det görs ingen riskbedömning. En fjärde anledning är nog att det är många i högre ålder som kör taxi och tillhörde en riskgrupp. Med de företag som vi gjorde gemensamma riskbedömningar med, Sirius och Samtrans, kom vi fram till att äldre och personer som själva säger att de tillhör en annan riskgrupp skulle få välja bort körningar med förhöjd risk för smitta.

Under pandemin infördes en tillfällig ersättning för karens. På så sätt blev den första sjukdagen inte helt utan inkomst. Den har många använt. Mellan april 2020 och september 2021 har drygt två miljoner fått ersättningen. 60 procent av dem var kvinnor.

En slutsats från Försäkringskassan är därför att pandemin förstärkt klasskillnaderna mellan olika grupper på arbetsmarknaden. Försäkringskassan skriver att ersättningen för karens har haft en utjämnande effekt och troligtvis haft stor betydelse för människor med låga inkomster och för unga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    5 april, 2022

    Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det "business as usual". Själv jobbar jag för Taxi Stockholm och har ångest dagligen, då jag nu tvingas att köra passagerare i framsätet. Senast i fredags hade jag en kille som satt och hostade konstant. När man frågar Taxi Stockholms styrelse VARFÖR de agerar på detta sätt så blir svaret att "det handlar om varumärket". Man anser alltså att imagen är viktigare än personalens hälsa, trots att den nya omikronvarianten - BA2 - just nu exploderar nere i Europa och garanterat kommer att komma hit. Att då, som detta stora taxibolag, kläcka ur sig en sådan kommentar är inget annat än grundmurad cynism och ett vidrigt sätt att bemöta personal, som i grunden enbart är orolig för sin hälsa. Taxibranschen i dag genomsyras av en enorm empatilöshet, parad med en enorm okunnighet, och vem som helst inser ju att motsvarigheten är svår att finna i någon annan bransch. Mest störande är dock att företrädare för ett företag som Taxi Stockholm, med sin dominerande roll på huvudstadens gator och torg, inte inser att de som utför arbetet är rädda. I ett sådant läge faller onekligen det vackra pratet om kollektivavtal (som de inte följer) och personalvård tämligen platt.

Lästips:

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?