Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakter

Filmar för säkerhets skull

Räddningsarbete. Säkerhetsvakter som Mikael Hen och hans kollegor på Prevent ska släcka bränder, upptäcka livsfarlig gas och se till att alla har rätt skyddsutrustning. I vanliga fall är bevakningspersonal inte med på film, men den här dagen är de det.

Trettontiden en fredag i Stenungsund. Väktaren Kim Hansson backar ut på parkeringen och kör ut på vägen vid Bränningen. Rakt framför sig ser han Borealis-fabrikens gigantiska stålkonstruktion. Han kör några meter, gör en U-sväng med väktarbilen och kör tillbaka en gång till.

På parkeringen står filmaren Christoffer Hammarlöf med en filmkamera i händerna. Han står på huk under ett svart paraply som Greta Helleblad håller i. Ingen hade beställt regn men på västkusten kommer det i alla fall.

Ny tagning och sedan får Kim Hansson vända och köra ut flera gånger till.

Det är bara fortsättningen på en annorlunda arbetsdag.

Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna.
Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna. Foto: John Antonsson

Filmklipp

På förmiddagen träffades kollegor från säkerhetsföretaget Prevent Safety hemma hos Andreas Henriksson, som till vardags jobbar som tjänsteområdeschef med ansvar för utbildning och Bränningen.

Anledningen till att de filmar är att Prevent håller på att uppdatera sina tjänsteområden och har valt att göra filmklipp för respektive område.

Kim Hansson fick låtsas vakna på morgonen i en främmande säng.

– En gång skulle vi filma en scen som symboliserar att jag kommit hem säkert från jobbet. Jag fick stå ute i regnet och tända grillen!

De dagar Kim Hansson inte skådespelar är hans viktigaste jobb att se till att de som kommer in på industrierna han vaktar har alla behörigheter och utbildningar som krävs för att vistas i potentiellt farliga miljöer.

– Jag sitter mest i porten men kör väl rondbil ungefär vid varje fullmåne.

Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson

Tillbaka vid Bränningen. Träningsanläggningen där tusentals utbildas i säkerhet varje år. De flesta som går utbildningarna kommer från industrin i närområdet. En mindre del jobbar som säkerhetsvakter på Prevent safety. I området finns en uttänkt infrastruktur med vattenledningar, byggnader och gasolrör. I ett hus finns lejdare som simulerar insidan av ett fartyg. På en tågvagn vilar en rostig oljetank med Statoil-loggan på.

Andreas Henriksson drar fram en vinkelslip och börjar kapa ett rör. Kameramannen ropar ”tryck hårdare” så att gnistorna ska bli större.

– Bryt!

Ny scen

Dags för en ny scen. Säkerhetsvakten Mikael Hen kommer gående med två brandsläckare mot den plats där Andreas Henriksson kapat. Men i den färdigklippta filmen kommer det att se tvärtom ut. För själva vitsen är att säkerhetsvakten ska finnas på plats för att se till att ingenting händer eller om någonting händer snabbt kunna larma.

Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf
Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf

Den första inspelningsdagen för filmen, som produceras till företagets hemsida, var i somras. Då eldade de på ordentligt och visade hur släckningsarbetet går till. Men den här mulna dagen i september handlar det om en vanlig arbetsdag. Från att vakten går upp på morgonen, till dess att han eller hon kommer hem på kvällen.

– Det är det det handlar om, säger Mikael Hen.

– Jag brukar säga att jag står där för att se till att alla kan komma hem säkert i slutet av dagen.

Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson
Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson

Hetarbete

En vanlig arbetsdag kan Mikael Hen stå bredvid ett hetarbete, en svetsning eller någon annan situation där det finns risker för brand eller giftiga gaser. Han ska ha koll på allt som händer runtomkring och dessutom se till att alla som jobbar där använder sig av all nödvändig säkerhetsutrustning. Han beskriver att han alltid ska ha koll på det som händer i 360 graders vinkel.

Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson
Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson

På många företag kallas säkerhetsvaktens jobb för brandvakt. Men på Prevent har de valt att kalla det säkerhetshetsvakt eftersom vakterna gör mycket mer än att ”bara” vara en mänsklig brandvarnare vid underhåll och likande situationer på industrier då det automatiska brandskyddet kan ligga nere.

Om olyckan är framme finns ordningen inprogrammerad i ryggmärgen.

– Då är det larma, rädda, släck som gäller, säger Mikael Hen.

Men det är ytterst sällan sprinten behöver dras ur brandsläckaren. Det berättar instruktören Ulf Sahlin som inte är med i filmen, men jobbar på anläggningen. Han har jobbat med säkerhet och arbetsmiljö i över 20 år och har bara varit med om en handfull tillfällen som brandsläckarna behöver användas.

– Eller så har det brunnit så mycket att det inte går att göra något åt det, som när jag jobbade på oljan i Nynäshamn och lågorna var 60 meter höga.

Slutet utrymme

Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson
Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson

Ny scen. Mikael Hen hakar loss en orange dosa från skyddsjackan och drar ut en antennlikande grej. Apparaten är en gasmätare. Det har slutat regna så Greta Helleblad slipper hålla i paraplyet. Hon jobbar också som instruktör på Bränningen och förklarar:

– Han använder mätaren eftersom det är ett slutet utrymme där. Det ska arbetas intill och då ska han se till att det inte finns några brandfarliga gaser där som fattar eld eller gör att någon tuppar av.

Nu har Mikael Hen filmat klart scenen och visar upp gasmätaren.

– Teleskopet har jag på för att slippa sticka in armen eller komma ännu längre ner. Ofta när vi använder den här är vi inne i en djup tank. Har du inte mätt kan det finnas gaser där nere och i värsta fall kan du få i dig dem och tuppa av när du böjer dig ner.

Hur många gånger har du upptäckt farliga gaser där de inte ska vara?

– Oj, det är många gånger.

Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson
Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson

Mikael Hen är också en av tre säkerhetsvakter på företaget som har utbildat sig i räddning i slutna utrymmen. Under utbildningen har han lärt sig att använda särskild räddningsutrustning.

– Jag ska kunna inleda räddningen innan räddningstjänsten är på plats.

Har du behövt gå in någon gång?

– Nej. Men det var nära en gång. De var inne och skulle svetsa och han kände sig dåsig. Jag fick tag i honom från utsidan och kunde dra ut honom.

Mikael Hen har just visat upp ett andningsskydd, men nu är det dags att filma den sista scenen. I den är arbetsdagen slut och alla får gå hem säkert.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hasse Lönn, väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Foto: Privat

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Transportarbetarens logga

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.