flygplan som lyfter
Close
Att kabinpersonalen inte hinner äta och vila mellan flygningarna innebär ytterst en fara för säkerheten ombord, anser Transports flygavdelning 46.
Close

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Så säger Transportarbetareförbundets flygombudsman Johan Einarsson på avdelning 46, som började få signaler om problemet vid årsskiftet. Under perioden januari till mars har han fått rapporter om att kabinpersonalen, flygvärdar och flygvärdinnor, inte hunnit ta ut sitt matuppehåll på 45 minuter vid över 100 tillfällen.

Orsakerna skiftar men det rör sig om bland annat försenade flyg, att ingen mat är lastad på planet, att tiden är för knapp och att de så kallade slingorna, personalens scheman, är lagda på ett sådant sätt att de anställda inte hinner få i sig mat.

Inte löst problemet

Transport kallade Braathens people till lokal förhandling för att åtgärda problemen, men parterna kom inte överens.

– Företaget hävdar att de följer kollektivavtalet och schemalägger 45 minuters måltidsuppehåll. De har säkert gjort en hel del, men tyvärr har det inte hjälpt för att lösa det stora problemet, att personalen inte får äta. 45 minuter är helt enkelt för kort tid för att de ska hinna, säger Johan Einarsson.

Han förtydligar med att Braathens people börjar räkna måltidsuppehållet från ”block on till block off”. Det innebär att kabinpersonalens uppehåll i princip löper från det att flygkaptenen slår på bromsarna vid gate tills kaptenen släpper bromsarna vid gate. Kortfattat mellan landning och start.

I praktiken innebär det att de anställda måste fortsätta jobba under sin rast. Stanna kvar under tiden passagerarna går av planet, städa toaletter, plocka skräp, snygga till bälten och vara på plats igen för att ta emot nya passagerare 35 minuter före nästa avgång.

– Tiden blir ännu mer knapp vid byte av ”kärra”, de gånger personalen behöver förflytta sig från ett plan till ett annat. Många gånger tvingas de jobba 9, 10 timmar i sträck utan att få rast eller hinna käka.

Hungriga och utmattade

Kabinpersonalen har ansvar för säkerheten ombord och ska ingripa vid nödsituationer som exempelvis om en passagerare drabbas av hjärtstillestånd eller annan sjukdom. Är medarbetarna då hungriga och utmattade kan det innebära en säkerhetsrisk, betonar Johan Einarsson och flygavdelningens regionala skyddsombud, Joacim Olsson.

– En väldigt dålig och till och med farlig situation! Vi tycker inte att arbetsgivaren tar sitt arbetsmiljöansvar. Det är ju inte så svårt att se till att personalen får äta, genom bättre schemaläggning och mer personal, säger Johan Einarsson.

Eftersom den lokala förhandlingen mellan parterna utmynnade i oenighet har Transports regionala skyddsombud Joacim Olsson nu fört frågan vidare. I en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket om bristerna i arbetsmiljön ber han om myndighetens stöd för att förmå Braathens people att ordna verksamheten så att ”ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs”. Och de kabinanställda får äta och återhämta sig mellan flygningarna.

Inspektion av Arbetsmiljöverket

Som arbetet nu är organiserat bryter bolaget mot både arbetsmiljölagen, kollektivavtalet och de bedriver inte heller det systematiska arbetsmiljöarbete de är skyldiga till, menar Transport.

– Arbetsgivaren ska organisera arbetet på ett sådant sätt att de anställda klarar av att utföra det. Jag är ansvarigt skyddsombud, men har hittills inte blivit kallad till någon skyddsrond för att kartlägga och åtgärda risker i arbetsmiljön, säger Joacim Olsson.

Arbetsmiljöverket kommer att göra en inspektion hos Braathens people tisdagen den 20 maj.

Transportarbetaren söker BRA:s (Braathens Regional Airlines) hr-chef Lise-Lotte Sjöholm och företagets pressjour för ett bemötande. Svar kommer senare i mejl från hållbarhetschef Lars Resare:

”Vi tar arbetsmiljön på stort allvar. Inom ramen för vårt löpande systematiska arbetsmiljöarbete uppdagades att korrekta pauser inte var schemalagda och vi agerade skyndsamt genom att kontakta arbetstagarorganisationen för att informera om situationen och kalla till förhandling. Bakgrunden till att vissa måltidsuppehåll avvek från kollektivavtalet var ett systemfel som korrigerades skyndsamt.
Generellt har vi dialog/förhandlingar med arbetstagarorganisationerna kring frågeställningar som denna. Denna dialog fortsätter givetvis och i den mån nya frågeställningar adresseras avhandlas dessa på ett systematiskt sätt inom ramen för dessa dialoger/förhandlingar.
Vi arbetar fortlöpande för att säkra att de scheman som publiceras följer ingånget kollektivavtal. I förläggningen av detta analyseras utfallet i avvecklingen för att även säkra att det som planeras även håller vid själva genomförandet av flygningarna. I den mån det behöver ske justeringar i slingorna så inarbetas dessa förändringar löpande.
Arbetsdagar innehåller i utgångsläget måltidsuppehåll på 75 minuter för de kabinanställda. I de fall uppehållet reducerats till mellan 45 och 75 minuter beställs lunch eller middag med leverans ut till flygplanet som är kostnadsfri för medarbetaren”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    18 maj, 2025

    Överallt i näringslivet pressar arbetsgivare sina anställda allt hårdare utan att arbetsmiljöverket och fackföreningarna sätter stopp för det omgående.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Transportarbetarens logga

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.