Ledare

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

En bedömare med anknytning till stuveribranschen tror att striden kommer att rulla vidare ända fram till augusti. Då väntas regeringen driva igenom de lagändringar som måste till – om strejkrätten ska inskränkas på det sätt som arbetsmarknadens centrala parter enades om förra året.

Förslaget som fack och arbetsgivare presenterade går ut på att arbetstagarna bara får vidta stridsåtgärder om syftet är att uppnå ett kollektivavtal. För sympatiåtgärder ska villkoren vara desamma som i dag.

Uppgörelsen mellan de centrala parterna fick den S-ledda regeringen att andas ut. Nu blev det parterna själva som snickrat ihop ingreppen i arbetstagarnas mest grundläggande rättighet – den att lägga ner arbetet.

Det kan ju tyckas som att ändringarna inte kommer att påverka Hamnarbetarförbundet. Det förbundet slåss för är ju precis det, att få teckna ett kollektivavtal. Men det finns en begränsning till. Facket ska inte få vidta stridsåtgärder mot en arbetsgivare som redan är bunden av ett avtal.

Det är den punkten som orsakat hårdast debatt mellan arbetsrättsexperter. Kurt Junesjö, en radikal med förflutet på LO-TCO Rättsskydd, beskriver parternas överenskommelse som en fullständig kapitulation. Han anser att den tidigare striden på APM Terminals i Göteborgs hamn var ett ”skruttstrejk”. En konflikt som används som förevändning för att göra inskränkningar i strejkrätten som arbetsgivarna länge velat ha.

Kurt Junesjö – och även andra kritiker – befarar att arbetsgivarna, med de nya reglerna, kommer att ”avtalsshoppa” för att pressa ner lönerna. Ett mindre nogräknat företag kan snabbt teckna ett avtal med ”fel” fackförbund – eller med någon ”gul” arbetsgivarkontrollerad fackförening.

LO:s tidigare avtalssekreterare, Erland Olauson, har en gång i tiden jobbat på samma juristbyrå som Junesjö. Det är Olauson som utarbetat parternas förslag till ändrade spelregler. Han tillbakavisar kritiken och ser ingen risk för att det ska dyka upp ”gula” fack i Sverige.

Dessutom, påpekar han, är det i så fall inget nytt hot mot arbetstagarna. Redan i dag kan en mindre nogräknad arbetsgivare teckna avtal med ”fel” fack. När ”rätt” fack knackar på dörren kan arbetsgivaren hävda praxis, det vill säga att först tecknade avtal gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. daniel:
    27 februari, 2019

    Med nya lagarna kommer kanske rätt fack få teckna avtal. Men inte se till att det tillämpas eftersom det är endast förstaavtalet som ger sedvanliga rättigheter. D v s ett skumraskbolag tecknar förstaavtal med Yellow UNion eller vad det nu kommer att heta. Därefter kommer det riktiga facket och kräver avtal. Skumraskbolaget säger okej då. Sen kan det riktiga facket inte driva tvist , den frågan äger Yellow Union.

    Blir "spännande" att se om det blir på byggena, åkerierna eller restaurangnäringen som detta sprids först. Alla ombudsmän som har som vardag att jaga skumrasket idag kommer få mer att göra och ännu sämre juridiska förutsättningar.

Lästips:

Lily Hallberg

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Lily Hallberg

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.