Plånbok med pengar
Avtal 2025

Facken inom industrin kräver 4,2 procent i löneökning

Löner. LO ställer sig bakom Facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent i ett ettårigt avtal. Transports ordförande Tommy Wreeth tycker att det var för lågt och röstade nej.

Eftermiddagen måndagen den 4 november gick Facken inom industrin ut och krävde 4,2 procent i löneökning i ett ettårigt avtal.

– Det här kravet grundar sig naturligtvis på noggranna överväganden av de ekonomiska förutsättningarna både nationellt och internationellt. Vi utgår också från en stark konkurrenskraft och vi ser nu goda skäl att fortsätta med en löneökningstakt i linje med den som vi hade i senaste avtalsrörelsen. Utöver det så har vi också en låglönesatsning. Den gäller ju enbart för LO-förbunden och det är den insamlingsmodell som vi har använt och också fått igenom under de senaste tre avtalsrörelserna, sa IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson vid pressträffen då avtalskraven presenterades.

Sedan 1998 finns ett så kallat lönemärke i Sverige. Det är den löneökningstakt som Facken inom industrin och arbetsgivarna på motsidan kommit överens om. Den löneökningen kallas för industrimärket och sätter spelplanen för alla andra fack och arbetsgivare då löner och andra villkor i kollektivavtal förhandlas fram.

Redan i början av pressträffen konstaterade Per-Olof Sjöö, ordförande för GS, att arbetsgivarnas uppfattning alltid är att facken kräver för mycket och att det i samband med avtalsrörelser går dåligt för Sverige. Industrifackens företrädare valde under pressträffen att visa att svensk export ökat och att industriföretagen sett en ökad vinstandel under flera år. Svenska löner ligger också under snittet av lönerna i Västeuropa.

Och mycket riktigt. Pressträffen hade inte slutat när arbetsgivarnas organisationer började att skicka pressmeddelanden om att lönekravet är allt för stort.

– Jag är uppriktigt förvånad. Fackförbunden måste lyfta blicken och ta in den verklighet som företagen står inför. En löneökning på 4,2 procent vore ett dråpslag, inte minst för de små och medelstora företagen. Vi måste ju hitta en nivå som fungerar för hela arbetsmarknaden, då kan man inte sikta på en nivå som skulle driva vissa företag ur landet, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef, IKEM, i ett pressmeddelande.

Transports ordförande röstade nej

Tidigare under måndagen beslutade LO-styrelsen att rösta ja till Facken inom industrins lönebud på 4,2 procent. Transports Tommy Wreeth röstade nej i egenskap av ledamot i LO-styrelsen.

Den 14 november har Transports förbundsstyrelse samt Transports förbundsråd möte för att ta ställning till avtalskraven och den 29 november ska Transport svara om förbundet kommer att vara del i LO-samordningen eller inte.

– Jag tycker att 4,2 procent är ett alldeles för lågt bud om man jämför med vad utfallet brukar bli när Facken inom industrin och Industriarbetsgivarna kommit överens, säger Tommy Wreeth och fortsätter:

– Jag reserverade mig i LO-styrelsen eftersom jag inte tror att det här är bra för några LO-medlemmar utanför Industriavtalet. Vi har inte någon större löneglidning utan får nöja oss med vad vi får i riksavtalen. Men för industrin passar det bra, de förhandlar vidare på arbetsplatserna och får märket som golv, men vi riskerar att få det som tak.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 november, 2024

    Lönerna för chaufförer är alldeles för låga så de behöver höjas väldigt mycket mer än 4,2%.Då ingen arbetsgivare bland åkerier och transportörer och deras kunder vill betala mer än avtalslön för chaufförer så blir ju kollektivavtalet ett tak istället för ett golv för lönerna.Jag valde att sluta som åkare redan 2015 och jag valde att sluta köra långtradare redan 2018 när jag var 52 år då jag ansåg att lönerna är för låga för chaufförer.

Lästips:

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.