I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg
Close
I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU.
Close
Transports ungdomsforum

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

I en paneldebatt som modererades av Sirin Celik och Sandra Tenggren, båda utredare på Svenska Transportarbetareförbundet, luftades frågor om arbetsmiljö, anställningstrygghet och förutsättningar för fackligt arbete.

Paneldebatten inleddes med tio snabba frågor där paneldeltagarna skulle hålla upp grön eller röd lapp ifall de höll med om påståendet eller inte. Första frågan handlade om fackförbund ska få utse skyddsombud. Där var panelen helt överens och enbart gröna skyltar hölls upp. När frågan om övervakning av personal ställdes blev det ett engagemang i salen. Att de politiska partierna har olika uppfattning i frågan blev också tydligt i handuppräckningen. Erik Berg, förste vice ordförande i Liberala ungdomsförbundet, höll upp en grön lapp och fick möjlighet att utveckla sina tankar.

– Staten övervakar redan oss och det utan att be om lov. På arbetsplatserna är det parterna som kommer överens om hur övervakningen ska ske och det är mycket bättre, sa Erik Berg.

Trygghet och kontroll

Lisa Nåbo, förbundsordförande i Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, arbetade som larmoperatör på Securitas direct under sina studier till polis. Hon var då också medlem i Transport och frågan om övervakning såg hon från två håll, att den dels handlar om trygghet och dels om kontroll.

– Vid till exempel ensamstängning på en mack kan övervakningen vara en trygghet, sa Lisa Nåbo och la till att just ensamstängning är en facklig fråga i sig och kanske inte borde få förekomma. Övervakning som handlar om kontroll är däremot inte positivt.

Panelen diskuterade också frågan om nya LAS, lagen om anställningstrygghet. Lagen har kommit till efter partsförhandlingar, partsförhandlingar som Transport ställt sig utanför. Stefan Sarmes, andre vice ordförande i Kristdemokratiska ungdomsförbundet, tycker att befintliga LAS missgynnar unga med sin regel sist in – först ut. Han är därför positiv till förändringarna.

– Jag älskar den svenska modellen där starka parter kommer överens. Det är mycket bättre än politisk lagstiftning, sa Stefan Sarmes.

”Missgynnar arbetare”

Ava Rudberg, förbundsordförande Ung Vänster tyckte annorlunda i frågan.

– Nya LAS handlar mest om omställningstrygghet, men man måste kunna ha det och anställningstrygghet. Undantag från LAS-listor kan man redan göra med befintliga LAS, så att säga att gamla LAS missgynnar unga stämmer inte. Men nya LAS missgynnar arbetare, sa Ava Rudberg.

Lisa Nåbo protesterade mot själva historiebeskrivningen om hur förändringar i lagen kom till. Förändringarna kom inte till i ett vacuum menade hon.

– Det är fel att säga att det är en fackligt förhandlad lag då förändringarna var framtvingade från politiskt håll, sa Lisa Nåbo och fortsatte:

– Om den svenska modellen ska fungera med starka parter måste politiken se till att återställa det som man under 20–30 år har nedmonterat för fackföreningsrörelsen. Så att alla, oavsett storlek på plånbok, kan organisera sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Davids krönika. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Transportarbetarens logga

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.