Tommy Sjöman
Close
Tommy Sjöman är pensionerad lastbilschaufför. Han har träffat förarkollegor som är piskade att jobba vidare efter 65 år, fast de är utslitna.
Close

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Pensioner. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

Tommy Sjöman väljer själv platsen för bilden. Vid en papperskorg. Där tycker han att det brandgula kuvertet från Pensionsmyndigheten hör hemma.

Han tittar bort mot lastbilarna som står parkerade vid Björkängs rastplats intill E6. De flesta är utländska. Förarna kommer från länder som Polen, Litauen och Bulgarien och har ofta löner på 6 000–8 000 kronor. Plus traktamente i bästa fall

– Tänk om de chaufförerna insåg hur lite det kommer att få i pension, säger han. Samma sak gäller ju svenska förare. Många tycker att de har skapligt betalt när de jobbar. Men mycket är ju traktamente, det ger ingen pensionsrätt.

– Jag ska vara ärlig och säga som det är. Den utländska konkurrensen var ett tungt skäl till att jag la av i förtid. Jag jobbade på Molins åkeri. Det var bra. Kollektivavtal. Rätt ob och övertid, hela köret. Jag hade tänkt stanna till 65. Men situationen på vägarna fick mig att lessna.

Bra årsinkomst

Tommy Sjöman fyllde 65 år i februari. Då blir han ålderspensionär på riktigt. Han kommer från Örkelljunga, men flyttade till Varberg efter pensioneringen. Inne på vägkrogen plockar han fram pärmen där pensionsbeskeden sitter prydligt samlade.

Utan omsvep förklarar han att han hade en bra årsinkomst som chaufför. Sista åren kom han upp i omkring 440 000 per år, inklusive ob, övertid och en livränta efter en arbetsskada. Det motsvarar drygt 36 600 kronor i månaden i snitt.

När politikerna drev igenom pensionsreformen på 1990-talet förespeglade man väljarna en pension på 60 procent av lönen. Plus tjänstepension.

Tommy är född 1953 och i likhet med alla jämnåriga är han den sista årskullen som får en liten rest från det gamla ATP-systemet. Det mesta kommer i stället via den allmänna så kallade inkomstpensionen och den omdiskuterade premiepensionen, där löntagaren själv väljer förvaltare.

Totalt får Tommy Sjöman nu 14 950 kronor i månaden från staten. Efter skatt blir det 10 858 kronor. Till det kommer tjänstepension. Det är avstått löneutrymme. Pengar som facket och medlemmarna slagit sig till vid förhandlingsbordet.

Välja hur länge

Den som går i pension kan välja under hur lång tid tjänstepensionen ska ticka ut. Tommy har valt tio år. Det ger ett extra tillskott på nästan 5 000 kronor i månaden, efter skatt.

Efter 45 års arbete ska Tommy Sjöman alltså leva på lite mer än 15 800 kronor. Netto.

– Det blir tufft, säger han. Ja, det hade blivit svårt redan nu. Därför började jag pensionsspara själv. Jag fick ihop drygt 300 000 kronor. Det ger ett bra extra tillskott i fem år.

Tommy Sjöman jobbade fackligt i Transport i många år, i Helsingborgs

avdelningen. Han skräder inte orden:

– De kommande fem åren får jag ut över 19 000 kronor i handen. Jag ska inte gnälla, jag har sörjt för mig. Men jag har mött många medlemmar som inte brytt sig. Som blivit förtvivlade när de fattar hur lite pengar det blir i pension.

– Ja, du vet ju själv hur åkeribranschen ser ut. Jag känner till förare som haft mer i traktamente än lön. Folk som varit glada över att få köra lastbil, och inte funderat så mycket. Nu är de piskade att fortsätta jobba efter 65.

Tjänstepensionen

En viktig pusselbit i Tommys ekonomi är alltså tjänstepensionen. Men den förutsätter att det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. En växande andel av Transports medlemmar jobbar på företag utan kollektivavtal. De går miste om flera viktiga försäkringar, men framför allt uteblir tjänstepensionen.

Tommy Sjömans blick smalnar:

– Det är för jävligt som det har blivit. Företag struntar i att teckna avtal. Och all den här valfriheten. Jag är inte glad över den. Jag vill inte välja fondbolag för min premiepension. Inte elbolag, inte skola till ungarna. Varför ska fondbolag tjäna pengar på min pension? Varför ska inte alla skolor vara bra?

– Pensionssystemet måste göras om! En rimlig nivå vore 80 procent av lönen. En bra start kunde vara att sänka skatten på pensioner.

Politikerna har gått ut hårt med en annan lösning. Höjd pensionsålder och att folk ska jobba till 67 år, helst 69.

”Ett hån”

– Det är ett hån mot LO:s medlemmar, mullrar Tommy Sjöman. Tänk på folk som slitit i gjuterier, i vården eller chaufförer som lossat oljefat för hand eller dragit pallvagnar med 1 000 kilo gods. Många är slut i händer och armar. Det är ruttet att de här människorna ska straffas med lägre pension.

– Ska pensionsåldern höjas måste politikerna göra skillnad på arbetare och kontorsfolk. Det finns säkert tjänstemän som kan fortsätta till 70–75 år. Men jag tror faktiskt inte att samhället vill se en massa lastbilar på vägarna som rattas av 75-åringar som knappt kan vrida på huvudet.

Vilka råd vill du ge Transports medlemmar som fortfarande yrkesarbetar?

– Gå med i facket! Jag fick ut 400 000 kronor på ett bräde efter en arbetsskada. Det hade jag aldrig klarat själv. Se också till att jobba där det finns kollektivavtal.

– Och engagera dig i pensionen, även om det låter tråkigt. Då vet du vad som väntar. Tänk på att traktamente inte ger någon pension. Har du möjlighet, sätt undan lite pengar. Som mest betalade jag in 12 000 kronor om året till min egen pensionsförsäkring.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils-Erik Linde:
    30 mars, 2018

    Det är synd att det inte är mer som gjort som Jan.Det har visat sig att pension uppgörelsen var och är en stor bluff.Den stora faran nu är alla fonder som inte har rent mjöl i påsen.Tro inte när dom lovar .Prata med en som kan det facket är bra.

Lästips:

Många som skadats sig på arbetet eller drabbats av arbetssjukdomar knaprar smärtstillande och jobbar på tills det tar stopp. Då kan det vara svårt att få ersättning från Försäkringskassan. Foto: Justina Öster

Dokumentera alla skador – och anmäl!

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan (i en tidigare artikel) ansågs för sjuk för att jobba, men för pigg för att få ersättning från Försäkringskassan. Nu lanseras flera förslag för att mildra reglerna för utslitna arbetare som närmar sig pensionen.

Dags för nya rutiner

Miljöarbetare. Ett fritt jobb, där man får vara ute och röra sig. Men allra bäst är gemenskapen med kollegorna. Så beskriver Pelle Bergkvist jobbet som sopgubbe. Ändå väljer han att gå hem tre år i förtid – efter 42 år.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Kultur
Horror photo of an old black scary haunted tv set with ghost hands on screen, standing on dark foggy ruined city with spirit figures background. Foto: Shutterstock

8 skrämmande bra filmtips

Skräckfilm. Vår nya högtid Halloween nalkas. Det blir mörkare ute och det är ett bra läge att låta sig skrämmas. Eller vänta. Är du en av dem som tror att all skräckfilm är splatter och ger dig mardrömmar i hundra år? Här är tips på filmer som många skräckfilmsskeptiska borde kunna uppskatta. Men smaken är olika, så inga garantier lämnas.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Snabbkoll
Snabbkoll: Motioner

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Kultur
Svordomar. Illustration: Mattias Käll. Kristy Beers Fägersten. Foto: Anna Hartvig / Södertörns högskola

Hon vill ge svordomen upprättelse

Kraftuttryck. Ett litet ”jävlar” kan vara tricket om du vill ha en vän. Det funkar också mot smärtan om du råkar tappa domkraften på tån. Lingvisten Kristy Beers Fägersten vet massor om konstruktivt svärande, och hon vill gärna ge svordomen upprättelse. Vi behöver den.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sommarsverige
Köerna ringlade långa i väntan på att Vildmarksvägen ska öppna.

Vackraste vägen

Stekenjokk. Björkskogen blir glesare och snölegorna allt större. Framme vid bommen är det kalfjäll. En kilometerlång karavan av husbilar, husvagnar och motorcyklister köar. Om en timme öppnar Sveriges kanske vackraste väg.