Close
Arbetsmiljöverket säger nej till generella regler om TMA-fordon vid olyckor på utsatta vägar. Nu får myndigheten stöd i domstol. Transport ser ökad risk för allvarliga olyckor.
Close

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

– Domstolen och Arbetsmiljöverket är ute och cyklar. Riskbedömningar ska göras av arbetsgivaren. Hur ska det gå till här? Ska jag som vd åka ut på varje olycka och bestämma om det behövs en TMA-bil eller inte, säger Rickard Elvin, vd på Assistancekåren i Örebro.

På senare år har flera bärgare och anställda på däckjourfirmor dödats eller skadats svårt vid påkörningsolyckor. Riskerna har dessutom ökat i takt med högre hastigheter och bilförare som knappar på telefoner och gps:er bakom ratten.

För fem, sex år sedan slog Arbetsmiljöverket in på en radikal linje. I ett par regioner – där Stockholm, Örebro och Västerås ingår – infördes ett generellt krav på TMA-skydd vid uppdrag på särskilt utsatta vägar. Kravet riktades mot alla företag i de berörda branscherna.

Men i början av 2016 gjorde Arbetsmiljöverket en 180-graderssväng. Den högsta ledningen ingrep och körde över de lokala arbetsmiljöinspektörerna. I stället för ett generellt krav på TMA-bilar skulle arbetsgivarna göra riskbedömningar.

Helomvändningen gjorde att det blev olika regler i landet, eftersom verket inte drog tillbaka vitesbesluten som riktats mot hundratals företag i bland annat Stockholm.

Transport har hela tiden fortsatt driva frågan om säkerheten för vägarbetarna. I Örebro och Västerås begärde två regionala skyddsombud tidigt att Arbetsmiljöverket skulle gå ut med viteskrav mot sex namngivna företag. Med generellt krav på TMA-skydd på farliga vägar.

Verket sa nej och skyddsombuden förlorade sedan även rond två i Förvaltningsrätten i Karlstad.

Transport gick då vidare till Kammarrätten i Göteborg. Den 15 oktober föll domen. Det blev nytt bakslag för facket.

Rätten går på Arbetsmiljöverkets linje och anför att generella TMA-krav är orimligt och oproportionerligt. Lösningen ska vara riskbedömningar inför uppdragen ute på vägen.

Martin Miljeteig är ombudsman och arbetsmiljöansvarig på Transport. Han är mycket kritisk mot Arbetsmiljöverket:

– Det här skadar förtroendet för verket och generaldirektören. Risken att skadas vid servicearbeten på vägen är lika stor i hela landet. Men den myndighet som har det högsta ansvaret för arbetsmiljön hävdar att det inte ska finnas generella krav, lika för alla.

– Verkets agerande är obegripligt. Man håller ju med om att arbetet är farligt och att TMA minskar riskerna radikalt. Dessutom har branschen tidigare efterlyst en föreskrift som ställer samma krav på alla bärgningsföretag. Som gör att man inte kan konkurrera med dålig arbetsmiljö.

På samma sätt som vd:n på Örebrobärgarna undrar Martin Miljeteig hur riskbedömningen på vägarna är tänkt att gå till i praktiken:

– Inget bärningsuppdrag är den andra likt. Väder, väglag, tid på dygnet, bilens placering, omgivande trafik, skymd sikt. Allt det varierar.

– Riskbedömningar ska göras av arbetsgivaren. Men skyddsombud ska också ges möjlighet att medverka. Ska arbetsgivare och skyddsombud åka ut tillsammans på varenda olycka och bestämma om TMA-fordon ska tillkallas? Det kommer naturligtvis inte att ske. I verkligheten blir det den enskilde anställde bärgaren som får bära ansvaret.

Vd Rickard Elvin är inne på samma spår. Han ser risken att bärgningsarbetarna kommer att agera olika:

– En del vill vara ”duktiga” och så snabbt och billigt som möjligt få bort ett trafikhinder. Då tummar man på säkerheten. Andra vill göra rätt och se till att säkerheten är fullgod. De kommer att uppfattas som besvärliga, och orsaka extra kostnader för kunder och försäkringsbolag.

– Kom ihåg att en TMA-bil inte bara skyddar bärgarna, utan i lika hög grad bilisterna som kör in i skyddsfordonet.

I bärgningsbranschen är man inte överens om vilken linje som är bäst – förbud eller riskbedömningar. Mats Nilsson är vd för hela Assistancekåren i Sverige.

– Det generella viteskravet var som att skjuta mygg med bazooka. Ibland är det totalstopp på vägen, efter en olycka, och då behövs ingen TMA-bil. Det finns också många vägar som inte är riskklassade, men där trafiken är sådan att det ändå behövs TMA-skydd.

– Arbetsmiljöverkets agerande har inte blivit bra. Andra myndigheter behöver kliva in. Trafikverket borde ha en större roll i den här frågan.

En central fråga nu är hur Arbetsmiljöverket kommer att agera. Ska besluten om vitesförbud rivas upp, så att reglerna blir desamma i hela landet?

Transportarbetaren har sökt ansvariga på verket och bara fått följande mejlsvar:

”Vi har inte analyserat domen än så vi uttalar oss inte just nu. Vi kan inte i dag säga när vi är redo att uttala oss.”

Mattias af Malmborg är jurist på LO-TCO Rättsskydd. Han är inte förvånad över Kammarrättens dom.

– Det är sällan kammar- och förvaltningsdomstolarna går emot ett myndighetsbeslut. Det är mest om det skett något fel i handläggningen av ett ärende. Tyvärr får domen stor betydelse för säkerheten för många människor. Det finns inget annat effektiv skydd vid olycksplatser än TMA.

I Förvaltningsrätten i Karlstad var domstolen oenig. En ledamot ansåg att generella krav inte var orimligt.

Transport och LO-TCO Rättsskydd överväger nu om kammarrättens dom ska överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. Där krävs så kallat prövningstillstånd, för att ärendet ska tas upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter åtta dagar och två kurer med antibiotika mot njurbäckeninflammation och blodförgiftning är Tuija Paasila tillbaka på jobbet hon älskar, som bilbärgare. Foto: Justina Öster

”Man kan inte vara så pryd”

Hälsa. Tuija Paasila öppnar den bakre ”räddaren i nöden-luckan” på bärgningsbilen. Bakom den kan hon huka sig ner, om det kniper. – Man kan inte vara alltför pryd i den här branschen, säger hon.

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.