Nina och Mikael Arnewing
Close
Bästa båtresan? För Mikael Arnewing är det varje dag han tillbringar i Diana, även om den ligger vid bryggan. ”Det är underbart när barnbarnen följer med”, kontrar frun, Nina Arnewing.
Close
Månadens medlem

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Nina och Mikael Arnewing.
Nina och Mikael Arnewing. Foto: Lena Blomquist

– Vi är inne på femte dygnet ombord nu, men i dag ska vi åka hem och tvätta lite.

Båten har dock legat kvar vid bryggan, nästan i skuggan av Tranebergsbron i Stockholm, både dag och natt. I sittbrunnen blir det en kopp kaffe och prat om båtplaner – eller båtdrömmar.

Hamnarbetarna Mikael och Nina Arnewing ramlade över en båt för åtta år sedan. Men den var för liten för att övernatta hyggligt bekvämt i. Förrförra året, sent på säsongen, köpte de Diana, byggd 1989 i England. Priset var bra, hon betraktades mest som skrot. Men de stora bristerna var lättare och billigare att fixa än vad både säljare och köpare hade trott.

– I sommar ska vi åka på lite längre utflykter. Till Birka med barnbarnen, kanske en vecka i skärgården? Och bara köra in i stan med båten … vinklar och hus ser annorlunda ut från sjön, säger Nina.

– Jag vill åka till Åland, Öland, Gotland. Och det kommer bli så, säger Mikael.

Båda konstaterar att sommarens planerade långresa ska gå till släkten i Småland. Eller skulle ha gått, om den blir av beror på coronaläget och rekommendationerna.

– Båten betyder förstås extremt mycket i år. Det är en vardagslyx att åka i väg över dagen, ankra, sola, kanske gå i land och grilla något. Och det är naturligt att hålla avstånd både på sjön och här vid bryggan, säger Nina.

Detta är en anledning till att många andra, både före detta sjöfarare och landkrabbor, lockas av båtliv inför coronasommaren 2020. Det märks inte minst på efterfrågan och pris på begagnade båtar av olika storlekar.

Vad har ni för tips till nybörjaren som vill ut på sjön i sommar?

– Du måste skaffa dig grundläggande kunskap om styrbord, babord, sjömärken, väjningsregler och sånt. Tänk efter vad du vill använda båten till innan du köper en. Åk med på en båtutflykt först, för tänk om du blir sjösjuk, säger Nina Arnewing.

Båtratt, Arnewings
I år ska Diana rattas långt från bryggan i Traneberg. Foto: Lena Blomquist

– Köp inte för liten båt, då kan du ångra dig, säger Mikael Arnewing.

Själv drömmer han om en större, 48 fot. Som de kan bo bekvämt på i Portugal efter pensionen. Bara ta kanalerna ner genom Europa.

– Jag tycker att den här är jättebra, säger Nina.

Hon ser sig som en landkrabba. Även om hon övar båtliv och lär sig mer och mer kommer stressen ibland. Styrning och navigering tar hon inte hand om än. Kanske inte så konstigt att matrosen, som har rattat 250 meter långa fartyg på jordens alla hav, även tar huvudansvaret ombord på Diana.

Men på frågan om det värsta som hänt under parets gemensamma båtliv behöver båda tänka efter. Sedan blir det när styrningen gick sönder mitt i farleden, det var med den gamla mindre båten.

Vad som hände sen? Kaptenen slog av farten, ringde brorsan som kom och hämtade – och sedan bytte de en trasig slang.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

”Vissa gäddor är jättearga när man drar upp dem, flaxar och far. Det kan bli en brottningsmatch. Andra är jättelugna. En del skvätter vatten på en när de simmar i väg, ungefär som: Där fick du din jävel”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Månadens avdelning
Ombudsman Jan Lendin, RSO Anders Dristig och avdelningsordförande Dan Johansson på avdelning 55. Saknas gör studieorganisatören Alexander Hutter. På Transports kontor arbetar också Charlotte Wendel Lendin.

”Vi syns och folk märker att vi finns”

Uddevalla. Många mil och mycket arbete ute, trots att pandemin satt käppar i hjulet. På Transports västligaste avdelning har man funnit nya vägar. Och på bevakningsfronten har medlemsantalet ökat.

Månadens medlem
Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Amir Palislamovic tillbaka på platsen där han i januari räddade en pojke som fallit över kajen, ned i det kalla vattnet. Foto: Lilly Hallberg

Parkeringsvakt och hjälte

Mötet. Amir Palislamovic märkte att något hänt längs kajen vid parkeringsplatsen. Han lyckades sedan rädda en tolvårig pojke ur den iskalla älven. Och har fått hyllningar från hela världen.

Hallå där!

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Än så länge får Ove Bergman 100 procent av sin lön, men snart ska Försäkringskassan ta upp den till ny prövning. Ove oroar sig över om han ska kunna behålla huset eller tvingas flytta.

Däcktuggen kapade Oves fingrar

Arbetsolycka. Det var lugnt på åkeriet. Vill du hoppa in och köra lastmaskin på Ragn-Sells däckåtervinning, undrade chefen. Sitt ja har chauffören Ove Bergman ångrat många sömnlösa nätter. En däckklippmaskin kapade fyra av hans fingrar.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.