Nina och Mikael Arnewing
Close
Bästa båtresan? För Mikael Arnewing är det varje dag han tillbringar i Diana, även om den ligger vid bryggan. ”Det är underbart när barnbarnen följer med”, kontrar frun, Nina Arnewing.
Close
Månadens medlem

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Nina och Mikael Arnewing.
Nina och Mikael Arnewing. Foto: Lena Blomquist

– Vi är inne på femte dygnet ombord nu, men i dag ska vi åka hem och tvätta lite.

Båten har dock legat kvar vid bryggan, nästan i skuggan av Tranebergsbron i Stockholm, både dag och natt. I sittbrunnen blir det en kopp kaffe och prat om båtplaner – eller båtdrömmar.

Hamnarbetarna Mikael och Nina Arnewing ramlade över en båt för åtta år sedan. Men den var för liten för att övernatta hyggligt bekvämt i. Förrförra året, sent på säsongen, köpte de Diana, byggd 1989 i England. Priset var bra, hon betraktades mest som skrot. Men de stora bristerna var lättare och billigare att fixa än vad både säljare och köpare hade trott.

– I sommar ska vi åka på lite längre utflykter. Till Birka med barnbarnen, kanske en vecka i skärgården? Och bara köra in i stan med båten … vinklar och hus ser annorlunda ut från sjön, säger Nina.

– Jag vill åka till Åland, Öland, Gotland. Och det kommer bli så, säger Mikael.

Båda konstaterar att sommarens planerade långresa ska gå till släkten i Småland. Eller skulle ha gått, om den blir av beror på coronaläget och rekommendationerna.

– Båten betyder förstås extremt mycket i år. Det är en vardagslyx att åka i väg över dagen, ankra, sola, kanske gå i land och grilla något. Och det är naturligt att hålla avstånd både på sjön och här vid bryggan, säger Nina.

Detta är en anledning till att många andra, både före detta sjöfarare och landkrabbor, lockas av båtliv inför coronasommaren 2020. Det märks inte minst på efterfrågan och pris på begagnade båtar av olika storlekar.

Vad har ni för tips till nybörjaren som vill ut på sjön i sommar?

– Du måste skaffa dig grundläggande kunskap om styrbord, babord, sjömärken, väjningsregler och sånt. Tänk efter vad du vill använda båten till innan du köper en. Åk med på en båtutflykt först, för tänk om du blir sjösjuk, säger Nina Arnewing.

Båtratt, Arnewings
I år ska Diana rattas långt från bryggan i Traneberg. Foto: Lena Blomquist

– Köp inte för liten båt, då kan du ångra dig, säger Mikael Arnewing.

Själv drömmer han om en större, 48 fot. Som de kan bo bekvämt på i Portugal efter pensionen. Bara ta kanalerna ner genom Europa.

– Jag tycker att den här är jättebra, säger Nina.

Hon ser sig som en landkrabba. Även om hon övar båtliv och lär sig mer och mer kommer stressen ibland. Styrning och navigering tar hon inte hand om än. Kanske inte så konstigt att matrosen, som har rattat 250 meter långa fartyg på jordens alla hav, även tar huvudansvaret ombord på Diana.

Men på frågan om det värsta som hänt under parets gemensamma båtliv behöver båda tänka efter. Sedan blir det när styrningen gick sönder mitt i farleden, det var med den gamla mindre båten.

Vad som hände sen? Kaptenen slog av farten, ringde brorsan som kom och hämtade – och sedan bytte de en trasig slang.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.