Lars Mikaelsson testkör ellastbil.
Close
Lars Mikaelsson bakom ratten på en eldriven Volvo FM med Globetrotterhytt från Ulf Jönsson Åkeri i Helsingborg.
Close

Diesel i blodet eller batterier i tankarna?

Åkeri. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson har provkört en ellastbil. Vi frågade honom om det var någon skillnad jämfört med de timmerbilar han körde förut.

Det var ett bra tag sedan Lars Mikaelsson körde lastbil i jobbet. Det slutade han med 2005 då han körde timmer. Men intresset för lastbilar sitter i. Och nyligen fick han möjlighet att provköra en ellastbil då han besökte Ulf Jönssons åkeri i Helsingborg.

– De kör bland annat åt Ica mellan Helsingborg och Göteborg. Bilen jag fick provköra har gått cirka 34 000 mil och den kändes fortfarande fräsch, säger Lars Mikaelsson.

Den största skillnaden mot de lastbilar han körde då han var yrkesverksam som timmerförare är tystnaden. En tystnad som skänker ett lugn tycker han.

– Det är svårt att förklara men det kändes snällt att köra lastbilen. Jag tror det beror på att det var så tyst och behagligt. Det gjorde mig lugn.

Lastbilen är en Volvo FM med Globetrotterhytt och med strypt effekt till 600 HK. Byggd som en traditionell dieselbil och där dieseltankar med mera skulle suttit på en ordinär lastbil, där sitter batterierna bakom sidokollisionsskydden längs med lastbilsramen mellan framhjulen och drivhjulen. En trailerdragare som drar en treaxlad trailer med kylaggregat, vilken även den drivs med batterier. På den mittersta axeln sitter en generator som kan hjälpa till att ladda upp kylaggregatets batterier. Själva lastbilen laddas i Helsingborg och får en snabbladdning i Göteborg innan hemfärd. Väl hemma igen brukar det vara cirka 20 procent kvar i batteriet.

– Håkan Landgren som är vd på Stay Fresh berättade att en kväll hade en bil kommit hem med bara 1 eller 2 procent kvar. Men det lustiga var att bilen ändå gick för fullt. Det är inte som en ficklampa som börjar få slut på batteri och som lyser svagare och svagare innan den släcks helt. Här fungerade det klockrent ända till sista procenten.

Lars tror att vi kommer att få se fler ellastbilar och det inom snar framtid. De är fortfarande dyrare i inköp men kräver heller inte några oljebyten och om inget annat går sönder så kan de vara i drift hela tiden då de inte laddas. Batterierna är än så länge också tyngre än en förbränningsmotor. Sedan är det frågan om andrahandsmarknaden. Hur ser andrahandsmarknaden ut för ellastbilar?

– Gamla diesellastbilar kan säljas vidare men vad gör man med en ellastbil som kört slut på batterierna? Det borde finnas en andrahandsmarknad för batterierna ändå. Till villaägare som har solceller kanske.

Så vad är det för skillnad mot de lastbilar du körde förut?

– Det är inte så stor skillnad faktiskt. Jag kan inte se någon annan skillnad än att det är tystare. Men som sagt, jag är inte yrkesverksam förare längre. Så för att få svar på det bör ni nog prata med någon förare som kör varje dag.

Kommer ellastbilar att kunna köra timmer?

– Det kommer de säkert kunna göra men som det ser ut nu tror jag att ellastbilar passar bäst på kortare sträckor. Men utvecklingen går fort. Och sedan har vi ju vätgas. Det kanske är vätgas som är framtiden för tunga fordon, säger Lars Mikaelsson.

 

Fotnot: Stay Fresh ingår tillsammans med Börje Jönsson Åkeri och Ulf Jönsson Åkeri i koncernen The Jönsson group.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.