Lars Mikaelsson testkör ellastbil.
Close
Lars Mikaelsson bakom ratten på en eldriven Volvo FM med Globetrotterhytt från Ulf Jönsson Åkeri i Helsingborg.
Close

Diesel i blodet eller batterier i tankarna?

Åkeri. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson har provkört en ellastbil. Vi frågade honom om det var någon skillnad jämfört med de timmerbilar han körde förut.

Det var ett bra tag sedan Lars Mikaelsson körde lastbil i jobbet. Det slutade han med 2005 då han körde timmer. Men intresset för lastbilar sitter i. Och nyligen fick han möjlighet att provköra en ellastbil då han besökte Ulf Jönssons åkeri i Helsingborg.

– De kör bland annat åt Ica mellan Helsingborg och Göteborg. Bilen jag fick provköra har gått cirka 34 000 mil och den kändes fortfarande fräsch, säger Lars Mikaelsson.

Den största skillnaden mot de lastbilar han körde då han var yrkesverksam som timmerförare är tystnaden. En tystnad som skänker ett lugn tycker han.

– Det är svårt att förklara men det kändes snällt att köra lastbilen. Jag tror det beror på att det var så tyst och behagligt. Det gjorde mig lugn.

Lastbilen är en Volvo FM med Globetrotterhytt och med strypt effekt till 600 HK. Byggd som en traditionell dieselbil och där dieseltankar med mera skulle suttit på en ordinär lastbil, där sitter batterierna bakom sidokollisionsskydden längs med lastbilsramen mellan framhjulen och drivhjulen. En trailerdragare som drar en treaxlad trailer med kylaggregat, vilken även den drivs med batterier. På den mittersta axeln sitter en generator som kan hjälpa till att ladda upp kylaggregatets batterier. Själva lastbilen laddas i Helsingborg och får en snabbladdning i Göteborg innan hemfärd. Väl hemma igen brukar det vara cirka 20 procent kvar i batteriet.

– Håkan Landgren som är vd på Stay Fresh berättade att en kväll hade en bil kommit hem med bara 1 eller 2 procent kvar. Men det lustiga var att bilen ändå gick för fullt. Det är inte som en ficklampa som börjar få slut på batteri och som lyser svagare och svagare innan den släcks helt. Här fungerade det klockrent ända till sista procenten.

Lars tror att vi kommer att få se fler ellastbilar och det inom snar framtid. De är fortfarande dyrare i inköp men kräver heller inte några oljebyten och om inget annat går sönder så kan de vara i drift hela tiden då de inte laddas. Batterierna är än så länge också tyngre än en förbränningsmotor. Sedan är det frågan om andrahandsmarknaden. Hur ser andrahandsmarknaden ut för ellastbilar?

– Gamla diesellastbilar kan säljas vidare men vad gör man med en ellastbil som kört slut på batterierna? Det borde finnas en andrahandsmarknad för batterierna ändå. Till villaägare som har solceller kanske.

Så vad är det för skillnad mot de lastbilar du körde förut?

– Det är inte så stor skillnad faktiskt. Jag kan inte se någon annan skillnad än att det är tystare. Men som sagt, jag är inte yrkesverksam förare längre. Så för att få svar på det bör ni nog prata med någon förare som kör varje dag.

Kommer ellastbilar att kunna köra timmer?

– Det kommer de säkert kunna göra men som det ser ut nu tror jag att ellastbilar passar bäst på kortare sträckor. Men utvecklingen går fort. Och sedan har vi ju vätgas. Det kanske är vätgas som är framtiden för tunga fordon, säger Lars Mikaelsson.

 

Fotnot: Stay Fresh ingår tillsammans med Börje Jönsson Åkeri och Ulf Jönsson Åkeri i koncernen The Jönsson group.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Här ska utländska chaufförer träffa facket

Åkeri. Transport har öppnat ett fackligt kontor på säkerhetsparkeringen i Torsvik, söder om Jönköping. "Det är det första i Europa", säger initiativtagaren Tommy Jonsson, central ombudsman på Transport och engagerad i europeiska förares villkor.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.