Lars Mikaelsson testkör ellastbil.
Close
Lars Mikaelsson bakom ratten på en eldriven Volvo FM med Globetrotterhytt från Ulf Jönsson Åkeri i Helsingborg.
Close

Diesel i blodet eller batterier i tankarna?

Åkeri. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson har provkört en ellastbil. Vi frågade honom om det var någon skillnad jämfört med de timmerbilar han körde förut.

Det var ett bra tag sedan Lars Mikaelsson körde lastbil i jobbet. Det slutade han med 2005 då han körde timmer. Men intresset för lastbilar sitter i. Och nyligen fick han möjlighet att provköra en ellastbil då han besökte Ulf Jönssons åkeri i Helsingborg.

– De kör bland annat åt Ica mellan Helsingborg och Göteborg. Bilen jag fick provköra har gått cirka 34 000 mil och den kändes fortfarande fräsch, säger Lars Mikaelsson.

Den största skillnaden mot de lastbilar han körde då han var yrkesverksam som timmerförare är tystnaden. En tystnad som skänker ett lugn tycker han.

– Det är svårt att förklara men det kändes snällt att köra lastbilen. Jag tror det beror på att det var så tyst och behagligt. Det gjorde mig lugn.

Lastbilen är en Volvo FM med Globetrotterhytt och med strypt effekt till 600 HK. Byggd som en traditionell dieselbil och där dieseltankar med mera skulle suttit på en ordinär lastbil, där sitter batterierna bakom sidokollisionsskydden längs med lastbilsramen mellan framhjulen och drivhjulen. En trailerdragare som drar en treaxlad trailer med kylaggregat, vilken även den drivs med batterier. På den mittersta axeln sitter en generator som kan hjälpa till att ladda upp kylaggregatets batterier. Själva lastbilen laddas i Helsingborg och får en snabbladdning i Göteborg innan hemfärd. Väl hemma igen brukar det vara cirka 20 procent kvar i batteriet.

– Håkan Landgren som är vd på Stay Fresh berättade att en kväll hade en bil kommit hem med bara 1 eller 2 procent kvar. Men det lustiga var att bilen ändå gick för fullt. Det är inte som en ficklampa som börjar få slut på batteri och som lyser svagare och svagare innan den släcks helt. Här fungerade det klockrent ända till sista procenten.

Lars tror att vi kommer att få se fler ellastbilar och det inom snar framtid. De är fortfarande dyrare i inköp men kräver heller inte några oljebyten och om inget annat går sönder så kan de vara i drift hela tiden då de inte laddas. Batterierna är än så länge också tyngre än en förbränningsmotor. Sedan är det frågan om andrahandsmarknaden. Hur ser andrahandsmarknaden ut för ellastbilar?

– Gamla diesellastbilar kan säljas vidare men vad gör man med en ellastbil som kört slut på batterierna? Det borde finnas en andrahandsmarknad för batterierna ändå. Till villaägare som har solceller kanske.

Så vad är det för skillnad mot de lastbilar du körde förut?

– Det är inte så stor skillnad faktiskt. Jag kan inte se någon annan skillnad än att det är tystare. Men som sagt, jag är inte yrkesverksam förare längre. Så för att få svar på det bör ni nog prata med någon förare som kör varje dag.

Kommer ellastbilar att kunna köra timmer?

– Det kommer de säkert kunna göra men som det ser ut nu tror jag att ellastbilar passar bäst på kortare sträckor. Men utvecklingen går fort. Och sedan har vi ju vätgas. Det kanske är vätgas som är framtiden för tunga fordon, säger Lars Mikaelsson.

 

Fotnot: Stay Fresh ingår tillsammans med Börje Jönsson Åkeri och Ulf Jönsson Åkeri i koncernen The Jönsson group.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.