Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.
Close
Här kommer klubbstyrelsen på Samtrans: Annelie Tottie, Björn Erkus, ordförande Stefan Looström och Eva Andersson. De övriga tre styrelseledamöterna kunde inte vara med.
Close
Månadens klubb

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtrans i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

– Jag har jobbat här sedan 2012 och det har aldrig känts så stabilt som nu, säger Annelie Tottie, fortfarande vikarie men numera på heltid – och ledamot i fackklubbens styrelse.

Ordförande Stefan Looström ser det som ett gott första tecken att den nya ledningen har gått tillbaka till en tidigare schemamodell. Med samma argument som klubben hävdade i riskanalysen inför den förra förändringen.

När den fackliga verksamheten hamnade på sparlåga för några år sedan lärde sig klubben att en liten styrelse absolut kan vara effektiv – men också sårbar. Nu består styrelsen av sju personer.

– Vi har börjat med utbildning. Alla i styrelsen har gått kurser, och vi har fått en bättre skjuts i verksamheten, säger Björn Erkus, styrelseledamot både förra gången och i den omstartade klubben.

De fyra ledamöterna som stannar kvar en stund efter skiftet beskriver en arbetsplats där många går på vikariat, jobbar deltid eller är timanställda.

– Det finns en historia här med hård arbetsbelastning och mycket sjukskrivningar, säger Stefan Looström.

Har ni facklig tid?

– Näe, inte några fastlagda timmar. Men ledningen brukar låta oss använda arbetstid om vi frågar när vi behöver, säger ordföranden.

Många av kollegorna har sitt allra första jobb, de är unga och ofta okunniga om arbetslivet. Ett av klubbens svar på detta är en planerad löne-workshop. Alla som vill ska få lära sig att läsa sina lönespecifikationer och få svar på frågor om tillägg, sjuklön, lönetrappan och övertidsersättning …

– Vi har lite lösa planer på en filmkväll med någon bra rulle från arbetslivet, säger Stefan Looström. En utbildning i mötesteknik har vi också pratat om.

Startpunkten är ju grundkursen för alla nya transportare – och alla som är nyfikna men inte har gått med i facket. En sådan är självklart på gång inne på Samtrans beställningscentral i Solna.

– Ett mål är att vi ska få de unga att förstå vad det innebär att jobba, att de har rätten på sin sida … men också att de har skyldigheter, säger Björn Erkus.

Det går dock lite långsamt att rekrytera medlemmar, tycker Annelie Tottie.

– Vi planterar små frön för att få intresset för facket att växa, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Snålblåst kring provtagning i tält

Arbetsmiljö. Kyla och blåst gör arbetsmiljön allt sämre. På Gotland bemannar ägare till öns största taxibolag tälten där coronatester görs. I går möttes fack, personal och arbetsgivare för att diskutera problemen.

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.