Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.
Close
Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.
Close

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

– Hade jag jobbat i dag hade vi inte haft tid att prata, säger Stefan Gidlöf när han leder oss genom det kombinerade garaget och spolhallen.

Det hörs att han har rötterna i Västernorrland.

Han pekar på skylten och tar av sig skorna innan han går in i den blå byggnadens kontorsdel.

Det är morgon för journalister och strax lunch för hamnarbetare. Stefan Gidlöf har semester, men är på jobbet för att träffa Transportarbetaren.

Utanför är det mulet och Gotlandsfärjan ska snart förtöjas vid Nynäshamns hamn.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén
Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Men Stefan hade nog kunnat snacka i alla fall. Det har blåst upp i Östersjön och det som skulle hända under dagen händer någon annan gång. Väder, vind och fartygsrutter ändrar planerna. Så funkar det i hamnen.

Stefan Gidlöf håller glasögonen i händerna. Bläcket under knogarnas hud har levt hamnarbetarliv i dryga femton år. Ända sedan han kom ner till hamnen med en stor kopia på körkortet och en önskan om påhugg, då det var för lite jobb i tatueringsstudion.

Stefan har ssett till att jobbarkompisarna i Nynäshamn fått luvtröjor, och han har själv designat loggan. Foto: Pernilla Ahlsén

Lika länge har han varit fackligt aktiv. Och eftersom en mycket av allt förekommande arbete vid hamnen är senarelagt tar han chansen att prata om facket innan rundturen börjar.

Stefan har en enkel lösning på fackets svårighet att locka nya medlemmar: luvtröjor.

Kanske inte fullt så enkelt. Men Stefan känner alla hamnarbetarna på firman och han vet vem som är med i facket och inte. Han vet också vilka anledningar som ligger bakom.

Transports hamnarbetare har en luvtröja som delas ut vid kurser. Stefan fixade pengar så att han kunde ge tröjor till jobbarkompisarna i Nynäshamn.

Stefan har sett till att jobbarkompisarna i Nynäshamn fått luvtröjor, och han har själv designat loggan. Foto: Pernilla Ahlsén
Stefan har sett till att jobbarkompisarna i Nynäshamn fått tröjor, och han har själv designat loggan. Foto: Pernilla Ahlsén

– Grabbarna har slitit ut dem så att det knappt finns något tryck kvar på dem. De drar upp luvan när det blåser småspik.

– Och loggan på tröjan är jävligt snygg, det är nämligen jag som har gjort den, säger Stefan.

Stefan jämför facket med en fotbollsförening. Tusentals går på fotbollsmatch på söndagar. Nio av tio har supportertröjor på sig,

de vill tillhöra en grupp.

– I facket får vi knappt en t-shirt men jag tror verkligen att vi behöver något som visar att vi är medlemmar och vi måste hitta nya sätt att bygga samhörighet.

Vi går uppför trappan till fikarummet. På väggarna hänger gamla kartor och svartvita fotografier på stuveriarbetare. Det går att vila på en luggsliten soffa framför en tv och i rummet bredvid sitter några hamnarbetare och käkar sista mackan efter lunch vid ett avlångt bort.

– Här har vi inte fasta platser längre. Alla sitter med alla.

Sista mackan efter lunch inne i fikarummet. Foto: Pernilla Ahlsén
Mackdags inne i fikarummet. Foto: Pernilla Ahlsén

Klockan är 10.20 och vi kör ett par kilometer till Norvik. Den andra hamnen i området. En färja ligger förtöjd och väntar på att vindarna ska mojna. Vi kör förbi den höga kontorsbyggnaden där kranförarna vid Huthisons del av området lastar och lossar containers på distans med 5G-teknik.

Stefan och hans jobbarkompisar förtöjer och lägger av förtöjningar varje dag. Vi står nere på kajen och han pekar på de tunga trossarna som håller ett Stena Line-fartyg i kajläge samtidigt som Östersjövinden biter sig igenom klädernas lager.

När Stefan ska förtöja har trossen släppts ner i vattnet och besättningsmännen har kastat ner en lina till kajen. Hamnarbetarna använder linan för att dra den kraftiga och tunga trossen mot kajkanten, för att sedan hiva upp den på land. Det är ett tungt arbete, konstaterar Stefan.

Vi kör till omlastningslagret i hus nummer 24. En röd Kalmar-truck lastar om stålrör.

– Ni måste prata med ”Gurra”, säger Stefan Gidlöf när han parkerar utanför byggnaden.

Vi kör till omlastningslagret i hus nummer 24. En röd Kalmar-truck lastar om stålrör.

– Ni måste prata med ”Gurra”, säger Stefan Gidlöf när han parkerar utanför byggnaden.

Omlastningslagret i hus nummer 24. Foto: Pernilla Ahlsén
Omlastningslagret i hus nummer 24. Foto: Pernilla Ahlsén

”Gurra” heter egentligen Gunnar Augustsson och har jobbat i hamnen i 45 år och gör sig redo för pension.

Gunnar är irriterad på Transport.

– Det är åt helvete. Det är jävligt lätt att gå med, men när man ska gå ur! Efter 45 år!

När den värsta ångan har pyst ur så ler Gunnar lite.

– Men finns det någon anledning att du stannat här så länge? frågar Stefan sin arbetskamrat.

Det har varit en bra arbetsplats, men Gunnar har inte släppt sin irritation på facket.

– Ni måste ha mer power om ni ska värva, säger Gunnar och knyter näven i arbetshandsken.

Vad ska facket strida om?

– Mer lön. En annan sak är semester, vi behöver fler dagar.

– Så vi har nog ändå lite upp till kamp kvar, säger Stefan och lämnar Gunnar som har fler rör att lasta om.

Äntligen fast tjänst för Axel Liljegren

Axel Liljegren. Foto: Pernilla Ahlsén
Axel Liljegren. Foto: Pernilla Ahlsén

Axel Liljegren har fått fast tjänst efter ett och ett halvt år som extring.

Han gör allt som en hamnarbetare på Stockholms Hamnar gör. Han förtöjer båtar, lastar och lossar.

Vad är det bästa med jobbet?

– Att vi jobbar i lag och alla hjälps åt. Vi har en bra gruppdynamik. Jag kommer inte från en bakgrund där man kör stora maskiner men jag får göra det här och det är roligt.

Axel Liljegren är provanställd och under den tiden har han en utmaning framför sig: Att ta C-körkort.

Värst på jobbet?

– Att förtöja båtar när det blåser kallt är kanske inte det roligaste. Om det går som det ska är vi kanske ute i snålblåsten i 15 minuter. Men går det inte som det ska blir det betydligt längre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke Pettersson:
    5 januari, 2023

    15 minuter. Dagens arbetare är så bortklemade så man kan inte tro att det är sant.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Diskriminering
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.