Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare.
Close
Kultur

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

I boken som kom redan 2019, men nu ges ut i en kortad illustrerad version, får vi följa Aura, 35 år, från Nicaragua. Som människorättskämpe fick hon allt svårare att verka i sitt hemland när den korrupta regimen gav sig på oliktänkande. När hennes pojkvän Jorge kom i kontakt med en svensk byggfirma som sålde arbetstillstånd såg de chansen till ett tryggare liv.

De kom till Sverige i tron att det här landet skulle vara bättre, fredat från mygel och korruption. Men det visade sig snart att de hade fel.

– Många blir lovade guld och gröna skogar och belånar sig för att komma hit, och sedan tvingas de arbeta under slavliknande förhållanden för att kunna betala av sina skulder, säger Elinor Torp.

Jobbar 16 timmar om dygnet

Aura och Jorge hamnade på en restaurang i Arjeplog där de bodde i källaren och arbetade 16 timmar om dygnet för 2 000 kronor i månaden. När de ville ta sig därifrån lurade chefen dem att han skulle ordna tillstånd så att de kunde jobba vitt. Men några tillstånd fick de aldrig.

I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm.
I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm. Foto: Pernilla Ahlsén

Elinor Torp skildrar människor som bor i arbetsgivares garage utan kök och toalett, och ändå tvingas betala flera tusen i hyra. Ibland får de ingen lön alls, andra gånger får de betala tillbaka en stor del av lönen, så att arbetsgivarna ska kunna betala sociala avgifter för att det ska se ut som att de har vit arbetskraft.

– Och ingen kan klaga, för de har inget att sätta emot, säger Elinor Torp.

Parallellt skuggsamhälle

Hon menar att det handlar om flera hundra tusen människor som lever mitt ibland oss men i ett parallellt skuggsamhälle, och att den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella som vill tvätta sina smutsiga pengar vita.

Hur har det blivit så här?

– Det är följden av en rad politiska beslut som politiker, från alla partier, inte riktigt har förstått konsekvenserna av. Det har blivit jättelätt att starta företag utan att det sker någon kontroll.

Dåligt skötta upphandlingar

Elinor påpekar att det ofta är våra skattepengar som går till skurkföretagen, eftersom staten, kommunerna och regionerna är landets största upphandlare.

– Ofta är det dåligt skötta upphandlingar där de går på den billigaste offerten utan att följa upp hur företagen sköter sig, säger hon och fortsätter:

– Tillsammans med bygg, städ, verkstad och skönhetsvård är transport en av värstingbranscherna. Det kan handla om förare som tvingas köra 300 timmar i månaden eller arbetsgivare som fuskar på andra vis och kommer undan med det. Och vi väljer att blunda för det, för vi tycker att det är bekvämt med gratis frakt och att transporterna kommer fram i tid.

Elinor Torp är arbetsmiljöreporter på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete.
Elinor Torp är arbetsmiljöreporter på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete. Foto: Pernilla Ahlsén

Svårt komma åt arbetsgivarna

Det är dessutom svårt att komma åt arbetsgivarna. Efter en razzia på restaurangen där Aura och Jorge arbetade ställdes chefen inför rätta, men kom ändå undan.

– Domaren sa till mig efteråt att han tyckte att det lät för orimligt att en restaurang skulle drivas bara av utländska svartarbetare som jobbade 16 timmar om dygnet för så lite pengar.

– Han kunde inte föreställa sig att det kunde vara så i Sverige, så han trodde helt enkelt inte på dem, säger Elinor.

Bara en som blivit dömd

Men, tillägger hon, då fanns inte människoexploateringslagstiftningen som kom till strax efter det.

– Nu ska det vara enklare, men det är hittills bara en arbetsgivare som har blivit dömd.

Elinor tycker att det borde ligga i fackförbundens intresse att arbeta mer med de här frågorna.

– När det är så lätt att ta in billig arbetskraft som inte klagar, försämrar det villkoren och lönerna för alla. Dessutom blir seriösa arbetsgivare utkonkurrerade.

Hur har det gått för Aura sedan boken skrevs?

– Hon har fått sina tre avslag på asylansökan, så hon håller sig gömd för hon vågar inte återvända till sitt hemland än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.