Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare.
Close
Kultur

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

I boken som kom redan 2019, men nu ges ut i en kortad illustrerad version, får vi följa Aura, 35 år, från Nicaragua. Som människorättskämpe fick hon allt svårare att verka i sitt hemland när den korrupta regimen gav sig på oliktänkande. När hennes pojkvän Jorge kom i kontakt med en svensk byggfirma som sålde arbetstillstånd såg de chansen till ett tryggare liv.

De kom till Sverige i tron att det här landet skulle vara bättre, fredat från mygel och korruption. Men det visade sig snart att de hade fel.

– Många blir lovade guld och gröna skogar och belånar sig för att komma hit, och sedan tvingas de arbeta under slavliknande förhållanden för att kunna betala av sina skulder, säger Elinor Torp.

Jobbar 16 timmar om dygnet

Aura och Jorge hamnade på en restaurang i Arjeplog där de bodde i källaren och arbetade 16 timmar om dygnet för 2 000 kronor i månaden. När de ville ta sig därifrån lurade chefen dem att han skulle ordna tillstånd så att de kunde jobba vitt. Men några tillstånd fick de aldrig.

I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm.
I augusti kom en illustrerad utgåva av Vi, skuggorna, med teckningar av Hanna Böhm. Foto: Pernilla Ahlsén

Elinor Torp skildrar människor som bor i arbetsgivares garage utan kök och toalett, och ändå tvingas betala flera tusen i hyra. Ibland får de ingen lön alls, andra gånger får de betala tillbaka en stor del av lönen, så att arbetsgivarna ska kunna betala sociala avgifter för att det ska se ut som att de har vit arbetskraft.

– Och ingen kan klaga, för de har inget att sätta emot, säger Elinor Torp.

Parallellt skuggsamhälle

Hon menar att det handlar om flera hundra tusen människor som lever mitt ibland oss men i ett parallellt skuggsamhälle, och att den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella som vill tvätta sina smutsiga pengar vita.

Hur har det blivit så här?

– Det är följden av en rad politiska beslut som politiker, från alla partier, inte riktigt har förstått konsekvenserna av. Det har blivit jättelätt att starta företag utan att det sker någon kontroll.

Dåligt skötta upphandlingar

Elinor påpekar att det ofta är våra skattepengar som går till skurkföretagen, eftersom staten, kommunerna och regionerna är landets största upphandlare.

– Ofta är det dåligt skötta upphandlingar där de går på den billigaste offerten utan att följa upp hur företagen sköter sig, säger hon och fortsätter:

– Tillsammans med bygg, städ, verkstad och skönhetsvård är transport en av värstingbranscherna. Det kan handla om förare som tvingas köra 300 timmar i månaden eller arbetsgivare som fuskar på andra vis och kommer undan med det. Och vi väljer att blunda för det, för vi tycker att det är bekvämt med gratis frakt och att transporterna kommer fram i tid.

Elinor Torp är arbetsmiljöreporter på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete.
Elinor Torp är arbetsmiljöreporter på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete. Foto: Pernilla Ahlsén

Svårt komma åt arbetsgivarna

Det är dessutom svårt att komma åt arbetsgivarna. Efter en razzia på restaurangen där Aura och Jorge arbetade ställdes chefen inför rätta, men kom ändå undan.

– Domaren sa till mig efteråt att han tyckte att det lät för orimligt att en restaurang skulle drivas bara av utländska svartarbetare som jobbade 16 timmar om dygnet för så lite pengar.

– Han kunde inte föreställa sig att det kunde vara så i Sverige, så han trodde helt enkelt inte på dem, säger Elinor.

Bara en som blivit dömd

Men, tillägger hon, då fanns inte människoexploateringslagstiftningen som kom till strax efter det.

– Nu ska det vara enklare, men det är hittills bara en arbetsgivare som har blivit dömd.

Elinor tycker att det borde ligga i fackförbundens intresse att arbeta mer med de här frågorna.

– När det är så lätt att ta in billig arbetskraft som inte klagar, försämrar det villkoren och lönerna för alla. Dessutom blir seriösa arbetsgivare utkonkurrerade.

Hur har det gått för Aura sedan boken skrevs?

– Hon har fått sina tre avslag på asylansökan, så hon håller sig gömd för hon vågar inte återvända till sitt hemland än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Arbete och graviditet – Bya och Tya vill ge information

Information. – Många arbetsgivare har inte koll på vad som gäller för gravida och ammande arbetstagare, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17.

Vägval i kampen mot arbetslivskriminaliteten

Debatt. Den växande arbetslivskriminaliteten måste bekämpas med samhällets fulla styrka. Socialdemokraterna driver en benhård politik mot fusk och brottslighet i arbetslivet medan de högerkonservativa partierna vill bevara och i värsta fall fördjupa grova systemfel.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.