Foto: John Antonsson
Close
De självkörande bussarna då de trafikerade en sträcka i Stockholmsförorten Kista.
Close

De självkörande bussarna sätts in i kollektivtrafiken

Ny teknik. Nobinas självkörande bussar ska flytta norrut, från Stockholmsförorten Kista till Järfälla. Bussarna ska följa en rutt, men också plocka upp passagerare som anropar dem.

SVT Nyheter var först med att berätta att bussföretaget Nobina flyttar bussarna till området Barkarbystaden. Där ska de gå i linjetrafik för Storstockholms Lokaltrafik (SL). I testet ingår också försök med att bussar ska komma på passagerarnas anrop.

– Det här har varit tanken hela tiden. Kista var ett första steg för att komma ut på allmän väg. Men Barkarby fanns i planen. Vi ville ut i ett kollektivt nät, säger Peter Hasmar, vd för Nobina Technology.

I Kista kördes två eldrivna bussar, i Barkarby blir det tre.

– Vår tanke är att vi ska expandera och bli ännu fler fordon. Hela intentionen är att resenärerna ska kunna åka kollektivt från dörr till dörr. Att du inte ska behöva äga en bil, så att vi kan minska trycket på städer och miljön, säger Hasmar.

Ska busschaufförerna oroa sig för jobben?

– Tvärtom, det vi vill göra är att fler personer får tillgång till ännu mer kollektivtrafik. Att de som har ett par kilometer till en tåg eller en stomlinje för bussar ska kunna ta en självkörande buss dit. Vi tror och hoppas att fler kommer att välja att åka kollektivt, då behöver stomlinjerna expandera och med det behövs mera förare. Det kommer att dröja lång tid innan de stora bussarna är självkörande. Vi kommer få jobba hårdare med att anställa ännu fler.

Fordonen ska följa en virtuell räls, med hjälp av sensorer och gps ska bussen inte avvika mer än ett par centimeter från den förinställda banan. I Kista gick bussarna först tolv kilometer i timmen, för att i slutet av testperioden köra 15 kilometer i timmen på vissa sträckor. Tanken är att bussarna ska kunna köra 15 kilometer i timmen hela rutten i Barkarby.

Om det är något som inte fungerar, eller kräver en mänsklig hand, finns det värdar med på bussarna.

– Vi har värdar av två skäl. Det första är rent legalt. Vi behöver en person som är ansvarig. Sedan finns det vissa situationer där vi inte vill att tekniken styr, säger Hasmar.

Vad är största utmaningen?

– Det är faktiskt att alla andra trafikanter ska följa trafikregler, som att parkera som man ska. Annars är det mest för bussarna att köra rakt fram. Men vi människor är lite svåra att förutse i vissa lägen. En dator arbetar utifrån logik. Men följer omgivningen inte logiken krävs en större kapacitet.

Bussarna körde senast i dag en testrunda i Barkarby. Exakt när de sätts in i reguljär trafik är inte klart, men det ska ske under oktober månad. Projektet med de självkörande bussarna i Barkarbystaden är ett samarbete mellan Nobina, SL och Järfälla kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Den självkörande fyrhjulingen som projektet utvecklat för autonoma mätningar. Foto: Christine Grafström.

Drönare och självkörande fordon i flygplatsforskning

Teknik & trafik. Mittuniversitetet har gjort flera framsteg i forskningen om ny teknik på flygplatserna. De gör bland annat tester med självkörande fyrhjuling och drönarövervakning.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.