Foto: John Antonsson
Close
De självkörande bussarna då de trafikerade en sträcka i Stockholmsförorten Kista.
Close

De självkörande bussarna sätts in i kollektivtrafiken

Ny teknik. Nobinas självkörande bussar ska flytta norrut, från Stockholmsförorten Kista till Järfälla. Bussarna ska följa en rutt, men också plocka upp passagerare som anropar dem.

SVT Nyheter var först med att berätta att bussföretaget Nobina flyttar bussarna till området Barkarbystaden. Där ska de gå i linjetrafik för Storstockholms Lokaltrafik (SL). I testet ingår också försök med att bussar ska komma på passagerarnas anrop.

– Det här har varit tanken hela tiden. Kista var ett första steg för att komma ut på allmän väg. Men Barkarby fanns i planen. Vi ville ut i ett kollektivt nät, säger Peter Hasmar, vd för Nobina Technology.

I Kista kördes två eldrivna bussar, i Barkarby blir det tre.

– Vår tanke är att vi ska expandera och bli ännu fler fordon. Hela intentionen är att resenärerna ska kunna åka kollektivt från dörr till dörr. Att du inte ska behöva äga en bil, så att vi kan minska trycket på städer och miljön, säger Hasmar.

Ska busschaufförerna oroa sig för jobben?

– Tvärtom, det vi vill göra är att fler personer får tillgång till ännu mer kollektivtrafik. Att de som har ett par kilometer till en tåg eller en stomlinje för bussar ska kunna ta en självkörande buss dit. Vi tror och hoppas att fler kommer att välja att åka kollektivt, då behöver stomlinjerna expandera och med det behövs mera förare. Det kommer att dröja lång tid innan de stora bussarna är självkörande. Vi kommer få jobba hårdare med att anställa ännu fler.

Fordonen ska följa en virtuell räls, med hjälp av sensorer och gps ska bussen inte avvika mer än ett par centimeter från den förinställda banan. I Kista gick bussarna först tolv kilometer i timmen, för att i slutet av testperioden köra 15 kilometer i timmen på vissa sträckor. Tanken är att bussarna ska kunna köra 15 kilometer i timmen hela rutten i Barkarby.

Om det är något som inte fungerar, eller kräver en mänsklig hand, finns det värdar med på bussarna.

– Vi har värdar av två skäl. Det första är rent legalt. Vi behöver en person som är ansvarig. Sedan finns det vissa situationer där vi inte vill att tekniken styr, säger Hasmar.

Vad är största utmaningen?

– Det är faktiskt att alla andra trafikanter ska följa trafikregler, som att parkera som man ska. Annars är det mest för bussarna att köra rakt fram. Men vi människor är lite svåra att förutse i vissa lägen. En dator arbetar utifrån logik. Men följer omgivningen inte logiken krävs en större kapacitet.

Bussarna körde senast i dag en testrunda i Barkarby. Exakt när de sätts in i reguljär trafik är inte klart, men det ska ske under oktober månad. Projektet med de självkörande bussarna i Barkarbystaden är ett samarbete mellan Nobina, SL och Järfälla kommun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.