Close
Kalle Hederos Eriksson har jobbat som cykelbud på Pling transport i tre år.
Close

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

– Det är väldigt positivt. Här har vi en aktör som visar att går att bedriva cykelbudsverksamhet med seriösa villkor, säger ombudsman Mats Andersson, som förhandlat fram det lokala företagsavtalet med Pling.

I Norge strejkar cykelbuden på Foodora och i Sverige får facket mängder av vittnesmål från bud som sliter hårt för usel betalning.

I Göteborg bromsar Kalle Hederos Eriksson in med lådcykeln utanför en förskola. Han ska leverera lunchmaten.

Ungarna tittar nyfiket på cykeln. Det gör andra trafikanter också. Cykelåkeriet Pling har byggt upp sin verksamhet kring futuristiska hojjar. Den mest avancerade modellen är 14-växlad, sex-hjulig, lastar 200 kilo och kostar runt 100 000 kronor.

Pling har enklare varianter också. Gemensamt för alla är de har noga utprovad fjädring så att exempelvis glas, semlor och hamburgare fortfarande ser ut som glas, semlor och hamburgare när de kommer fram. Cyklarna är också el-assisterande. Det vill säga föraren måste trampa och vid 25 kilometers hastighet upphör elmotorn att driva på.

– Fordonen klassas som cyklar och det gör att vi får åka på cykelbanorna. På det sättet undviker vi att fastna i bilköer, säger Stina Johansson.

Hon har jobbat fyra år på Pling och är cykelbud, marknadsansvarig och styrelseordförande. Cykelåkeriet sticker ut på flera sätt i budbranschen. Verksamheten startade 2012 och drivs som en kooperativ, en ekonomisk förening.

Plings grundare hade en dubbel affärsidé. Det ena var att utveckla moderna transportcyklar. Det andra var att starta en budverksamhet för att visa att konceptet fungerar.

Resultatet blev åkeriet Pling transport och bolaget Velove, som designar och bygger cyklarna. Velove siktar brett och säljer sina produkter både i Sverige och i andra europeiska länder.

Cykelåkeriet Pling transport
Stina Johansson sitter i ledningen för Pling, men jobbar också som bud. Hon tar över tvåhjulingen efter Thomas Röstell, som är en av grundarna till cykelåkeriet i Göteborg.

Stina Johansson och Thomas Röstell ingår båda i ledningen för Pling. Samtidigt tar de cykelpass, som övriga anställda.

I Plings koncept ingår ett rejält miljötänk. Stina Johansson säger:

– Alla anställda har ett miljöengagemang, om än i olika grad. En del söker sig till oss för att de har ett starkt cykelintresse. Vi har fått spontana ansökningar från personer som ledsnat på sina kontorsjobb. En skrev: ”Jag struntar i vad ni erbjuder för lön, bara jag får vara ute röra på mig…”

Både Stina Johansson och Thomas Röstell beskriver samhällsutvecklingen och trafiksituationen i storstäderna som ohållbar.

– Städerna kommer att tvingas begränsa biltrafiken mer och mer, säger Stina Johansson. Alla vill ju ha en människovänligare stad. Dagens kunder förväntar sig leveranser på minuten när. För bud fungerar inte en trafiksituation där det är ovisst om en och samma resa tar 15 minuter eller en timme. Därför är cykeln mer produktiv och pålitlig.

Thomas Röstell har precis avverkat ett förmiddagspass på en tvåhjulig cykel med påhängsvagn. Han har letat upp gamla fotografierna där cyklar, lådcyklar, var ett givet inslag i stadsmiljön.

– Vi vill komma tillbaka dit, säger han.

Många av Plings kunder är företag eller institutioner, bland annat Göteborgs universitet. Buden kör ut lunchmat, gods, blommor, bröd, datorer, möbler – ja, det mesta som ryms i skåpen. Bland de mer spektakulära är brudpar, som beställt cykelskjuts. På kvällarna kör Pling ut e-handelspaket till privatpersoner.

Sedan någon månad tillbaka servar cykelbuden elva kommunala förskolor med lunchmat. Det var det uppdraget som bäddade för kollektivavtalet. Matleveranserna utförs av ett bussföretag som länge haft avtal med Transport. Om Pling ville bli underentreprenör till bussbolaget behövdes ett kollektivavtal.

Thomas Röstell säger:

– Vi hade kollektivavtal på agendan redan innan. Ett första steg var att betala avtalsenliga löner. Vi vill ha bra villkor för vår personal.

På försommaren inleddes dialogen med Transports Göteborgsavdelning. Ett problem är att inget av de rikstäckande kollektivavtalen som Transport har i portföljen reglerar villkoren för cykelbud.

Ombudsman Mats Andersson snickrade ihop ett nytt avtal som parterna nu enats om. Han säger:

– Det är en kombination av kollektivavtalen för åkeri/terminal och taxi. Fast det baseras helt på fast månadslön. Procentlönen som är vanligt i taxi finns inte. Lönen är okej, tycker jag. Den ligger i nivå med vad budbilsförare med b-körkort får.

– Jag hoppas att avtalet med Pling kan bli ett embryo till fler avtal som reglerar villkoren för landets cykelbud.

Överenskommelsen med Pling började gälla den 1 september 2019. För att cykelåkeriet skulle få tid att ställa om sker en löneuppräkning vid årsskiftet. Då blir lönen 24 305 kronor för bud som har två år i yrket. Begynnelselönen är några hundralappar lägre, 23 824 kronor.

Plingavtalet har flera skrivningar som flyttar fram positionerna för de anställda. Bland annat ska schema meddelas 14 dagar i förväg och det finns begränsningar för möjligheten att stapla vikariat och visstidsanställningar på varandra. Dessutom ska intjänad tjänstepension redovisas på lönespecifikationen, ett krav som Transports brottas med länge på andra avtalsområden.

Stina Johansson och Thomas Röstell är också nöjda med uppgörelsen. De hoppas att ett kollektivavtal ska locka nya kunder.

Just nu har Pling fullt upp. Förra året dubblerades omsättningen och 2019 ser ut att sluta likadant. Hur ser framtidsplanerna ut?

Thomas Röstell igen:

– Vi ville bevisa att cykel är ett reellt alternativ i budbranschen. Vi ville också visa på en mer demokratisk affärsmodell, genom kooperativ.

– Om det ska bli ekonomiskt hållbart, och få större genomslag för miljön, behöver vi växa. Vi får redan förfrågningar från kunder som vill utöka. Om ett par år tror jag att Pling transport kommer att finnas i fler svenska storstäder. Och kanske i någon stad ute i Europa. Som London eller Berlin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Wellerstedt Pansinär tidgare Facklig Ombord w:
    14 februari, 2021

    En bra artikel om när transporter att Kollektivavtal kan vara plus för företags utveckling !

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.