Kenth Magnusson, transportare sedan 43 år, värjer sig mot att bli kallad ”Gotlands canasta-kung”. Men med en lång rad mästerskapstitlar i bagaget får han kanske vänja sig vid benämningen.
Close
Kenth Magnusson, transportare sedan 43 år, värjer sig mot att bli kallad ”Gotlands canasta-kung”. Men med en lång rad mästerskapstitlar i bagaget får han kanske vänja sig vid benämningen.
Close

Canasta är Kenths stora passion

Månadens medlem. Stuveriarbetaren Kenth Magnusson har hunnit med en hel del fackliga uppdrag under sina 43 år som transportare. Men med ålderns rätt har han lagt de flesta uppdragen åt sidan, och ägnar mer fritid åt engagemanget i Visby Canastaklubb.

Från början var det meningen att köket skulle bli hans arbetsplats. Som ung gick gotlänningen Kenth Magnusson en ettårig kockutbildning, och mönstrade på en båt som fartygskock.

– Men efter tre veckor som kock och elva månader som mässman, så tänkte jag ”aldrig mer kock”. Det var så dåligt betalt, säger Kenth.

Han ser dock inte kockutbildningen som bortkastad.

– Det var inte många ungkarlar förr som stod och gjorde kroppkakor till middag, som jag gjorde. Och matlagning är ett stort intresse än i dag.

Sedan han mönstrat av blev det sommarjobb som truckförare på ett bryggeri, där ett åkeri som hette Svelast brukade hämta läsk och lämna tomglas.

– Sommarjobbet tog slut på en fredag, och samma dag kom en av killarna från Svelast och frågade vad jag skulle göra sedan. ”Vet inte”, sa jag. ”Men kom och kör truck hos oss då”, sade han. Måndagen efter började jag lossa trailers i hamnen åt Svelast, och på den vägen är det.

Efter Svelast blev det några år på Gotlandsbolaget, och 1987 blev Kenth anställd vid Gotlands stuveri. Sedan den där dagen på bryggeriet har han jobbat nästan 45 år i anslutning till Visby hamn – och sett stuveriverksamheten växa stadigt under hela tiden.

– Förr var vi bara sju–åtta stycken, och då tyckte jag nog att vi var ett mer sammansvetsat gäng. Men det här är fortfarande världens bästa jobb. Ena dagen kör du maskin, andra dagen lastar du bagage. Det blir aldrig enformigt.

Transportmedlem har han varit hela tiden, och genom åren har han varit både skyddsombud och sektionsordförande. I dag nöjer han sig dock med att tjänstgöra som försäkringsrådgivare.

– Nu tycker jag att de yngre kan sköta uppdragen. Jag har lite andra åtaganden, bland annat sitter jag i styrelsen för canastaklubben, berättar Kenth.

Visby Canastaklubb är Sveriges äldsta canastaklubb, grundad 1951 och fortfarande aktiv med ett 40-tal medlemmar. Kenth gick med för ett tiotal år sedan, och förutom styrelsearbetet upptar själva spelandet en hel del av hans tid.

– När jag började kunde man ju spela dygnet runt, i princip. Nu blir det 48 måndagar om året och vi spelar väl tre timmar varje gång, så… ja, det blir ju en del timmar nu också.

Under de tio år han varit med i canastaklubben har Kenth hunnit bli flerfaldig klubbmästare, distriktsmästare (förra året knep han båda titlarna), Årets canastaspelare, med mera.

– Det är både tur och skicklighet – man ska ha lite flyt också. Nu i maj blir det Östersjömästerskapen tillsammans med ett gäng finska spelare. Vi träffas på Ålandsfärjan och spelar, äter och umgås, både på båten och i land i Helsingfors. Det ser jag verkligen fram emot.

Canasta spelas med två kortlekar, inklusive jokrar, och det går i högt tempo när Kenth blandar, delar ut till bordet och ger en engagerad genomgång av reglerna. Det är inte helt lätt att hänga med, men tydligen spelar man parvis och ska samla olika kortkombinationer. Men vad är det som gör canasta så fängslande?

– Man spelar inte om pengar eller så, utan det är socialt, man kommer ut och träffar folk. Och så får man använda hjärnkontoret lite grann, avslutar Kenth.

 

Tommy Harnesk

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.