Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn
Close
Mikael Gustafsson, skyddsombud på APM Terminals. Bilden tagen i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2020

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Förbundet är i full gång med avtalsförhandlingar för åkerichaufförer, terminalarbetare, renhållare och anställda i bevakningsföretagen.

Nu kliver hamnarbetarna in i ringen. Transport och motparten, Sveriges Hamnar, påbörjade förhandlingarna redan i våras, men fick avbryta när pandemin bröt ut. Precis som på andra områden förlängdes det gamla avtalet, som egentligen löpte ut den 30 april.

För stuveri gäller nu samma förutsättningar som för övriga grupper i förbundet. Transport har sagt ja till LO:s samordnade krav och till det ”märke” som LO-styrelsen antog efter att industrin tecknat en uppgörelse i månadsskiftet oktober-november.

Det som gäller nu är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader. En het potatis är retroaktiv betalning för de månader som gått sedan parterna valde att frysa de gamla avtalen.

– Den möjligheten skrev industrin bort. Visst, vi kan kräva kompensation ändå. Men då kommer den ersättningen att räknas av från de 5,4 procenten, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Industrins uppgörelse bygger på lönehöjningar i två steg. Den första sker i höst och är tänkt att ge 3 procent i lönelyft. Nästa kommer på våren 2022 och fyller på med ytterligare 2,4 procent.

Hamnarbetarnas snittlöner ligger i dag på drygt 30 600 kronor. Det innebär att det finns ett löneutrymme på totalt cirka 1 600 kronor. Det kan jämföras med det förra treåriga avtalet som gav sammanlagt 1 908 kronor. Fast då hade ingen hört talas om corona.

Peter Winstén påpekar att praxis på stuveriområdet varit att löneökningarna ska räknas på utgående löner – inklusive tillägg. Det innebär att många får större höjningar än de nominella.

Märket anger alltså 5,4 procent i löneutrymme i årets avtalsrörelse.

Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen, som LO förhandlat fram. Det handlar om en etappvis sänkning av de anställdas ålder, från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier till Fora.

Kruxet är att arbetsgivarna numera kräver ”avräkning” för alla förändringar som kostar pengar. Det gäller även avtalspensionen. Kostnaden ska tas ut bransch för bransch. Många unga på arbetsplatserna betyder större kostnad för arbetsgivarna – och en större avräkning på de 5,4 procent som ursprungligen finns i lönepotten.

Bevakning är en av Transports branscher med relativt låg medelålder. Här kommer den förbättrade avtalspensionen att kosta 0,51 procentenheter. Av de 5,4.

Stuveri har färre unga och avräkningen stannar på cirka 0,13 procentenheter. Denna skillnad ger en dryg hundralapp mer i löneökning för hamnarbetarna, jämfört med väktarna.

I årets förhandlingar vill Transport skapa tryggare och säkrare jobb för alla medlemsgrupper. Missbruk av visstider och deltider ska stävjas. Förbundet vill också se ett mer konstruktivt samarbete kring arbetsmiljöfrågor.

I hamnarna har arbetsgivarna länge använt sig av extringar, blixten, som kallats in på kort varsel när personalbehovet är stort. Facket har accepterat lösningen, bland annat därför att företagen inte använt sig av bemanningsföretag.

Denna praxis är numera bruten. APM Terminals i Göteborg har sagt upp fast anställda och ersatt dem med uppåt 200 inhyrda. Från fackligt håll finns en oro för att fler stuveriföretag ska följa efter.

Ett annat orosmoln är automatisering och robotisering. Flera hamnar skaffar nu kranar eller truckar som är förberedda för automatiserad drift.

Transport vill ha en skrivning i kollektivavtalet som slår fast att de nya jobb och arbetsuppgifter som skapas i och med digitaliseringen ska utföras av kollektivarna.

Transport och Sveriges hamnar ska i första skedet förhandla under måndagen och tisdagen.

På onsdag väntas Arbetsdomstolen släppa domen i målet mellan Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

Efter närmare 50 år utan kollektivavtal – och utan så kallad fredsplikt – fick HF ett eget avtal i början av 2019. Avtalet gav inte det inflytande förbundet hoppats på. Efter en lokal tvist i Göteborg gick HF till Arbetsdomstolen.

I Sverige har praxis länge varit att inte tillämpa två eller flera avtal samtidigt på en och samma yrkesgrupp. Det först tecknade kollektivavtalet gäller.

– Skulle Arbetsdomstolen gå på HF:s linje får det orimliga konsekvenser. Vi kan få olika villkor för hamnarbetare i en och samma hamn, beroende på vilket fackförbund man är med, säger Per-Olof Norgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.