Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn
Close
Mikael Gustafsson, skyddsombud på APM Terminals. Bilden tagen i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2020

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Förbundet är i full gång med avtalsförhandlingar för åkerichaufförer, terminalarbetare, renhållare och anställda i bevakningsföretagen.

Nu kliver hamnarbetarna in i ringen. Transport och motparten, Sveriges Hamnar, påbörjade förhandlingarna redan i våras, men fick avbryta när pandemin bröt ut. Precis som på andra områden förlängdes det gamla avtalet, som egentligen löpte ut den 30 april.

För stuveri gäller nu samma förutsättningar som för övriga grupper i förbundet. Transport har sagt ja till LO:s samordnade krav och till det ”märke” som LO-styrelsen antog efter att industrin tecknat en uppgörelse i månadsskiftet oktober-november.

Det som gäller nu är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader. En het potatis är retroaktiv betalning för de månader som gått sedan parterna valde att frysa de gamla avtalen.

– Den möjligheten skrev industrin bort. Visst, vi kan kräva kompensation ändå. Men då kommer den ersättningen att räknas av från de 5,4 procenten, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Industrins uppgörelse bygger på lönehöjningar i två steg. Den första sker i höst och är tänkt att ge 3 procent i lönelyft. Nästa kommer på våren 2022 och fyller på med ytterligare 2,4 procent.

Hamnarbetarnas snittlöner ligger i dag på drygt 30 600 kronor. Det innebär att det finns ett löneutrymme på totalt cirka 1 600 kronor. Det kan jämföras med det förra treåriga avtalet som gav sammanlagt 1 908 kronor. Fast då hade ingen hört talas om corona.

Peter Winstén påpekar att praxis på stuveriområdet varit att löneökningarna ska räknas på utgående löner – inklusive tillägg. Det innebär att många får större höjningar än de nominella.

Märket anger alltså 5,4 procent i löneutrymme i årets avtalsrörelse.

Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen, som LO förhandlat fram. Det handlar om en etappvis sänkning av de anställdas ålder, från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier till Fora.

Kruxet är att arbetsgivarna numera kräver ”avräkning” för alla förändringar som kostar pengar. Det gäller även avtalspensionen. Kostnaden ska tas ut bransch för bransch. Många unga på arbetsplatserna betyder större kostnad för arbetsgivarna – och en större avräkning på de 5,4 procent som ursprungligen finns i lönepotten.

Bevakning är en av Transports branscher med relativt låg medelålder. Här kommer den förbättrade avtalspensionen att kosta 0,51 procentenheter. Av de 5,4.

Stuveri har färre unga och avräkningen stannar på cirka 0,13 procentenheter. Denna skillnad ger en dryg hundralapp mer i löneökning för hamnarbetarna, jämfört med väktarna.

I årets förhandlingar vill Transport skapa tryggare och säkrare jobb för alla medlemsgrupper. Missbruk av visstider och deltider ska stävjas. Förbundet vill också se ett mer konstruktivt samarbete kring arbetsmiljöfrågor.

I hamnarna har arbetsgivarna länge använt sig av extringar, blixten, som kallats in på kort varsel när personalbehovet är stort. Facket har accepterat lösningen, bland annat därför att företagen inte använt sig av bemanningsföretag.

Denna praxis är numera bruten. APM Terminals i Göteborg har sagt upp fast anställda och ersatt dem med uppåt 200 inhyrda. Från fackligt håll finns en oro för att fler stuveriföretag ska följa efter.

Ett annat orosmoln är automatisering och robotisering. Flera hamnar skaffar nu kranar eller truckar som är förberedda för automatiserad drift.

Transport vill ha en skrivning i kollektivavtalet som slår fast att de nya jobb och arbetsuppgifter som skapas i och med digitaliseringen ska utföras av kollektivarna.

Transport och Sveriges hamnar ska i första skedet förhandla under måndagen och tisdagen.

På onsdag väntas Arbetsdomstolen släppa domen i målet mellan Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

Efter närmare 50 år utan kollektivavtal – och utan så kallad fredsplikt – fick HF ett eget avtal i början av 2019. Avtalet gav inte det inflytande förbundet hoppats på. Efter en lokal tvist i Göteborg gick HF till Arbetsdomstolen.

I Sverige har praxis länge varit att inte tillämpa två eller flera avtal samtidigt på en och samma yrkesgrupp. Det först tecknade kollektivavtalet gäller.

– Skulle Arbetsdomstolen gå på HF:s linje får det orimliga konsekvenser. Vi kan få olika villkor för hamnarbetare i en och samma hamn, beroende på vilket fackförbund man är med, säger Per-Olof Norgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna för taxiförarna fortsätter på onsdagen

Taxiförare. Avtalsförhandlingarna för taxiförarna har avslutats för dagen och återupptas under onsdagen. – Vi har en konstruktiv dialog med arbetsgivarna, säger Transports centrala taxiombudman, Mats H Andersson.

Förhandlingarna i gång för mackanställda och taxiförare

Taxi. Mackar. Under tisdagen har Transport startat förhandlingar för två nya yrkesgrupper, taxiförare och anställda på bensinmackar. Under förmiddagen gick parterna en första rond.

Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.