Avtalsrörelsen

Avtal klart för Transports tidningsbud

Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Avtalet för tidningsutdelarna löpte ut redan den 30 april och under våren möttes parterna flera gånger vid förhandlingsbordet. I måndags återupptogs överläggningarna och efter ett dygn var uppgörelsen i hamn.

Det treåriga avtalet löper från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020. Precis som får många andra yrkesgrupper är sista året uppsägningsbart.

Lönen höjs i tre steg, det vill säga med:

  • 2,2 procent från den 1 maj 2017. De retroaktiva pengarna ska företagen betala ut senast vid oktober månads löneutbetalning.
  • 2,0 procent från den 1 maj 2018.
  • 2,3 procent från den 1 maj 2019.

Tilläggen, som ob, höjs med samma procentsatser. Precis som tidigare gäller två olika ob-nivåer – beroende på om buden delar ut morgontidningar eller utför så kallat övrigt distributionsarbete.

Avtalet innehåller en låglönesatsning. Den träffar anställda som tjänar under 24 000 kronor, beräknat på en heltidstjänst. I praktiken är det nyanställda och bud som utför ”övrigt distributionsarbete” som nu får några kronor extra. (Den som tjänar under 24 000 kronor får samma lönehöjning som om han eller hon tjänat precis 24 000 kronor.)

Fack och arbetsgivare enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över hur tidningsdistributionen kan utvecklas i ett läge där morgontidningarnas upplagor stadigt sjunker.

Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Utgångspunkten är att distributionsföretagen vill trygga distributionen av morgontidningar, trots vikande upplagor. De ser gärna att buden får fler produkter att dela ut.

– Från den fackliga sidan vill vi försöka trygga anställningarna och helst göra så att bud som vill får högre sysselsättningsgrad. En stor majoritet av buden har bara deltidstjänster. Det vore bra om fler kan ha tidningsutbärning som huvudsaklig försörjning.

I övrigt konstaterar Jerker Nilsson att avtalet inte innehåller några egentliga förändringar:

– Vi hade med oss flera krav till förhandlingsbordet, men arbetsgivarnas motkrav blev för kostsamma.

I ett webbforum som många tidningsbud besöker är ob-ersättningarna ett återkommande diskussionsämne. Ob varierar ganska mycket i avtalet. För det som länge var budens huvudsakliga syssla – morgontidningsutdelning – är ob lågt och grundlönen i gengäld högre. För ”övrigt distributionsarbete” är det tvärtom.

Transports ombudsman Lennart Sköld ansvarade tidigare för tidningsbudsavtalet. Han konstaterar att för tiotalet år sedan gjordes en medveten facklig satsning, där mer krut lades på att höja just grundlönerna – i stället för att räkna upp ob-ersättningen.

Det gör att ob för nattarbetare som bär ut våra morgontidningar en vanlig vardagsnatt bara är nio kronor i timmen. Ett bud som jobbat tio år i branschen tjänar å andra sidan nästan 158 kronor i timmen. För heltid, 174 timmar, motsvarar det 27 455 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. TA:
    12 december, 2018

    Ynkliga ob-tillägg för människor som arbetar under nätter.

    Jag trodde först inte att det var sant att ett kollektivavtal kunde ha godkänt något sådant...

  2. T.S:
    25 oktober, 2017

    Jag tycker det skulle vara intressant att få veta namn, arbetsort och sysselsättning på dessa 5 tidningsbud som arbetar aktivt i produktionen och som ingått i förhandlingsdelegationen? Det borde väl inte vara hemligt?

  3. Jerker Nilsson:
    31 augusti, 2017

    I förhandlingsdelegationen för tidningsbudsavtalet ingår Transports ordförande Tommy Wreeth, jag själv som är central ombudsman, en lokalombudsman, ett regionalt skyddsombud samt fem tidningsbud som jobbar aktivt i produktionen och är fackligt aktiva. De har nominerats till uppdraget av den större avtalskonferensen, och till den utses deltagarna av sina respektive lokalavdelningar av Transport.

  4. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Om det hade varit lagenlig lön och ingen bluff-OB så hade ju alla tidningsbud varit långt under låglönegränsen 24.000 och då hade det blivit mer pengar att fördela eftersom man skulle räkna löneökningen som om alla tjänade 24.000. Man kunde alltså minska löneökningen för tidningsbud genom OB-bluffen. Och samtidigt fortsätter man att skryta om en lön som inte finns. Grundlönen finns inte eftersom den innehåller ett inbakat OB-tillägg som ingen kan definiera. Sen skriver du om en arbetsgrupp som ska tillsättas om något helt annat. Man har haft en arbetsgrupp som skulle utreda och se till att OB:et höjdes kraftig och att det blev normala löneförhållanden. Den arbetsgruppen har funnit över de senaste avtalen. Nu nämns den inte. Den gick upp i rök. Jan Lindkvist låtsar som det regnar och börjar skriva om en ny arbetsgrupp istället. Sanningen är att Marcel Carlstedt har haft patent på det här avtalet i 12 års tid och när han lämnade skutan helt överraskande för nån månad sen stod man där med lång näsa. Vad gör vi nu? Vi skriver på nånting, vad fan som helst.

  5. Sven-Åke:
    30 augusti, 2017

    Inget tidningsbud har fått komma tills tals i förhandlingarna. De har alltid drivits av högdjur utan minsta förståelse för tidningsbudens arbete. Funktionärerna likgiltighet och ointresse behöver du inte dokumentera mera. Alla som handplockas till att delta i förhandlingarna är synade uppifrån och ner och bedömda som 100 % lojala som skriver under precis vad som helst. Alla stridbara stängs totalt ute. Man har ett mycket fint och gott förhållande till Bolagens representanter. Och har aldrig ställt några dumma krav på arbetstidsförkortning eller riktiga löner. Ingen seriös fackförening i världen accepterar extremt nattarbete utan ersättning.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.