Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist
Avtal 2020

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

– Den kompensationen är inbakad i märket. Alltså i det löneutrymme som industrin och LO la fast i höstas för hela arbetsmarknaden, säger Joakim Guttman, central ombudsman och förhandlare i Transport.

I den stora avtalsrörelse som nu rullar är löneutrymmet satt till 5,4 procent i löneökning på 29 månader. Det är lägre än i förra lönerörelsen då fack och arbetsgivare enades om 6,5 procent på tre år.

Fast då, 2017, fanns inte corona-viruset. Pandemin har slagit hårt mot många branscher och det fick arbetsgivarna att inledningsvis kräva noll kronor i lönelyft för arbetstagarna.

Miljöarbetarnas avtal blev klart på fredagskvällen, efter fyra dagars nötande vid förhandlingsbordet. Uppgörelsen gäller från den 1 november 2020 till den 30 april 2023.

Löner höjs i två steg:

  • den första sker den 1 november 2020 och ger 836:53 kronor mer i månaden. På samtliga tariffer. Det innebär att miljöarbetarna får ut dubbla höjningar på jul-lönen.
  • den 1 april 2022 kommer nästa höjning, som är på 656:01 kronor.

Löneökningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är att LO förhandlat fram en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till. Åldern sänks etappvis från 25 till 22 år, då premieinbetalningarna startar.

Transport betonar att pensionsreformen är viktig, särskilt för LO-arbetare som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt.

För en ung miljöarbetare innebär de tre åren uppåt 47 000 kronor extra i premier på det egna pensionskontot, vid fyllda 25. Det är pengar som sedan kan växa genom ”ränta-på-ränta-effekten” under ett yrkesliv som fortsätter 40–45 år till.

Förbättringen av avtalspensionen är dock inte gratis.

LO-arbetarna får betala genom en viss avräkning på löneutrymmet, på det så kallade märket. Avräkningen blir inte lika för alla, utan beräknas branschvis. Ju fler unga, desto större avräkning.

För miljöarbetarna blir reduceringen totalt 0,3 procentenheter. Det är ungefär lika mycket som för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare, som jobbar under Transportavtalet.

I överenskommelsen för miljöarbetarna fick Transport igenom ett par nya skrivningar som ger mer logiska löneavdrag vid frånvaro.

Till förhandlingsbordet hade Transport också med sig ett genomarbetat förslag till arbetsmiljöbilaga.

Joakim Guttman säger:

– Samma bilaga hade vi med oss vid förhandlingarna för åkerichaufförer och terminalare. Där blev det tvärstopp. För miljöarbetarna lyckades vi efter hårda diskussioner få igenom en arbetsgrupp som ska titta på arbetsmiljöfrågorna och den personliga integriteten i arbetslivet. Vi vill exempelvis få stopp på onödig realtidsövervakning.

– För miljöarbetarna är arbetsmiljön en helvetisk viktig fråga. Yrkesgruppen ligger tyvärr i toppligan när det gäller tillbud och olyckor.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna redan enats om arbetsgrupper som ska se över formalia i ett flertal avtal, exempelvis spelreglerna vid förhandlingar.

Förutom arbetsmiljön får renhållarna en arbetsgrupp som ska granska lönesystemet och förutsättningarna för kompetenstillägg.

Vilka krav fick arbetsgivarna igenom i det nya miljöarbetaravtalet?

Joakim Guttman igen:

– Ingenting! De har redan fått sju månader utan lönehöjningar. In i det sista krävde arbetsgivarna att få utjämna arbetstiden under en längre tidsperiod än i dag. Men vår förhandlingsdelegation sa stenhårt nej. Det blev inga eftergifter.

Många av Transports medlemmar förväntade sig kompensation, retroaktiv betalning, för de sju månaderna utan löneökningar. Vad säger du till dem?

– Kompensationen är inräknad i märket på 5,4 procent. Visst, vi hade ändå kunnat kräva låt säga 3 000 eller 4 000 kronor till jul. Men vi hade fått betala med lägre löneökningar. En dålig affär. Det hade varit som att pinka i brallorna. Varmt en stund, och kallt när lönen blivit en hundralapp lägre varje månad resten av yrkeslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    7 december, 2020

    När är det dags för märket att sluta anges i procent? Vi i lågavlönade transport halkar ju efter hela tiden. Ett märke i kronor skulle i alla fall stoppa byggnads och andra från att dra ifrån.

  2. M Fjällström:
    5 december, 2020

    Bra jobbat

Lästips:

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Transportarbetarna förtjänar bättre

Ledare. Efter två år med en pandemi som lamslagit stora delar av samhället blir det allt klarare vad som är vår välfärds kärna. Skola, vård och omsorg ska bara fungera, oavsett sjukfrånvaro och karantän. Men för allt fler blir det nu också tydligt att en annan bransch och dess medarbetare är oumbärlig i ett väl fungerande samhälle: Transportarbetarna, du och dina arbetskamrater.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.