Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist
Avtal 2020

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

OBS! Den 9 maj 2023 tecknades ett nytt miljöarbetareavtal. Du kan läsa mer om det nya avtalet här. 

– Den kompensationen är inbakad i märket. Alltså i det löneutrymme som industrin och LO la fast i höstas för hela arbetsmarknaden, säger Joakim Guttman, central ombudsman och förhandlare i Transport.

I den stora avtalsrörelse som nu rullar är löneutrymmet satt till 5,4 procent i löneökning på 29 månader. Det är lägre än i förra lönerörelsen då fack och arbetsgivare enades om 6,5 procent på tre år.

Fast då, 2017, fanns inte corona-viruset. Pandemin har slagit hårt mot många branscher och det fick arbetsgivarna att inledningsvis kräva noll kronor i lönelyft för arbetstagarna.

Miljöarbetarnas avtal blev klart på fredagskvällen, efter fyra dagars nötande vid förhandlingsbordet. Uppgörelsen gäller från den 1 november 2020 till den 30 april 2023.

Löner höjs i två steg:

  • den första sker den 1 november 2020 och ger 836:53 kronor mer i månaden. På samtliga tariffer. Det innebär att miljöarbetarna får ut dubbla höjningar på jul-lönen.
  • den 1 april 2022 kommer nästa höjning, som är på 656:01 kronor.

Löneökningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är att LO förhandlat fram en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till. Åldern sänks etappvis från 25 till 22 år, då premieinbetalningarna startar.

Transport betonar att pensionsreformen är viktig, särskilt för LO-arbetare som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt.

För en ung miljöarbetare innebär de tre åren uppåt 47 000 kronor extra i premier på det egna pensionskontot, vid fyllda 25. Det är pengar som sedan kan växa genom ”ränta-på-ränta-effekten” under ett yrkesliv som fortsätter 40–45 år till.

Förbättringen av avtalspensionen är dock inte gratis.

LO-arbetarna får betala genom en viss avräkning på löneutrymmet, på det så kallade märket. Avräkningen blir inte lika för alla, utan beräknas branschvis. Ju fler unga, desto större avräkning.

För miljöarbetarna blir reduceringen totalt 0,3 procentenheter. Det är ungefär lika mycket som för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare, som jobbar under Transportavtalet.

I överenskommelsen för miljöarbetarna fick Transport igenom ett par nya skrivningar som ger mer logiska löneavdrag vid frånvaro.

Till förhandlingsbordet hade Transport också med sig ett genomarbetat förslag till arbetsmiljöbilaga.

Joakim Guttman säger:

– Samma bilaga hade vi med oss vid förhandlingarna för åkerichaufförer och terminalare. Där blev det tvärstopp. För miljöarbetarna lyckades vi efter hårda diskussioner få igenom en arbetsgrupp som ska titta på arbetsmiljöfrågorna och den personliga integriteten i arbetslivet. Vi vill exempelvis få stopp på onödig realtidsövervakning.

– För miljöarbetarna är arbetsmiljön en helvetisk viktig fråga. Yrkesgruppen ligger tyvärr i toppligan när det gäller tillbud och olyckor.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna redan enats om arbetsgrupper som ska se över formalia i ett flertal avtal, exempelvis spelreglerna vid förhandlingar.

Förutom arbetsmiljön får renhållarna en arbetsgrupp som ska granska lönesystemet och förutsättningarna för kompetenstillägg.

Vilka krav fick arbetsgivarna igenom i det nya miljöarbetaravtalet?

Joakim Guttman igen:

– Ingenting! De har redan fått sju månader utan lönehöjningar. In i det sista krävde arbetsgivarna att få utjämna arbetstiden under en längre tidsperiod än i dag. Men vår förhandlingsdelegation sa stenhårt nej. Det blev inga eftergifter.

Många av Transports medlemmar förväntade sig kompensation, retroaktiv betalning, för de sju månaderna utan löneökningar. Vad säger du till dem?

– Kompensationen är inräknad i märket på 5,4 procent. Visst, vi hade ändå kunnat kräva låt säga 3 000 eller 4 000 kronor till jul. Men vi hade fått betala med lägre löneökningar. En dålig affär. Det hade varit som att pinka i brallorna. Varmt en stund, och kallt när lönen blivit en hundralapp lägre varje månad resten av yrkeslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    7 december, 2020

    När är det dags för märket att sluta anges i procent? Vi i lågavlönade transport halkar ju efter hela tiden. Ett märke i kronor skulle i alla fall stoppa byggnads och andra från att dra ifrån.

  2. M Fjällström:
    5 december, 2020

    Bra jobbat

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.