Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist
Avtal 2020

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

– Den kompensationen är inbakad i märket. Alltså i det löneutrymme som industrin och LO la fast i höstas för hela arbetsmarknaden, säger Joakim Guttman, central ombudsman och förhandlare i Transport.

I den stora avtalsrörelse som nu rullar är löneutrymmet satt till 5,4 procent i löneökning på 29 månader. Det är lägre än i förra lönerörelsen då fack och arbetsgivare enades om 6,5 procent på tre år.

Fast då, 2017, fanns inte corona-viruset. Pandemin har slagit hårt mot många branscher och det fick arbetsgivarna att inledningsvis kräva noll kronor i lönelyft för arbetstagarna.

Miljöarbetarnas avtal blev klart på fredagskvällen, efter fyra dagars nötande vid förhandlingsbordet. Uppgörelsen gäller från den 1 november 2020 till den 30 april 2023.

Löner höjs i två steg:

  • den första sker den 1 november 2020 och ger 836:53 kronor mer i månaden. På samtliga tariffer. Det innebär att miljöarbetarna får ut dubbla höjningar på jul-lönen.
  • den 1 april 2022 kommer nästa höjning, som är på 656:01 kronor.

Löneökningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är att LO förhandlat fram en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till. Åldern sänks etappvis från 25 till 22 år, då premieinbetalningarna startar.

Transport betonar att pensionsreformen är viktig, särskilt för LO-arbetare som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt.

För en ung miljöarbetare innebär de tre åren uppåt 47 000 kronor extra i premier på det egna pensionskontot, vid fyllda 25. Det är pengar som sedan kan växa genom ”ränta-på-ränta-effekten” under ett yrkesliv som fortsätter 40–45 år till.

Förbättringen av avtalspensionen är dock inte gratis.

LO-arbetarna får betala genom en viss avräkning på löneutrymmet, på det så kallade märket. Avräkningen blir inte lika för alla, utan beräknas branschvis. Ju fler unga, desto större avräkning.

För miljöarbetarna blir reduceringen totalt 0,3 procentenheter. Det är ungefär lika mycket som för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare, som jobbar under Transportavtalet.

I överenskommelsen för miljöarbetarna fick Transport igenom ett par nya skrivningar som ger mer logiska löneavdrag vid frånvaro.

Till förhandlingsbordet hade Transport också med sig ett genomarbetat förslag till arbetsmiljöbilaga.

Joakim Guttman säger:

– Samma bilaga hade vi med oss vid förhandlingarna för åkerichaufförer och terminalare. Där blev det tvärstopp. För miljöarbetarna lyckades vi efter hårda diskussioner få igenom en arbetsgrupp som ska titta på arbetsmiljöfrågorna och den personliga integriteten i arbetslivet. Vi vill exempelvis få stopp på onödig realtidsövervakning.

– För miljöarbetarna är arbetsmiljön en helvetisk viktig fråga. Yrkesgruppen ligger tyvärr i toppligan när det gäller tillbud och olyckor.

I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna redan enats om arbetsgrupper som ska se över formalia i ett flertal avtal, exempelvis spelreglerna vid förhandlingar.

Förutom arbetsmiljön får renhållarna en arbetsgrupp som ska granska lönesystemet och förutsättningarna för kompetenstillägg.

Vilka krav fick arbetsgivarna igenom i det nya miljöarbetaravtalet?

Joakim Guttman igen:

– Ingenting! De har redan fått sju månader utan lönehöjningar. In i det sista krävde arbetsgivarna att få utjämna arbetstiden under en längre tidsperiod än i dag. Men vår förhandlingsdelegation sa stenhårt nej. Det blev inga eftergifter.

Många av Transports medlemmar förväntade sig kompensation, retroaktiv betalning, för de sju månaderna utan löneökningar. Vad säger du till dem?

– Kompensationen är inräknad i märket på 5,4 procent. Visst, vi hade ändå kunnat kräva låt säga 3 000 eller 4 000 kronor till jul. Men vi hade fått betala med lägre löneökningar. En dålig affär. Det hade varit som att pinka i brallorna. Varmt en stund, och kallt när lönen blivit en hundralapp lägre varje månad resten av yrkeslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    7 december, 2020

    När är det dags för märket att sluta anges i procent? Vi i lågavlönade transport halkar ju efter hela tiden. Ett märke i kronor skulle i alla fall stoppa byggnads och andra från att dra ifrån.

  2. M Fjällström:
    5 december, 2020

    Bra jobbat

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna för taxiförarna fortsätter på onsdagen

Taxiförare. Avtalsförhandlingarna för taxiförarna har avslutats för dagen och återupptas under onsdagen. – Vi har en konstruktiv dialog med arbetsgivarna, säger Transports centrala taxiombudman, Mats H Andersson.

Förhandlingarna i gång för mackanställda och taxiförare

Taxi. Mackar. Under tisdagen har Transport startat förhandlingar för två nya yrkesgrupper, taxiförare och anställda på bensinmackar. Under förmiddagen gick parterna en första rond.

Robin Ahlgren. Foto: Privat

Fler helger med jobb än utan – Robin lämnar branschen

Taxi. Taxibranschen blöder. Inget guldläge för att ställa avtalskrav. Förhandlingsombudet och taxitelefonisten Robin Ahlgren hoppades på fler lediga helger. Trots det är han halvnöjd med utfallet. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.