Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige, som organiserar stuveriarbetare i tolv sektioner, med hamnar från Kalix i norr till Kalmar i söder. Själv jobbar Jimmy på containerterminalen i Gävle hamn (även om kollegor blir sjösjuka av att se hans schema där det fackliga arbetet tar huvuddelen av tiden i anspråk).
Close
Transports blockad av ryska fartyg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

1 . Är det något du själv vill lyfta fram när det gäller den senaste tidens händelser, och hur det påverkar arbetet?

– Att vi lägger ett sådant varsel är stort och Transport har också ett stort ansvar. Många kan drabbas av konsekvenser, i många olika branscher. Hamnarbetare, men också yrkesgrupper som lastbilschaufförer, de på bensinstationer och inom industrin.

 

2.  Var det rätt beslut av förbundsstyrelsen, att varsla om blockad?

– Ja, definitivt. Och för mig som medlem betydde det också mycket att förbundsordförande, Tommy Wreeth, och flera ur styrelsen kom för att höra med oss i hamnavdelningarna innan man fattade beslutet – de tog våra inputs på allvar.

 

3.  Upplevde du att Transport var pressat att lägga ett varsel, för att visa att ”man också gör något” som Hamnarbetarförbundet?

– Nej, det tycker jag inte. Men nu arbetar jag i en hamn där den stora majoriteten är transportare. Jag tycker att det egna beslutet är mycket bra och det finns ett brett stöd för det.

 

4.  Är det möjligt att urskilja vilka sjöcontainrar som innehåller ryskt gods, alla ser ju likadana ut för den oinvigda?

– Nej, det är ju inte det. Vi får i stort sett aldrig reda på exakt innehåll i containrar, av säkerhetsskäl bland annat. Möjligen att någon arbetsledare får det. En annan sak är att det kanske rör sig om 50 av 500 containrar som innehåller ryskt gods, med andra under, och som ska lossas från ett fartyg. Hur ska det gå till rent praktiskt, ska vi ta av dem och ställa tillbaka? Nej, jag tror att det är bra att ett varsel inte innefattar blockad mot ryskt gods. När det gäller styckegods är det ju enklare att urskilja, men nu har vi inte den sortens hantering här.

 

5 . Är det moraliska ansvar som lagts på svenska hamnarbetare, att visa stöd för Ukrainas folk, rimligt?

– Ja, jag tycker inte att det är för stort. Det är en chans att visa att vi sitter på makten och gör något.

 

6.  Spelar hamnens ägarförhållanden roll när det kommer till det ”vanliga” fackliga arbetet?

– Inte för oss här. Turkiska Yilport tog över som operatör av Gävle hamn 2016. Men om och hur ägandet påverkar i andra hamnar kan jag inte säkert säga något om.

 

7 . Vad tycker du är viktigast i ditt uppdrag som ordförande för Transports avdelning 1 Hamn – och mest givande?

– Att försöka länka ihop arbetet i hamnarna, och få upp organiseringen. Mycket har legat nere på grund av corona. Det är fantastiskt roligt att få åka ut och tala med folk igen. Hamnarbetarna är ett stolt skrå, som ju en gång grundade Transport. Så det är ett arv att förvalta, och ett stort ansvar. Jag tycker att mitt uppdrag är väldigt roligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg upp för arbete ombord. Bulkfartyget St. Oswald har lagt till i Uddevalla hamn med malmlast. Följande vecka lastas hon med spannmål.

Schysta villkor till sjöss tryggas i hamn

ITF-inspektörer. Lotsens listor, löneslippar, matsalar och proviant – Transports Göran Larsson går igenom ordningen och talar med besättningen, ser hur länge de arbetat ombord. På bulkfartyget St. Oswald en solig junidag i Uddevalla hamn ter sig sjömanslivet ljust. Men det är långt ifrån en självklarhet.

Fullt ös i förberedelserna kring eventuell taxistrejk

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxi- och färdtjänstförare har återupptagits. Samtidigt råder fullt ös på Transports lokala avdelningar, som förbereder chaufförerna – ifall strejken bryter ut den 4 september.

Taxistolpe

Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal tas upp igen

Taxi. Efter flera dagars mangling hos medlarna beslöt Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) att återuppta förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal. Blockaden med stopp för bland annat nyanställningar och övertid skjuts också fram till den 4 september, då även strejken kan komma att bryta ut – om parterna inte kommer överens innan dess.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

Hallå där!

Martin Andersson

…ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Månadens sektion
Thomas Belvén, Jan Sehlin, Peter Strålind och Magnus Lundberg utanför Folkets hus i Solna. Emil Blomqvist och Joakim Björkstedt sitter också i styrelsen, men är inte med på bild.

”Vi vill ha bättre hämtställen”

Miljöarbetare. Efter den uppmärksammade sopstrejken 2017 ­tömdes Stockholmsavdelningens miljösektion på folk. Nu tar sektionen nya tag med nyvald ordförande, arbete för mer inflytande vid upphandlingar och bättre arbetsmiljö – så att sopgubbarna ska hålla fram till pensionen.

Månadens medlem
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Hallå där!

Adam Vinrot

…nybliven student som fick Dalaavdelningens stipendium på sin examensdag vid transportprogrammet på Hushagsgymnasiet, Borlänge, den 8 juni.

Dyrtider
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.