Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige, som organiserar stuveriarbetare i tolv sektioner, med hamnar från Kalix i norr till Kalmar i söder. Själv jobbar Jimmy på containerterminalen i Gävle hamn (även om kollegor blir sjösjuka av att se hans schema där det fackliga arbetet tar huvuddelen av tiden i anspråk).
Close
Transports blockad av ryska fartyg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

1 . Är det något du själv vill lyfta fram när det gäller den senaste tidens händelser, och hur det påverkar arbetet?

– Att vi lägger ett sådant varsel är stort och Transport har också ett stort ansvar. Många kan drabbas av konsekvenser, i många olika branscher. Hamnarbetare, men också yrkesgrupper som lastbilschaufförer, de på bensinstationer och inom industrin.

 

2.  Var det rätt beslut av förbundsstyrelsen, att varsla om blockad?

– Ja, definitivt. Och för mig som medlem betydde det också mycket att förbundsordförande, Tommy Wreeth, och flera ur styrelsen kom för att höra med oss i hamnavdelningarna innan man fattade beslutet – de tog våra inputs på allvar.

 

3.  Upplevde du att Transport var pressat att lägga ett varsel, för att visa att ”man också gör något” som Hamnarbetarförbundet?

– Nej, det tycker jag inte. Men nu arbetar jag i en hamn där den stora majoriteten är transportare. Jag tycker att det egna beslutet är mycket bra och det finns ett brett stöd för det.

 

4.  Är det möjligt att urskilja vilka sjöcontainrar som innehåller ryskt gods, alla ser ju likadana ut för den oinvigda?

– Nej, det är ju inte det. Vi får i stort sett aldrig reda på exakt innehåll i containrar, av säkerhetsskäl bland annat. Möjligen att någon arbetsledare får det. En annan sak är att det kanske rör sig om 50 av 500 containrar som innehåller ryskt gods, med andra under, och som ska lossas från ett fartyg. Hur ska det gå till rent praktiskt, ska vi ta av dem och ställa tillbaka? Nej, jag tror att det är bra att ett varsel inte innefattar blockad mot ryskt gods. När det gäller styckegods är det ju enklare att urskilja, men nu har vi inte den sortens hantering här.

 

5 . Är det moraliska ansvar som lagts på svenska hamnarbetare, att visa stöd för Ukrainas folk, rimligt?

– Ja, jag tycker inte att det är för stort. Det är en chans att visa att vi sitter på makten och gör något.

 

6.  Spelar hamnens ägarförhållanden roll när det kommer till det ”vanliga” fackliga arbetet?

– Inte för oss här. Turkiska Yilport tog över som operatör av Gävle hamn 2016. Men om och hur ägandet påverkar i andra hamnar kan jag inte säkert säga något om.

 

7 . Vad tycker du är viktigast i ditt uppdrag som ordförande för Transports avdelning 1 Hamn – och mest givande?

– Att försöka länka ihop arbetet i hamnarna, och få upp organiseringen. Mycket har legat nere på grund av corona. Det är fantastiskt roligt att få åka ut och tala med folk igen. Hamnarbetarna är ett stolt skrå, som ju en gång grundade Transport. Så det är ett arv att förvalta, och ett stort ansvar. Jag tycker att mitt uppdrag är väldigt roligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hamnarbetare från Gävle i norr till Ystad i söder deltog på nätverksträffen. Foto: Jörgen Wärja

Första kvinnokonferensen i hamn

Facket. Hamnen är fortfarande en mansdominerad arbetsplats, men de kvinnliga hamnarbetarna blir allt fler. I början av oktober bjöd Transport in dem till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.