Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Hela gänget samlat. Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Månadens avdelning

”Äntligen kan vi träffa våra medlemmar igen”

Östergötland. Teamsmöten i all ära, men inget slår fysiska möten. Medarbetarna på Transportarbetareförbundets avdelning 4 i Östergötland är lyckliga över att restriktionerna lättat.

I ett industriområde, bara sju minuters promenad från Resecentrum i Linköping, ligger kontoret som organiserar 2 500 transportarbetare i Östergötland, Västervik och Vimmerby kommun.

– Läget är helt perfekt för det är lätt för stora fordon att stanna till här. Det gör att det är enkelt för medlemmarna att komma förbi, säger Carina Lövgren, som är ett av två regionala skyddsombud på avdelningen.

För tillfället är de sju personer som arbetar här: två regionala skyddsombud, två lokalfunktionärer, två resurser/medlemsvärvare och en ordförande/studieorganisatör. Carina Lövgren har haft sitt uppdrag sedan 2008 och är en av de som har varit längst på avdelningen.

– Jag trivs jättebra. Det bästa med jobbet är att vi träffar så mycket människor, att det är så varierande och att vi får vara med och bidra till en bättre arbetsmiljö för våra medlemmar, säger hon.

Planerar aktiviteter

Just nu är avdelningen i gång och planerar årsmöten och nya utbildningstillfällen och introduktionsdagar.

– Vi har ju en del att ta igen, säger Joakim Carlsson som är ordförande och studieorganisatör.

Han syftar förstås på pandemin. Kontoret har förvisso varit bemannat hela tiden och medarbetarna har försökt jobba på så gott det går. Alla har egna rum och lokalerna är tillräckligt stora för att de ska kunna hålla avstånd. Men arbetet har ändå inte riktigt varit detsamma.

– Vi har inte kunnat anordna utbildningsdagar för större grupper och en del företag har inte velat ta emot fysiska besök och då är det svårt att göra arbetsplatsbesök, säger Carina Lövgren och fortsätter:

– Det är problematiskt för vi måste ju vara ute och se hur det ser ut på arbetsplatserna. Det är så vårt arbete ser ut. Men vi har fått lösa det på andra sätt.

Saknat fysiska möten

En del fysiska möten har ersatts av digitala möten. Det har fungerat över förväntan, och kan komma till användning även i framtiden. Men det är nästan alltid bättre att ses i verkligheten, tycker Joakim Carlsson.

– Det har varit svårt att hålla i gång den personliga kontakten när man inte får ses. Så vi har verkligen saknat att ha fysiska möten och att kunna träffa medlemmarna. Nu kan vi äntligen göra det igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Breivik:
    23 mars, 2022

    Idel stabila klippor som bemannar 4:an!

  2. Michaela Leo:
    14 mars, 2022

    Vilket fantastiskt gäng! Jag saknar verkligen min avdelning i Transport, men så är det när vi nu har den här LO-ordningen med att vara organiserad inom de förbund som har kollektivavtalet. Ta hand om er!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.