Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Hela gänget samlat. Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Månadens avdelning

”Äntligen kan vi träffa våra medlemmar igen”

Östergötland. Teamsmöten i all ära, men inget slår fysiska möten. Medarbetarna på Transportarbetareförbundets avdelning 4 i Östergötland är lyckliga över att restriktionerna lättat.

I ett industriområde, bara sju minuters promenad från Resecentrum i Linköping, ligger kontoret som organiserar 2 500 transportarbetare i Östergötland, Västervik och Vimmerby kommun.

– Läget är helt perfekt för det är lätt för stora fordon att stanna till här. Det gör att det är enkelt för medlemmarna att komma förbi, säger Carina Lövgren, som är ett av två regionala skyddsombud på avdelningen.

För tillfället är de sju personer som arbetar här: två regionala skyddsombud, två lokalfunktionärer, två resurser/medlemsvärvare och en ordförande/studieorganisatör. Carina Lövgren har haft sitt uppdrag sedan 2008 och är en av de som har varit längst på avdelningen.

– Jag trivs jättebra. Det bästa med jobbet är att vi träffar så mycket människor, att det är så varierande och att vi får vara med och bidra till en bättre arbetsmiljö för våra medlemmar, säger hon.

Planerar aktiviteter

Just nu är avdelningen i gång och planerar årsmöten och nya utbildningstillfällen och introduktionsdagar.

– Vi har ju en del att ta igen, säger Joakim Carlsson som är ordförande och studieorganisatör.

Han syftar förstås på pandemin. Kontoret har förvisso varit bemannat hela tiden och medarbetarna har försökt jobba på så gott det går. Alla har egna rum och lokalerna är tillräckligt stora för att de ska kunna hålla avstånd. Men arbetet har ändå inte riktigt varit detsamma.

– Vi har inte kunnat anordna utbildningsdagar för större grupper och en del företag har inte velat ta emot fysiska besök och då är det svårt att göra arbetsplatsbesök, säger Carina Lövgren och fortsätter:

– Det är problematiskt för vi måste ju vara ute och se hur det ser ut på arbetsplatserna. Det är så vårt arbete ser ut. Men vi har fått lösa det på andra sätt.

Saknat fysiska möten

En del fysiska möten har ersatts av digitala möten. Det har fungerat över förväntan, och kan komma till användning även i framtiden. Men det är nästan alltid bättre att ses i verkligheten, tycker Joakim Carlsson.

– Det har varit svårt att hålla i gång den personliga kontakten när man inte får ses. Så vi har verkligen saknat att ha fysiska möten och att kunna träffa medlemmarna. Nu kan vi äntligen göra det igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Breivik:
    23 mars, 2022

    Idel stabila klippor som bemannar 4:an!

  2. Michaela Leo:
    14 mars, 2022

    Vilket fantastiskt gäng! Jag saknar verkligen min avdelning i Transport, men så är det när vi nu har den här LO-ordningen med att vara organiserad inom de förbund som har kollektivavtalet. Ta hand om er!

Lästips:

APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.

UPS-förare: Press och stress leder till fusk

Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.

Anders Palmqvist från Transports Malmöavdelning. Foto: John Antonsson

Miljonnota för brister i arbetsmiljön

Viten. Transportarbetarens genomgång visar att Arbetsmiljöverket ställt många krav på UPS. De senaste åtta åren har myndigheten hotat med vite 12 gånger. Som mest 1,2 miljoner kronor.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

Hallå där!

Ronja Nilsson

…höggravid timmerbilschaufför från Ödängla, Mönsterås kommun, som medverkar i säsongens "Svenska Truckers" på Viaplay.

Månadens klubb
Trivselnivån är hög, tycker förarna Kim Landström (som också är skyddsombud) och Eric Vigren. Foto: Lilly Hallberg

God sammanhållning i ny klubb

Vikbolands Taxi. Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.

Hur bra är vi på inkludering?
”Jag visar tydligt vem jag är, jag sminkar mig och jag jobbar med mitt utseende. Varför är det så svårt att säga ”hon”? Eller nöja sig med arbetstiteln? Ville jag bli kallad ”han” så skulle jag inte ha haft bröst, naglar eller smink”, säger lastbilschauffören Gabriella.

Hur svårt kan det vara att säga ”hon”?

Byta kön. Gabriella föddes som man, och kom ut som kvinna för tre år sedan. Transportbranschen har en del att lära, konstaterar hon. Hur svårt kan det vara att säga ”hon”?

Dyrtider
Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.

”Någon vill alltid åt ens stålar”

Privatekonomi. Boende, mat, bensin och diesel är de stora slukhålen i familjen Linonds budget. Och priserna pekar stadigt uppåt. Flygplåtslagaren Meddy Linond bilpendlar till jobbet på Arlanda och familjebilen rullar dagligdags till och från de fyra barnens olika aktiviteter.

Månadens medlem
Per Ehlin. Foto: Börge Nilsson/Textra

Per tränade bort sin diabetes

Hälsa. För tio år sedan fick Per Ehlin diabetes. Hård träning och ändrad kost har gjort honom fri från medicinen.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.