Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Hela gänget samlat. Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Månadens avdelning

”Äntligen kan vi träffa våra medlemmar igen”

Östergötland. Teamsmöten i all ära, men inget slår fysiska möten. Medarbetarna på Transportarbetareförbundets avdelning 4 i Östergötland är lyckliga över att restriktionerna lättat.

I ett industriområde, bara sju minuters promenad från Resecentrum i Linköping, ligger kontoret som organiserar 2 500 transportarbetare i Östergötland, Västervik och Vimmerby kommun.

– Läget är helt perfekt för det är lätt för stora fordon att stanna till här. Det gör att det är enkelt för medlemmarna att komma förbi, säger Carina Lövgren, som är ett av två regionala skyddsombud på avdelningen.

För tillfället är de sju personer som arbetar här: två regionala skyddsombud, två lokalfunktionärer, två resurser/medlemsvärvare och en ordförande/studieorganisatör. Carina Lövgren har haft sitt uppdrag sedan 2008 och är en av de som har varit längst på avdelningen.

– Jag trivs jättebra. Det bästa med jobbet är att vi träffar så mycket människor, att det är så varierande och att vi får vara med och bidra till en bättre arbetsmiljö för våra medlemmar, säger hon.

Planerar aktiviteter

Just nu är avdelningen i gång och planerar årsmöten och nya utbildningstillfällen och introduktionsdagar.

– Vi har ju en del att ta igen, säger Joakim Carlsson som är ordförande och studieorganisatör.

Han syftar förstås på pandemin. Kontoret har förvisso varit bemannat hela tiden och medarbetarna har försökt jobba på så gott det går. Alla har egna rum och lokalerna är tillräckligt stora för att de ska kunna hålla avstånd. Men arbetet har ändå inte riktigt varit detsamma.

– Vi har inte kunnat anordna utbildningsdagar för större grupper och en del företag har inte velat ta emot fysiska besök och då är det svårt att göra arbetsplatsbesök, säger Carina Lövgren och fortsätter:

– Det är problematiskt för vi måste ju vara ute och se hur det ser ut på arbetsplatserna. Det är så vårt arbete ser ut. Men vi har fått lösa det på andra sätt.

Saknat fysiska möten

En del fysiska möten har ersatts av digitala möten. Det har fungerat över förväntan, och kan komma till användning även i framtiden. Men det är nästan alltid bättre att ses i verkligheten, tycker Joakim Carlsson.

– Det har varit svårt att hålla i gång den personliga kontakten när man inte får ses. Så vi har verkligen saknat att ha fysiska möten och att kunna träffa medlemmarna. Nu kan vi äntligen göra det igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Breivik:
    23 mars, 2022

    Idel stabila klippor som bemannar 4:an!

  2. Michaela Leo:
    14 mars, 2022

    Vilket fantastiskt gäng! Jag saknar verkligen min avdelning i Transport, men så är det när vi nu har den här LO-ordningen med att vara organiserad inom de förbund som har kollektivavtalet. Ta hand om er!

Lästips:

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Emma Brodin. Foto: Lilly Hallberg

”Jämställdhet är en fråga som angår alla”

Facket. Emma Brodin i Örebroavdelningen var med att dra i gång nätverket för kvinnor i Transport. Initiativet har spridit sig och i dag är fem avdelningar i gång.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

Nora Lööw och Moa Nygren

Utbildning. Nora och Moa går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen.

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.