Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Hela gänget samlat. Från vänster (och medurs): Carina Lövgren (RSO), Mats L Andersson (ombudsman), Joakim Carlsson (ordförande och studieorganisatör), Peter Eriksson (resurs), Christian Öström (resurs), Anders Broman (RSO) och Andreas Kindesjö (ombudsman).
Close
Månadens avdelning

”Äntligen kan vi träffa våra medlemmar igen”

Östergötland. Teamsmöten i all ära, men inget slår fysiska möten. Medarbetarna på Transportarbetareförbundets avdelning 4 i Östergötland är lyckliga över att restriktionerna lättat.

I ett industriområde, bara sju minuters promenad från Resecentrum i Linköping, ligger kontoret som organiserar 2 500 transportarbetare i Östergötland, Västervik och Vimmerby kommun.

– Läget är helt perfekt för det är lätt för stora fordon att stanna till här. Det gör att det är enkelt för medlemmarna att komma förbi, säger Carina Lövgren, som är ett av två regionala skyddsombud på avdelningen.

För tillfället är de sju personer som arbetar här: två regionala skyddsombud, två lokalfunktionärer, två resurser/medlemsvärvare och en ordförande/studieorganisatör. Carina Lövgren har haft sitt uppdrag sedan 2008 och är en av de som har varit längst på avdelningen.

– Jag trivs jättebra. Det bästa med jobbet är att vi träffar så mycket människor, att det är så varierande och att vi får vara med och bidra till en bättre arbetsmiljö för våra medlemmar, säger hon.

Planerar aktiviteter

Just nu är avdelningen i gång och planerar årsmöten och nya utbildningstillfällen och introduktionsdagar.

– Vi har ju en del att ta igen, säger Joakim Carlsson som är ordförande och studieorganisatör.

Han syftar förstås på pandemin. Kontoret har förvisso varit bemannat hela tiden och medarbetarna har försökt jobba på så gott det går. Alla har egna rum och lokalerna är tillräckligt stora för att de ska kunna hålla avstånd. Men arbetet har ändå inte riktigt varit detsamma.

– Vi har inte kunnat anordna utbildningsdagar för större grupper och en del företag har inte velat ta emot fysiska besök och då är det svårt att göra arbetsplatsbesök, säger Carina Lövgren och fortsätter:

– Det är problematiskt för vi måste ju vara ute och se hur det ser ut på arbetsplatserna. Det är så vårt arbete ser ut. Men vi har fått lösa det på andra sätt.

Saknat fysiska möten

En del fysiska möten har ersatts av digitala möten. Det har fungerat över förväntan, och kan komma till användning även i framtiden. Men det är nästan alltid bättre att ses i verkligheten, tycker Joakim Carlsson.

– Det har varit svårt att hålla i gång den personliga kontakten när man inte får ses. Så vi har verkligen saknat att ha fysiska möten och att kunna träffa medlemmarna. Nu kan vi äntligen göra det igen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Breivik:
    23 mars, 2022

    Idel stabila klippor som bemannar 4:an!

  2. Michaela Leo:
    14 mars, 2022

    Vilket fantastiskt gäng! Jag saknar verkligen min avdelning i Transport, men så är det när vi nu har den här LO-ordningen med att vara organiserad inom de förbund som har kollektivavtalet. Ta hand om er!

Lästips:

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Kultur
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.