Anna Johansson och Niklas Reinholdt.
Close
En minister på rundvandring hos Road cargo i södra Stockholm. Anna Johansson presenterade också regeringsbeslutet om tyngre lastbilar. Företagets vd Niklas Reinholdt var dock inte intresserad av att lasta tyngre.
Close

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Förklaringen är att det blir färre lastbilar och mindre utsläpp med mer gods per fordon. I beslutet ligger också att tyngre fordon inte ska tillåtas på vägsträckor där godset i stället kan skickas med med tåg eller sjöfart. Anna Johansson fortsatte:

– Samtidigt stärker det konkurrenskraften hos de svenska åkerierna, och det ger fler jobb.

Transportarbetaren har flera gånger berättat om förslaget på ny bärighetsklass för vägarna, alltså att fordon som väger upp till 74 ton ska släppas fram på vissa vägar. I och med dagens regeringsbeslut är det bara en omröstning i riksdagen som återstår innan lagen kan bli verklighet.

Själva lagen kan då börja gälla den 1 juli, enligt Anna Johansson. Men i praktiken tar det en bit in på nästa år innan den ännu tyngre trafiken kan komma i gång.

– Transportstyrelsen ska först specificera vilka krav som ska ställas på bilarna. Och Trafikverket ska peka ut vilka vägar som håller för de tunga bilarna och där de inte tar gods från järnväg eller sjötransport.

Ett förslag på det vägnätet presenterade Trafikverket redan i höstas. Kartan mötte kritik från både åkerisidan och Transport. Fem begränsade områden i landet skulle knappast göra det lönsamt för åkerierna att investera i nya lastbilar som tar 74 ton, enligt kritikerna.

– Jag kan inte säga om det blir större områden, sa Anna Johansson efter regeringssammanträdet. Myndigheten fortsätter att utreda frågan i samverkan med branschen i de berörda länen.

Hon presenterade propositionen vid ett besök på Road cargos terminal i Årsta i södra Stockholm. Där hanteras mellan 70 och 100 tågvagnar på en månad… Gods från Italien lossas och lastas på lastbilar, tågvagnarna lastas i sin tur med returpapper och körs till pappersbruk vid Norrlandskusten. Där lossas returpapperet och nya pappersrullar lastas – för vidare transport till Italien.

– Det där med tyngre lastbilar har inte så stor betydelse för oss som kör här i Stockholmsområdet, kommenterade vd:n Niklas Reinholdt. Vi skulle hellre se att det öppnas för längre fordon.

Men samtidigt är han och infrastrukturministern överens om att längre maxlängd på fordonen riskerar att göra det lättare för oseriösa åkerier att konkurrera på de svenska vägarna.

Tyngre lastbilar är däremot i första hand en fråga för skogstransporter och annat tungt gods, som metall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.