Att använda kateter är lite jobbigt, men nödvändigt, konstaterar lastbilschauffören Freddy Welle. ”Nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig”, säger han.
Close
Att använda kateter är lite jobbigt, men nödvändigt, konstaterar lastbilschauffören Freddy Welle. ”Nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig”, säger han.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Freddy tömmer blåsan med kateter

Hälsa. När fjärrbilsföraren Freddy Welle skulle operera bort njursten upptäckte läkarna hans uttänjda urinblåsa. I dag kan han inte kissa utan tömmer sig med kateter.

Först slog Freddy Welle bakut. Ha med sig kateter i lastbilen och krångla? Nej fy fan! Men sköterskan på urologen tog honom på rätt sätt. Kan du köra ett jätteekipage klarar du att använda kateter.

– Jag testade och det var inga problem. I dag tappar jag mig tre, fyra gånger om dagen. Lite jobbigt är det, men nödvändigt om jag ska må bra. Jag går ur hytten och ställer mig lite bakom bilen.

Glömmer han får han sprängvärk i underliv och njurar. Det är bara att stanna.

Freddy Welle har kört lastbil i snart 40 år. Han hade inte märkt av några problem innan han fick njurstensanfall.

– När läkarna skulle operera bort njurstenarna upptäckte de att min blåsa rymde 1,1 liter mot normala halvlitern.

Operationen sköts upp och vården drog i gång en utredning, som utmynnade i att Freddy Welle nu får bära med sig kateter på jobb och fritid. Den ska torkas och steriliseras före och efter användning, för att undvika bakterier. Men det är inte helt lätt. Minst en gång i kvartalet får han urinvägsinfektion och behöver ta antibiotika. Dess emellan går Freddy Welle på kontroller.

Ångrar du att du slarvade med toabesöken?

–  Jag kan ju inte ångra något jag inte visste om, men nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig. Problemet var att jag töjt ut blåsan mer sa läkarna. Den var helt död, hade ingen kraft i sig.

På vägen sa hjärnan ifrån att det var dags. Jag tar det när jag kommer fram med godset, tänkte Freddy Welle. Men väl hos kunden ”slog hjärnan av” och han glömde kissa.

Det är lite bökigt att ställa sig i fria luften med kateter, berättar han.

– Men en får göra så gott det går. Jag säger till de yngre killarna: Häng ut den och pinka. För tjejer är det ju lite svårare.

Några stenar gick inte att operera bort och ibland får Freddy njurstensanfall, om han inte skött sig. Då biter bara morfin. Män som framhärdar att stå råder Freddy Welle:

– Sitt ner! Då slappnar dina organ av och du kan tömma blåsan ordentligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.