Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist
Close
Pauser eller kortare uppehåll i arbetet ingår i din arbetstid. Arbetsgivaren ska ordna arbetet så att du kan göra kortare uppehåll för att gå på toa gå, ta en kopp kaffe eller liknande.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Gustaf Starlander är specialistläkare i urologi vid Länssjukhuset, Region Jönköping. Till honom kommer en hel del chaufförer.

Är det farligt att hålla sig?

– Det beror på om du har några sjukdomar, men rent generellt ökar det risken för diverse komplikationer. Om du håller dig kan du få en övertänjning av och skada urinblåsan. Hur stor risken är beror på om du håller dig regelbundet och under längre tider

Gustaf Starlander. Foto: Privat
Gustaf Starlander. Foto: Privat

En kvinnlig bärgningsarbetare som slarvat med toabesöken berättar om upprepade urinvägsinfektioner som lett till njurvägsinflammationer.

– Det är typiska komplikationer om du återkommande och under långa perioder inte har möjlighet att kissa när du behöver, konstaterar Gustaf Starlander.

Att fastna i bilkö med en blåsa som fylls på leder till både obehag och smärta. Tvingas vi knipa länge och upprepat kan vi börja läcka urin.

– Det blir ju besvärligt rent socialt. Jag har patienter som vittnar om de problemen.

Kan man tala om chaufförsblåsor?

– Det är nog att ta i. Jag har inte statistik som belägger att komplikationer med blåsa och urinvägar är särskilt vanligt bland yrkesförare. Men vi tar emot chaufförer som jobbar i Transports branscher och har problem med att de inte har möjlighet att gå på toaletten. De söker vård och själva grundproblemet är ju att de inte kan gå på toa som de önskar.

Har du något budskap till arbetsgivarna?

– I Transport- och taxibranschen, likaväl som i andra branscher, har arbetsgivare en lagstadgad skyldighet att ta ansvar för sina anställdas arbetsmiljö och dit hör ju möjligheten att kasta vatten. Samtidigt är det en uppenbar utmaning att ordna det för arbetsplatser som inte är i byggnader utan rullar ute på vägen, säger Gustaf Starlander.

Ett råd till yrkesförarna?

– Det är svårt att ge råd i enstaka fall, men med tanke på de komplikationer som kan uppstå bör man som arbetstagare inte acceptera att inte få tid och möjligheter att gå på toa.

Specifika tips om pottor med lock eller flaskor i hytt och förarsäte ger sig Gustaf Starlander inte in på.

Hur kan man skada blåsan om man kniper?

– Om urinblåsan töjs ut för mycket kan det ge permanenta skador, i värsta fall leda till att du till slut inte kan kissa. Krockar du med fylld blåsa är risken även stor att du spräcker den och att urinen läcker ut i bukhålan. Det är både smärtsamt, farligt och kan kräva akut operation.

Till det kan fogas urinvägsinfektioner och skador på njurarna, som njursvikt. Har det gått så långt att du inte kan kissa kan du bli tvungen att använda kateter. (Läs mer om det på sidan 29):

Hur mycket urinblåsan rymmer varierar, beroende på kroppsstorlek.

– Normalt börjar man känna sig kissnödig med tre, fyra deciliter urin i blåsan och du känner av behovet rejält när du är uppe i sex, sju deciliter. Därutöver börjar det göra ont. Det är ingen skillnad mellan kvinnor och män.

Med stigande ålder brukar särskilt män göra tätare toabesök?

– Ofta beror det på att du kan ha flera andra sjukdomar när du blir äldre. Kvinnor kan få urininkontinens, bland män är prostataproblem vanligt, säger Starlander.

Diabetes påverkar också blåsans funktion. Kvinnor har normalt inga problem att tömma hela blåsan livet ut. För män blir det däremot ofta knepigare med tiden, förklarar Gustaf Starlander.

Kläm ut den sista droppen när du kissar. Är det ett bra råd?

– Det är klart du ska försöka tömma blåsan helt och hållet. Börjar du få besvär med vattenkastningen kan du pröva att kissa, ta en paus och sedan försök krysta ut det sista. Urin som blir kvar i blåsan kan leda till tillväxt av bakterier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.