Illustration av Mattias Käll
Snabbkoll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

1. Anställd

Om ett bemanningsföretag är med i Almega Kompetensföretagen så gäller bemanningsavtalet.

I det kollektivavtalet är tillsvidareanställning den vanligaste anställningsformen. Vissa undantag finns för personer med annan huvudsaklig sysselsättning, och för studenter och pensionärer.

 

2. Lön

Till skillnad från en ”vanlig” anställd har den bemanningsanställda oftast timlön. Så länge man är ute på uppdrag ska lön betalas enligt genomsnittligt förtjänstläge (GFL) på den inhyrande arbetsplatsen. Den innebär att den inhyrdas lön ska baseras på snittlönen bland jämförbara personer som jobbar på arbetsplatsen. Den inhyrdas ålder, kön eller erfarenhet ska inte spela någon roll. Det enda som avgör lönen är vilka arbetsuppgifter som ska utföras.

I lönen räknas grundlön, bonus, ackord, arbetstidsförkortning, skifttillägg och andra lönetillägg in, om sådana finns.

Det finns också möjlighet för facket att göra lokala uppgörelser om andra sätt att räkna ut GFL.

En bemanningsanställd har rätt till garantilön mellan uppdragen. Sedan 1 maj 2023 är den mellan 124,79 och 126,30 kronor i timmen.

 

3. Inhyrd ska erbjudas anställning

Den som varit inhyrd ska erbjudas fast anställning hos kunden efter 24 månader under en 36 månaders period på samma arbetsställe. Om företaget inte vill erbjuda tillsvidareanställning ska den inhyrda få två alternativt tre månadslöner i kompensation i stället.

Om den inhyrda tackar nej till anställning hos kundföretaget eller tar månadslönerna kan inhyrningen fortsätta under obegränsad tid.

 

4. Var ska den anställda jobba?

Det ska vara angivet i anställningsavtalet inom vilket område den anställda ska jobba, det kan vara kommun, postort eller annat specificerat område.

Tjänstgöringsområdet får inte vara större än 75 kilometer mellan bemanningsföretagets kontor och arbetsstället.

Facket har viss rätt att säga upp arbetsgivarens rätt att välja en individs tjänstgöringsområde om det missbrukas eller pendlingsavstånden blir orimliga.

 

5. Säga nej till uppdrag?

Huvudregeln är att arbetsgivaren bestämmer på vilken plats och tid den bemanningsanställda ska jobba.

Men kollektivavtalet ger viss rätt att säga nej till uppdrag och ändå behålla garantilönen. Det kan vara extremt lång restid, medicinska hinder eller att arbetstagaren utsatts för trakasserier hos en tidigare beställare.

 

6. EU-direktiv spelar också roll

Förutom kollektivavtalet finns också uthyrningslagen. Den är baserad på ett EU-direktiv. Främsta syftet är att skydda bemanningsanställda och garantera schysta villkor på jobbet.

I direktivet finns en likabehandlingsprincip som säger att inhyrda ska ha rätt till samma lön, arbetstid och semester som de som är anställda hos kundföretaget. Det garanteras också genom bemanningsavtalet. Men uthyrningslagen skyddar också anställda på bemanningsföretag utan kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.