Efter dagens första kaffe, på plats i Södertälje för en niotimmarsdag bakom ratten. Hanna Fange har övernattat på jobbet för att slippa köra genom Stockholm på morgonen.
Close
Efter dagens första kaffe, på plats i Södertälje för en niotimmarsdag bakom ratten. Hanna Fange har övernattat på jobbet för att slippa köra genom Stockholm på morgonen.
Close

32-metersekipage gör Hanna lycklig

Månadens medlem. Hanna Fange är lastbilschauffören som gärna ökar farten när det går långsamt – i ljudboken alltså. Då kan hon hinna med en hel bok under arbetsdagens nio timmar.

Hon är också lastbilschauffören som drömt om att få ratta ”stora och häftiga” fordon sedan hon var runt fem. På promenad med pappa såg hon sin första lastbil med släp, men han tog ner drömmen när han sa att det inte var något för en flicka.

Så först vid 27 hoppade hon på utbildningen till yrkesförare, med den nya insikten att kvinnor (men kanske inte flickor) faktiskt kör lastbil.

– Det bästa jag har gjort, säger Hanna Fange.

Nu kör hon utlandstrafik på Scania Transportlab i Södertälje. Ibland med ett 32-metersekipage. Företaget har specialtillstånd att köra de rekordlånga fordonen ner till Helsingborg, med hårda bestämmelser om hastighet och vägval.

– Jag blir som ett barn när jag får köra ett av dem. Det är ren lycka i kroppen.

Och så erkänner hon:

– En del av tjusningen med att vara chaufför – det är ju att vara störst på vägen. Och med ett 32-metersekipage, då tittar folk!

Just i dag är det dock ett lite behändigare ekipage på 17 meter som hon ska koppla ihop innan det börjar sin resa till Scanias fabrik i holländska Zwolle. I kväll tar en annan chaufför över, Hanna Fange stannar på företagets boende i Danmark – och i morgon kommer ett fordon söderifrån som hon rattar hemåt igen. Bilarna rullar dygnet runt.

Inne i hennes hytt rullar nästan alltid en ljudbok. Hanna Fange, som från början har älskat böcker, började läsa med öronen också när hon blev chaufför.

– För även om fokus alltid ligger på trafiken så går det att kombinera körning och läsning, säger hon. De två bästa sakerna i världen!

De senaste två åren har hon suttit med i uttagsjuryn som lyssnar igenom de böcker som tävlar om årets stora ljudbokspris.

– Det är jätteroligt att få konkreta uppdrag. Och i många fall har jag fått lyssna på böcker som jag aldrig skulle ha valt själv.

En samling böcker står i ett skåp på jobbet, ljudboksbibliotek finns längs vägarna – men det blir inte så mycket boktips kollegor emellan. Ändå går Hanna Fange inte med på att yrket är för ensamvargar: Träffpunkter finns på kontoret i Södertälje och boendet i Danmark, på rastplatser och vägkrogar.

– Har du nånsin träffat en lastbilschaufför som håller tyst? Vi är nog snackpåsar hela bunten.

Twitter har blivit ytterligare ett sätt att umgås. Med maxgränsen på 140 tecken kommunicerar hon med alla som vill följa henne (3 366 personer i september).

Under namnet @lastbilslesbian twittrar hon om allt från lastbilar till depressioner och feminism. Och sin mens.

– Det är så fritt. Jag har lärt känna många genom twittrandet.

Men det där med kvinnor bakom ratten kan väl inte vara någon sak längre? Det får bli sista frågan till Hanna Fange.

– Näe, inte i branschen, svarar hon. Men på en rastplats kan jag få höra allt möjligt, alltid från män. Ofta kan de säga sånt som ”men är inte du för snygg för att kunna köra den där?”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.