John Nordlund och Martin Johansson.
Close
John Nordlund och Martin Johansson.
Close
Stjärnfotograferna

Månadens medlemmar. När vanligt folk sover händer det att Martin Johansson och John Nordlund tar bilen och drar i väg till någon riktigt mörk håla. Tio timmar senare kommer de hem igen, lyckliga över att ha plåtat månen, stjärnor och galaxer. Och ja, de tror att det finns liv där ute.

För tio år sedan pryade Martin Johansson i Göteborgs hamn. John Nordlund var handledare. Strax visade det sig att de hade samma intressen, nischade grejer som till exempel saltvattenakvarier och radiostyrda flygplan. Åldersskillnaden på 16 år spelade ingen roll. Här fanns det äntligen en tekniknörd till själsfrände som fattade grejen!

De började umgås på fritiden för att bygga, bygga om och flyga med flygplan och helikoptrar. Med blicken mot himlen tog nu en ny tanke form: Hur bra kan man plåta rymden utan vare sig expertkunskaper eller dyr och avancerad utrustning?

– Vi såg bilder som folk hade tagit av Jupiter, säger Martin. De var riktigt bra trots att de hade plåtat hemifrån.

Martin och John fortsatte på hemmafixarspåret för att se vad de kunde åstadkomma med det som gick att skrapa ihop. Ett gammalt teleskop från Hobbex, några toarullar, ett par tomma medicinburkar och en övergiven webbkamera. Och tejp. Amatörnivå: extremt hög. Men jorå, från Martins förortsbalkong lyckades de fånga Jupiter och två av planetens månar. Hyfsat skarpt dessutom.

Nu fick de blodad tand.

– Vi kunde ingenting om optik, säger Martin. Vi läste på nätet och sen köpte du en systemkamera va?

– Ja, den billigaste, säger John. I början satte vi den bara på stativet och vände den rätt ut i rymden. Det dök upp en jädra massa grejer.

Nebulosor. Galaxer. Vintergatan. Och allt det där hade funnits ovanför deras huvuden hela tiden. Det krävdes bara en längre exponeringstid än den ögat förmår för att ta in det. De kunde se hur det stormade på andra planeter. I realtid. Det var hisnande. Martin och John kände sig mycket, mycket små.

Okej, om de kunde se så pass mycket från en förortsbalkong, hur mycket skulle de då kunna se från en riktigt mörk plats? En stjärnklar höstkväll packade de bilen och körde ut till Hålan i Skepplanda. Visst, de skrapade lacken på bilen när de hamnade på en mörk traktorstig. Och ja, det tog någon timme att ta sig dit, det var skitkallt och det skulle ta tio timmar innan de var hemma igen. Men när de med 123 sekunders exponering rätt ut i evigheten fångade två galaxer som slingrar sig runt varandra som en kanelbulle, för att de i själva verket långsamt håller på att krocka, ja då …

– Det var så jäkla fräckt att se det man bara har läst om, säger John.

Arbetskamraterna kallar det skämtsamt för pricksafari. Men det blir inte så mycket safari som de skulle önska. Astrofotografering är en tidsödande hobby som måste ske nattetid på avlägsna platser. Och den är helt väderberoende. Det ska vara stjärnklart och månen ska helst inte visa sig alls.

I Sverige betyder det att vinterhalvåret är den bästa tiden. Tillfällena är med andra ord få. De borde åka någonstans där det är stensäkert. En öken i Afrika. Kanarieöarna har de faktiskt diskuterat halvt om halvt på allvar. Men då är det inga toarullar och medicinburkar som ska packas ner.

Numera är de försedda med rejäla teleskop. Specialkameror. Motordrivna stativ som hänger med i takt med jordens snurrande. Tekniknörderiet sitter i än, men parallellt med det har fascinationen för vad de faktiskt lyckas fånga vuxit sig starkare.

Det fräckaste är att genom teleskopet få en livesändning med närbilder från rymden. Det kittlar i magen.

– Håller du upp handen så har du tiotusen galaxer bakom varje fingernagel, säger Martin. Vi är väl ganska överens om att det borde finnas liv där ute.

– Det är minimal chans att det inte finns något, säger John.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.