David Ericsson
Close
Scania transportlaboratorium kör lastbilsdelar mellan Sverige och Holland. I ett par års tid har åkeriet testat att dra två fullånga trailrar med en vanlig tvåaxlig dragbil. Ekipaget är närmare 32 meter långt.
Close

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Fokus: Framtiden. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Kompakt mörker. Framför oss tänds bromsljusen och karavanen av bilar saktar hastigt in. På håll syns blåljus mot himlen.

– Shit, inte igen! utbrister David Ericsson.

Ännu en olycka. Den fjärde på vår färd längs E4:an denna gråmulna fredag. Hade självkörande bilar kunnat förhindra krocken som nu skapar kilometerlånga köer? Om alla bilar på motorvägen haft de avancerade system för automatisk inbromsning och styrning som redan finns …

– Kanske, säger David. Fast jag är skeptisk. Hur hanterar en självkörande dragbil blixthalka? Eller en framhjulspunktering? Om vi någonsin får förarlösa bilar tror jag att det ligger långt fram i tiden.

Kör för Scania

David Ericsson
David Ericsson har kört lastbil i 40 år. Foto: Jan Lindkvist

David Eriksson är chaufför, journalist och författare. Han jobbar för Scania transportlaboratorium, ett åkeri som flera anställda förare lite skämtsamt kallar för en skyddad verkstad.

Liknelsen är inte helt fel. Scanias eget husåkeri fraktar inte bara lastbilsdelar mellan fabrikerna i Sverige och Holland. Chaufförerna rattar bilar som är fulla med testutrustning och förarna har ofta med sig tekniker och ingenjörer på resorna.

Även fordonskombinationerna är försöksobjekt. För David startar den här resan en torsdagsmorgon. I Södertälje. Klockan har passerat nio när han styr ut på motorvägen. Med ett mäktigt 32 meter långt ekipage.

Det är en vanlig tvåaxlig dragbil med en sexcylindrig motor på 410 hästkrafter. Och sedan två långa trailrar efter varandra. På flaken ligger bakaxlar packade i särskilda riggar.

Godset ska till Scanias fabrik i Zwolle. David Ericssons uppgift är att köra ”långbilen” till Malmö, haka av en trailer och fortsätta till Ishøj i Danmark. Där är körtiden slut och en utvilad chaufför står redo att ta över.

”Smidig att köra”

Längre och tyngre fordon är omdebatterat. I övriga EU finns ett starkt motstånd, trots att klimatnyttan är uppenbar. Scanias långbil, som får väga 80 ton, drar i snitt 3,6 liter diesel per mil. Det vill säga bara någon halvliter mer än en vanlig dragbil med en trailer. Och då får testbilen med sig dubbelt så mycket gods.

David Ericson är imponerad:

– Långbilen är smidig att köra. Smidigare än vad folk i allmänhet tror. Jag har aldrig varit upp på någon trottoarkant. Nu har jag inte kört så mycket i halka, men känslan är faktiskt att det går rakare på vägen. Den bakre trailern motverkar rörelser i sidled.

I flera års tid har Scanias lastbilar kört i kolonn för att se hur mycket bränsle som kan sparas på minskat luftmotstånd. Det är också första steget mot framtida fordonståg där en enda förare kontrollerar och styr en hel rad av bilar.

100 meters mellanrum

Den här dagen är David ”lok”, med en bil efter. Efterföljaren har en radar med farthållare påkopplad som ser till att avståndet blir konstant.

– Mellanrummet är omkring 100 meter. Tanken är annars att avståndet ska vara så kort som tio meter. Men sådana försök har polisen än så länge sagt nej till, förklarar David.

Han är positiv till längre och tyngre lastbilar, fast han anser att det borde krävas en särskilt utbildning och kanske en ny körkortsbehörighet:

– 80 ton är inte att leka med, trots allt. Skulle man få sladd och går av vägen är risken stor att det blir skrot av alltihop.

Bra däck blir också extra viktigt, påpekar han:

– Man får ju inte säga det rent ut, men det är ju tvåaxliga utländska dragbilar som kör fast i backarna eller ligger i dikena. På den här bilen har Scania satt bästa möjliga vinterdäck.

– Det låter så lockande att bara hänga på en trailer till. Men marknaden är inte mogen för att släppa det fritt med 32-metersbilar och 80 ton.

Förare kritiska

Regnet piskar frontrutan och Malmö är insvept i dis när David kör in på ett industriområde. Han kopplar av bakersta trailern. En timme senare är Öresundsbron passerad och vi kliver in på Scanias anläggning i Ishøj, strax söder om Köpenhamn.

Här har chaufförerna kök och övernattningsrum. Runt bordet sitter ett halvdussin förare i strumplästen. Hur ser de på diskussionerna om självkörande förarlösa fordon?

– Jag tror inte alls på det, fnyser en förare. Visa mig den självkörande dragbil som åker från Södertälje, kopplar av en trailer i Malmö och kör hit och parkerar. Att åka på vägen är en sak, men lastningen och lossningen då?

De andra nickar. Men en chaufför påpekar att det är bra med teknik som stödjer föraren. Varningssystem som också kan bromsa eller styra fordonet, om oväntade saker händer.

Incident

Fredag morgon. David Eriksson har precis rullat av färjan i Helsingborg och är på väg norrut på E4.

I höjd med Nyköping inträffar sista incidenten. En lätt lastbil har tappat ena bakhjulet. Kön segar sig mot olycksplatsen. David går ut i vänsterfilen för att blockera bilförarna som försöker tränga sig.

Hade en självkörande lastbil gjort samma sak? Försökt bringa lite ordning i kaoset? Hur hade den hanterat blinkande blåljus, koner och brandmän på en kolsvart motorväg?

I dag pratar forskarna allt mer om artificiell intelligens (AI). Programmerarna ska inte bara lära bil-datorerna hur de ska agera i olika nödsituationer. Morgondagens bil ska tänka själv. Ska själv överväga om det är minst dåligt att väja till höger eller till vänster i en krissituation.

Om en olycka ändå inträffar, vem ska då stå till svars inför skranket? Föraren som kopplat in automatiken? Åkeriet som köpt in den och beordrat användningen? Fordonstillverkaren?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bosse Svahn:
    9 januari, 2018

    Hur kan en självkörande lastbil med släp reagera på exempelvis svartis i utförslut.... krävs ganska mkt erfarenhet o förutseende för att släppa bromsen o hålla ratten rakt oavsett 100km/h
    .....eller magkänsla att undvika omkörning av framförvarande lastbil som beter sig underligt
    ..... Eller motlut i 15cm oplogad snö.... att snabbt slå av anti spin, pressa boggin om möjligt, växla ner, gasa, så man inte fastnar....
    När automatiken klarar det så..... kanske
    Men det kommer nog att dröja......
    Kanske trafikverkets halkbekämpning måste robotiseras i så fall..

  2. Janne:
    2 januari, 2018

    David går ut i vänsterfilen för att blockera bilförarna som försöker tränga sig.
    Exakt så har jag också gjort de senaste 10 åren, dock är det olagligt enligt polisen.
    Jag vill se den dator som klarar av att backa mot en lastningsramp med ett linkekipage där allt lutar något och dessutom delvis är belagt med is och snö. Där man alltså MÅSTE räkna med att ekipaget kommer att glida snett någon meter.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bromsa ner – och tänk efter

Davids krönika. Det regnade på Grönland i höstas. 7 miljarder ton föll enligt tidningarna och det är första gången det över huvud taget sker. FN:s klimatpanel har gått igenom 14 000 miljörapporter och konstaterar att havsnivån kommer att stiga med mellan 0,5 och 1 meter i hela världen till nästa millennieskifte om inget görs.

Och barnen då?

Davids krönika. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.