Sned last en fara på vägarna

Snedlastade containrar är en säkerhetsrisk för både kranförare och lastbilschaufförer. Enligt föreskrifterna ska de ställas åt sidan och inte transporteras någonstans förrän problemet är åtgärdat. Men det görs nästan aldrig. Tiden räcker inte till.

En rundringning till skyddsombud, myndigheter och andra experter visar att det är vanligt med snedlastade containrar i Sveriges hamnar. Framför allt är det importerade containrar som är slarvigt lastade.

– Min uppfattning är att kanske var tionde är snedlastad, säger Roger Jönsson som är Transports regionala skyddsombud. En skillnad på tre fyra ton är inom felmarginalen och helt okej, men mer än så är ett problem.

Några exakta siffror på hur många containrar det handlar om finns inte. Problemet rapporteras så gott som aldrig, varken till skyddsombuden, arbetsledarna eller Arbetsmiljöverket.

Enligt paragraf 34 i föreskrifterna om hamnarbete måste en snedlastad container ställas åt sidan och inte hanteras förrän problemet är åtgärdat. Men föreskrifterna följs nästan aldrig. En förklaring, enligt Roger Jönsson, är att tekniken gör det möjligt för kranföraren att enkelt balansera upp en container som hänger snett.

– Och slentrianen, säger han. Man är så van vid att många är snedlastade att man vänjer sig. Om saker och ting fungerar så fortsätter man. Funkade det i går så funkar det i dag, ungefär.

Mikael Roos, inspektör på Arbetsmiljöverkets region öst, säger att snedlastade containrar är ett stort arbetsmiljöproblem och att han springer på det gång på gång. Främsta orsaken till att hamnarbetare sällan ställer containrarna åt sidan, trots att de borde, tror han är tidsbrist.

– Min uppfattning är att de som arbetar med det här är ganska medvetna om vad föreskrifterna säger. Men det ska gå fort. Containrarna anländer sent, det är ont om tid och man är rädd om sina kunder. Det är många faktorer. Det är svårt att göra något åt det eftersom man har relationen med kunden, man är väldigt lojal. Det är bara någon promille som blir inrapporterad så det finns ett stort mörkertal skulle jag säga.

Visst händer det att containrar stoppas av hamnarbetarna själva, säger Mikael Roos. Men det är bara de värsta skräckexemplen. De som är halvbra har blivit vardagsmat och hanteras därefter.

– Man lyfter, konstaterar obalansen och förskjuter tyngdpunkten. Man löser det. Men sen uppstår problemet på vägarna. Helt plötsligt får du ju en felaktig fördelning och du får för höga axeltryck vilket ger sämre bromsverkan. Riskerna ökar.

Stefan Reimers är projektledare för hamn- och stuveriskolan på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Han pekar på alla lastbilar som välter på vägarna. I genomsnitt två lastbilar om dagen hamnar i diket, berättade Transportarbetaren i somras.

Hur många av de olyckorna som orsakas av snedlastade containrar är omöjligt att säga. Har ekipaget vält så ligger lasten huller om buller. Men Stefan Reimers tror att man med ett ordentligt rapporteringssystem där fellastade containrar stoppas skulle kunna förhindra många vältningar.

– Avåkningar beror på förarmisstag, säger han. Det finns inte en förare som inte vet hur fort man får köra i en kurva. Vältningar däremot beror på dålig lastsäkring.

Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor, påpekar att det yttersta ansvaret för att fellastade containrar tas ur bruk är arbetsgivarens. Att det sällan görs är en klar brist i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger han.

– Arbetsgivarna i hamnen sköter sig helt enkelt inte. Man kan väl vara lite fräck och säga att det låter som att de prioriterar vinst och lönsamhet framför arbetstagarnas säkerhet och trafiksäkerhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.