Close
Arlanda är som en spökstad, men säkerhetskontrollanternas klubbordförande Filip Rydolw är övertygad om att det kommer att vända uppåt igen.
Close
Corona

Flygplatskontrollanter varslas och permitteras

Bevakning. 132 flygplatskontrollanter har varslats om uppsägning på Arlanda. Övriga cirka 600 kontrollanter korttidspermitteras. Det betyder att de arbetar 40 procent och får en del av sin lön från statskassan under rådande coronakris.

Filip Rydolw
Filip Rydolw. Foto: Justina Öster

Stämningen var dyster när personalen tog emot beskedet om varslade uppsägningar på grund av arbetsbrist och permitteringar, berättar Arlandaklubbens ordförande Filip Rydolw.

– Det var jättejobbigt, särskilt för dem som blev varslade. Oron är påtaglig.

Men det finns något positivt, många har fått nya arbeten. Det har ändå löst sig hyggligt, säger han.

De varslades nya jobb finns främst inom bevakning, som behöver behovsanställda.

– Medan allt står stilla här på Arlanda skriker ju säkerhetsbranschen på andra håll efter personal.

Alla som blev varslade blev också erbjudna att få behovsanställning, för att kunna komma tillbaka när flygtrafiken startar igen, förklarar Filip Rydolw.

Han beskriver Arlanda som en spökstad.

– Nästan ingen flyger ju längre. Det är bara den stora incheckningen i terminal fem som är öppen.

Förhandlingarna mellan bevakningsbolaget Avarn och Transport inleddes i mitten av mars och pågick fram till månadsskiftet. Åtgärderna inleddes i mitten av april.

De flygplatskontrollanter som korttidspermitterats, eller arbetsbefriats på 60 procent och ska arbeta 40 procent, kommer att få 92,5 procent av sin ordinarie utgående lön.

Tillägg som ob-ersättning och skifttillägg räknas alltså in.

Uppgörelsen motsvarar den som lastarnas Transportklubb på Arlanda förhandlade sig till med arbetsgivaren SAS Ground handling.

Hur länge covid-19-epedemin kommer att fortgå vet ingen, konstaterar Filip Rydolw. Någon tidsgräns finns heller inte, när detta skrivs, för hur länge permitteringarna kommer att gälla.

– Vi för ständiga samtal med arbetsgivaren. Och Avarn samtalar med kunden, det statliga bolaget Swedavia som gett företaget uppdraget. Alla pratar med varandra hela tiden, säger han.

– För några år sedan var det ju problem med askmoln på Island. Det pågick i någon vecka men det här är ju något helt nytt. En väldigt abstrakt situation.

Filip Rydolw själv och huvudskyddsombudet Sabina Svensson jobbar vidare, på facklig tid, fram till månadsskiftet. De har fullt upp med medlemmar som undrar om a-kassa, vad permitteringarna innebär och så vidare.

– När flyget väl kommer i gång igen hoppas vi att alla, eller i alla fall så många som möjligt, ska få jobbet tillbaka, betonar Filip Rydolw.

– De allra flesta vet att varsel och permitteringar inte är något personligt utan beror på coronan.

Hur går det med den fackliga verksamheten när tiderna är så osäkra?

– Vi behöver verkligen vara här just nu. Det är nu människor behöver facket och fler går också med. Ju fler medlemmar, desto bättre förhandlingsläge. Jag har inga planer på att röra mig vidare, säger Filip Rydolw.

Att det kommer att vända uppåt för flygbranschen igen är han övertygad om.

– Det är bara en tidsfråga. Det gäller att hålla lågan vid liv, ha is i magen.

Utan korttidspermitteringar som krisåtgärd hade fler fått gå från sina jobb, konstaterar Filip Rydolw.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Peter Eriksson, färdtjänstförare

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.