Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Dåliga lokaler, fallrisk, farligt långa arbetsveckor. Tips om missförhållanden till Arbetsmiljöverket ökar fortfarande. Men inte lika dramatiskt som förra året. Då hade Arbetsmiljöverket sett en ökning med 73 procent, mellan det första halvåret 2016 och samma tidsperiod 2017. Då gick ökningen till stor del att förklara med att Arbetsmiljöverket tagit fram nya digitala lösningar för att lättare kunna ge tips.

Totalt har 2294 tips och frågor kring tips kommit in under de första sex månaderna av 2018. Det är en ökning med 10,2 procent. Av dem skickades 1925 vidare till inspektörer, efter att ha bedömts vara ”riktiga tips”. Ökningen av ”riktiga tips” är på strax över sju procent.

Vad beror ökningen på?

– Det är svårt att säga. Allmänt så finns det mer benägenhet att höra av sig till oss på Arbetsmiljöverket. Men folk mår också sämre i vissa branscher, i vårdsektorn har det blivit en markant försämring, säger Pehr Lindholm som jobbar på Arbetsmiljöverkets e-tjänster och har hand om statistiken.

Under årets första halva har 116 tips och frågor om transportbranschen kommit in, av dem har 89 skickats vidare till inspektörer.

Bland alla inkomna tips är det vanligast att de rör sig om arbetsplatsens utformning. Inom transportsektorn hör många av sig med frågor om arbetstid.

Finns det resurser att ta vara på alla tips?

– Vi har styrt om så att fler jobbar mer aktivt med tipsen i alla regioner. Nu finns det inspektörer som bara följer upp tips, det är nytt sedan slutet av förra året, säger Pehr Lindholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Transportarbetarens logga

Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.