Ledare

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Gör tappet att kollektivavtalen och hela den svenska modellen är i fara?

Frågan ställs av Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lund universitet. Han har djupdykt i medlemsstatistiken och hans slutsatser är illavarslande för alla som tror på facket som idé.

Kjellbergs granskning visar att medlemsraset startade 2006-2007, efter att den borgerliga regeringen chockhöjt a-kasseavgifterna. Hårdast drabbades arbetarfacken, vars medlemmar fick den största avgiftshöjningen.

För LO-förbunden har trenden pekat stadigt nedåt de senaste tolv åren. Tjänstemännen hade en uppgång i början, men den har brutits.

Om tendensen håller i sig förutspår Anders Kjellberg att bara varannan arbetare kommer att vara med i facket om fem år.

Redan för två år sedan beskrev LO-ledningen medlemsflykten som en ödesfråga. I verksamhetsplanen användes rubriken ”Organisera eller dö”.

För de enskilda LO-förbunden är förutsättningarna olika. Vissa branscher, som IF Metalls, har tappat många arbetstillfällen. Det bidrar förstås till att rekryteringsbasen minskar. I andra sektorer, exempelvis Transport och Hotell och restaurang, har jobben blivit fler. Ändå krymper medlemskåren.

Fast kollektivavtalen är inte akut hotade, anser Anders Kjellberg. Förklaringen är att arbetsgivarna alltjämt är välorganiserade. En stor majoritet är med i någon arbetsgivarorganisation och binds automatiskt av kollektivavtal. Det gör att nio av tio löntagare fortfarande täcks av avtal. Alltså långt fler än vad som är med i facket.

För egen del känner jag oro. När den fackliga närvaron sjunker på arbetsplatserna försvåras kontrollen av att de anställda verkligen får avtalsenliga löner och andra villkor.

I transportsektorn är 59 procent av arbetarna med i facket. De senaste åren har Transport lagt ner stora resurser på medlemsvärvning och på att kontakta medlemmar som vill gå ur. Det har tyvärr inte räckt för att vända trenden.

Professor Anders Kjellberg är försiktig med att peka ut åtgärder som kan förbättra rekryteringen. Inkomstförsäkringar, som bland annat Transport har, bedömer han som positiva. Liksom ökad facklig aktivitet på arbetsplatserna.

Allra störst har medlemstappet varit bland utrikes födda arbetare. Där har organisationsgraden minskat från samma nivå som för andra grupper, 77 procent 2006, till under 50 procent i dag.

Samtidigt står det klart att många av de som nu står i beredskap att kliva in på LO:s arbetsplatser är just utrikesfödda. Det är nog här – och på de unga som ofta får nöja sig med påhugg och lösa anställningar – som facket måste satsa mer krut.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.