Close
Veronica Olsson, skoentreprenör i södra Dalarna, kör inte lastbil längre. ”Men det är tack vare att jag tog CE-körkortet och körde distribution som jag har startat företaget.”
Close
Månadens medlem

Yrkesföraren som tog fram jobbskorna hon själv saknade

Skoentreprenören. Veronica Olsson öppnar dörren till det före detta stallet. I rummet bakom kontoret står skokartonger i rader, organiserade i ett system av hyllor. Möt chauffören som tröttnade på skor som inte fungerar i distributionsbilen.

– De som arbetsgivaren betalade fanns bara i herrstorlek. Så jag köpte egna, som jag slet ut snabbt. Och förresten behövde jag två par när det var varmt i hytten och kallt utanför.

– Sedan blev jag förvånad när jag såg en del kollegor köra i foppatofflor, sandaler eller gympadojor utan stålhätta.

Veronica Olsson funderade en del på saken under åren hon distribuerade paket och mjölk till butiker. Det var i en tid med mycket prat om att starta eget, och hon hade själv gått en kurs på det temat. Dessutom hade hästarna flyttat och stallet stod tomt.

En sömnlös natt följde hon rådet i en tidning: Skriv ner allt du tycker om på ett papper.

Hon skrev lastbilar … och träskor. Och plötsligt fanns affärsidén där.

– Jag skulle göra skor som funkade både i bilen och utanför, och som var lite fräcka. De skor som jag själv hade saknat.

En hel del efterforskningar och affärsuppgörelser följde innan hon hösten 2015 kunde sälja sitt första par yrkesförarskor.

Horsepower heter skomodellen med en dalainspirerad häst.

Veronica Olsson hamnade hos ett svenskt skotillverkningsföretag i Örebro, en designer i Hofors, en färgtillverkare i Avesta och på en fabrik i Slovenien. Träskoidén förvandlades till en sko med sviktande gummisula. Det blev några kurser till i företagande, provgående i olika modeller och sökande av bidrag till kvinnor med mikroföretag. Budgeten höll väl inte riktigt, och tålamodet tröt ibland.

– De som är i skobranschen vet ju att både design och CE-märkning tar tid och att marknadsföring kostar. Men för mig kändes som om det bara gick ut pengar utan att jag fick in ett öre.

Och, ärligt talat, har skoförsäljningen inte fått någon riktig snurr ännu. Lagret krymper långsamt med hjälp av nätförsäljning, Facebook och några lokala stamkunder. Ett par mässor är också på gång, både inom mode och för lastbilsbranschen.

Vad har du för framtidtidsdröm, Veronica?

– Oj, så långt har jag inte riktigt tänkt. Det handlar nog om att kunna styra min tid, att lägga schemat själv. Och för att klara det måste jag få rull på mina två företag och ekonomi i dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.