Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close
"Det här fixar sig!" Arbetslösa Helena Stenbom är en av dem som får sin YKB-kurs genom Arbetsförmedlingen.
Close

YKB ny chans för arbetslösa

Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.

Den som kör utan yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter både för sig själv och för åkeriet. Så den som är anställd kan räkna med att arbetsgivaren står för utbildningen.

Lastbilschaufförer utan fast jobb har däremot varit hänvisade till att själva betala de fem utbildningsdagarna. Men efter överläggningar mellan Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) och Arbetsförmedlingen får den som är arbetslös – och uppfyller vissa krav – i de flesta fall hjälp med sin YKB-kurs. Formeln som gäller för att Arbetsförmedlingen ska betala heter 12–36.

Detta gäller: En lastbilschaufför som är inskriven som arbets-
sökande och har jobbat i branschen minst 12 av de senaste 36 månaderna får oftast en YKB-kurs.

Den som har gått arbetslös mer än så får sina kunskaper granskade. Den kartläggningen kan resultera i en betald YKB-kurs – kanske efter lite praktik på ett åkeri eller en uppfräschningsutbildning. Ytterligare ett krav är att det ska vara högst ett halvår tills chauffören behöver sitt YKB-bevis.

– Vi står inte för YKB i allmänhet, men vi gör det för den som blir anställningsbar med kursen, säger Sari Harju, chef för arbetsförmedlingen i Örebro.

I hennes område finns det 77 arbetslösa med utbildning och erfarenhet som lastbilsförare. Hur många av dem som klarar 12–36-kravet kan hon inte svara på, de ska kartläggas först. En av dem är i alla fall Helena Stenbom, som haft några olika chaufförsjobb sedan hon gick ut transportgymnasiet 2002.

– Jag låg ute och körde söndag kväll till fredag natt med trailerdragare i många år. Jag trivdes och kände mig fri.

När dottern Ronja föddes blev det lite ströjobb en period innan hon fick en anställning och körde på dagtid. I höstas fick hon gå från åkeriet där hon hade jobbat i drygt två år.

– Jag skrev in mig som arbetssökande samma dag. Min handläggare visste inte vad YKB är – och skulle ha mig att söka massa jobb, men alla vill ha någon med YKB. Och jag förstår dem.

Helena Stenbom skulle då inte få någon utbildning från Arbetsförmedlingen. Det kändes tufft att behöva betala för att bli anställningsbar. Men plötsligt för ett par veckor sedan ringde telefonen.

– Jag fick börja veckan därpå. Det blir bra att få lära sig det senaste om kör- och vilotider och om lastsäkring, resten av kursdagarna vet jag inte om de verkar så vettiga …

Hon kommer i vilket fall som helst kunna fortsätta rycka in
när de ringer från Bengts åkeri och erbjuder ett inhopp bakom ratten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.