YKB-kurser döms ut

Två företag har varnats för att deras YKB-kurser inte håller måttet. För ett tredje företag har tillståndet dragits in. Hundratals chaufförer har gått utbildningar som Transportstyrelsen sedan dömt ut.

– Men eleverna har inte fått några efterräkningar, berättar Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Gunnar Holgersson förklarar att myndighetens tillsyn riktar sig mot den som har tillstånd att bedriva utbildning i yrkesförarkompetens (YKB). Och att kritik mot utbildare därför inte har spillt över på chaufförerna som har gått deras kurser.

Svensk Åkeritidning skriver att ett utbildningsföretag i Härnösand fuskar med YKB-kurserna. Enligt tidningen erbjuder det hela femdagarsutbildningen på en enda dag. Och tillståndet att hålla utbildningen finns hos ett annat företag.

– Vi har en pågående tillsyn där vi utreder om fel har begåtts, säger Gunnar Holgersson till Transportarbetaren. Mer kan jag inte säga om fallet innan vi är klara.

Totalt har Transportstyrelsen gett 148 företag/personer tillstånd att fortutbilda lastbilschaufförer i YKB. Hittills har ett tillstånd dragits in och två företag har varnats:

  • En person i Småland blev av med tillståndet efter att myndigheten besökt en utbildningsdag och hittat en rad brister: kursen hölls av ett annat företag än det certifierade, deltagarnas identitet kontrollerades inte, undervisningen redovisades inte, undervisningstiden var cirka 20 timmar kortare än den borde. Dessutom dömdes kurslokalerna ut.
  • Ett företag i Småland varnades efter ett tillsynsbesök. Motivet var att kursdeltagarna inte fick den föreskrivna praktiska undervisningen, de lämnades utan lärare en stor del av dagen, de fick lära sig en del som inte ingår i kursplanen och den sammanlagda undervisningstiden blev alldeles för kort. Företaget har efter varningen självt återkallat sitt tillstånd.
  • Ett företag i Närke varnades också efter att Transportstyrelsen varit med under en kursdag. Myndigheten konstaterade att ingen körträning erbjöds, simulatorn uppfyller inte kraven, miljöundervisningen hade ett tema som inte ingår i utbildningen och dagens relevanta undervisningstid var fyra timmar och 40 minuter i stället för sju. Transportstyrelsen har en pågående tillsyn hos denna utbildare.

– Vi bevakar den här frågan om kvalitet på YKB-utbildningarna stenhårt, säger Bill Rehn, vd på Tya.

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) är en av utbildarna när det gäller YKB, men håller kanske framför allt utbildningar för lärarna.

– Där lägger vi mest energi, säger Bill Rehn. Hittills har vi utbildat över 500 lärare som sedan hållit kurser på olika företag och skolor. Vårt syfte är dels att försörja branschen med utbildare, dels att försöka höja kvalitén på kurserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.