ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Vi kan återigen konstatera att man lever efter filosofin att rika måste få skattelättnader för att kunna jobba ännu hårdare. Och fattiga måste bli ännu fattigare – för att jobba hårdare. Det där är en logik som jag aldrig kommer att begripa mig på, och som jag hoppas att det svider för en socialdemokratiskt ledd regering att driva.

Vi behöver ett samhälle som håller ihop, ett samhälle med större jämlikhet och ökad trygghet. Men det vi ser är en budget där man väljer att satsa på att sänka skatten för dem som tjänar mest och satsa på ledighet för självförverkligande. Vinnare är den välbeställda mannen i övre medelåldern. För mig går det inte ihop. Jo, en hel del av det vi ser är liberala förslag som krävdes för att få stöd för en regering.

Men det svider lik förbannat.

Visst finns det bra saker i den här budgeten också. Men då får vi rikta blickarna utanför Transports områden, för vi ser ut att ha dragit det kortaste strået.

Det finns satsningar på klimatet, på barn- och ungdomspsykiatri och på bekämpandet av brottslighet och terrorism. Vi finner också stöd till sådant som biogas, lärarassistenter och specialistsjuksköterskor, och vi ser att man redan nu lyckas reparera en del av den skada som den blåbruna budgeten åsamkade i våras.

Låt mig i stället tänka fritt om våra gemensamma resurser i landet. Personligen hoppas jag förstås att politikerna kunde se att en del av den organiserade brottsligheten får sina resurser från olaglig trafik på våra vägar. Ett sätt att komma åt den vore att ge mer resurser till trafikpolisen och att köpa in ett vettigt system för att kunna följa fordonen elektroniskt. Om det är lättare att åka fast på vägen blir det svårare för buset att tjäna pengar på svensk slapphet.

Jag önskar också att man kunde ge mer resurser till upphandling av färdtjänst, så att våra chaufförer slapp köra tolv timmar om dagen sex dagar i veckan för att få vardagsekonomin att gå ihop.

Men nu är jag ju inte finansminister, utan fackordförande. Kanske är det helt enkelt så att Löfven, Bolund, Lööf och Sabuni är de som behöver nappa på sitt eget förslag och ta ledigt för att se sig om i verkligheten. Det finns mycket vi skulle kunna lära dem under ett år på Transport.

Under oktober kommer vi att prata mycket om villkoren i bemanningsbranschen, en bransch som inte minst sysselsätter ungdomar och personer med utländsk härkomst. Jag blir frustrerad, milt sagt, när jag ser att bemanningsföretagen så ofta kallt räknar med att de anställda inte har koll på sina rättigheter när det handlar om sådant som garantilön, genomsnittligt förtjänstläge (GFL) och tillgänglighetstid. Nu ska vi trumma ut vad det är som gäller – och förhoppningsvis kommer det att innebära många sköna tusenlappar i medlemmarnas plånböcker.

Rätt ska vara rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan:
    10 oktober, 2019

    Bra talat, det är inte okay det som händer. Ryt ifrån!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.