”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.
Close
Dyrtider

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Lars Erik Kvick arbetar varannan vecka, stiger upp vid 4.30 och kommer hem runt 21 i jobbveckorna. Ändå kallar han taxikneget för semester, jämfört med allt som behöver fixas kring hus, sommarstuga och en skogsbruksfastighet.

– Det är klart det hade varit roligare att göra något annat med pengarna, tycker Lars Erik om de ökande rörliga räntekostnaderna för huslånet.

Men han tar det med jämnmod. En ny begagnad Skoda Octavia årsmodell 2016 tog för bara ett par månader sen plats bredvid ”frugans” Skoda Fabia 2019, utanför villan. De behöver varsin bil för att ta sig till jobbet. Lars Erik betalade runt 149 000 kronor för sin.

– Sonen är bilmekaniker så han tipsar om vilka bilar som krånglar minst. Den här hade gått mindre än 10 000 mil.

Den går på bensin, så Lars Erik sparar ungefär fem kronor per liter eftersom den förra var dieseldriven.

I Gryttjesbo, mellan Delsbo och Ljusdal, har paret en sommarstuga, som Lars Erik ärvt efter sin mor. Han håller på och gräver och fixar till tomten, men badstranden är redan klar.

"Nu slipper jag springa ut coh hämta pellets när det är vinter, säger Karl Erik Kvick", som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster
”Nu slipper jag springa ut och hämta pellets när det är vinter”, säger Karl Erik Kvick, som är nöjd med att ha installerat bergvärme. Foto: Justina Öster

Mycket el…

– Där gör vi av med fruktansvärt mycket el, ha ha! 200 kronor per år. Fast nätkostnad på 4 000 kronor tillkommer.

Hemma kostar det mer. Förra våren slutade paret elda med pellets, och installerade i stället bergvärme. Det gick på omkring 230 000 kronor, före rotavdrag. Och handlade mer om bekvämlighet än att spara pengar, förklarar Lars Erik.

– De var hit och borrade i mars och extra element och pump kom på plats i början av maj. Vi ville ha det gjort när det var lite varmare, inte minus 20 grader ute. Tidigare åkte jag och handlade och körde pellets på säck och bar in i källaren.

Nio pallar pellets per år gick åt, så det blev mycket kånkande.

– Nu slipper jag springa ut och hämta mer pellets när det är vinter. Och sparar en hel arbetsvecka i tid. Jag blev lite stel i kroppen. Gammal i kroppen men ung i sinnet!

”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster
”Morfars köttbullar”, à 25 gram styck, formade med köttbullstång är Lars Eriks specialitet. Foto: Justina Öster

Varit försäkringsombud

Lars Erik ler över köksbordet, droppar skämt här och där. Han har ett förflutet som försäkringsombud och pendlade i många år till jobb i Norge.

Att värma upp husets 240 kvadratmeter, inklusive källarplanet, drar en hel del el. 6 000 kilowattimmar för värme och vatten plus 3 600 för hushållsel. Vad det kostar per månad har paret inte räknat på. Men med dagens priser skulle pellets ha gått på 40 000 kronor per år.

– Med el blir det säkert billigare, även om elpriserna är som de är.

Lars Erik Kvick reser sig och kollar på termometern i köksfönstret: 23,2 grader.

– Det är skönt det. Men vi har installerat treglasfönster på hela övervåningen och dränerat grunden, säger han som inte oroar sig så mycket, trots kärva ekonomiska tider.

– Vi är ändå väldigt förskonade om man jämför med unga familjer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Yrkesförarens dag 9/9 logga

Dags att hylla dem som kör!

Yrkesförarens dag. Den 9 september är dagen att uppmärksamma alla de chaufförer som får allt att rulla varje dag, året runt.

Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Krönika. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.