Vem ska betala bärgning av hindrande lastbilar?

För att snabbt få undan havererade lastbilar, där förarna inte kan bekosta bärgningen, kan det bli aktuellt att Trafikverket står för notan – av en kort flytt. – Genomförs det snedvrids konkurrensen ytterligare inom åkerinäringen, invänder Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Henrik Sundquist är samordnare för Trafikverkets störningshantering och sitter med i en planeringsgrupp inom verket. Gruppen ser över hur man snabbare och mer effektivt ska kunna bärga undan tunga fordon, som råkat ut för olyckor, fastnat i hala backar eller på olika sätt blockerar framkomligheten för övriga trafikanter vintertid.

Nu har gruppen lämnat ett förslag, som ska bearbetas vidare internt inom Trafikverket. Det går ut på att Trafikverket kan fatta beslut om att göra en så kallad ”kortflytt” av en lastbil till närmaste uppställningsplats. Exempelvis en rastplats eller parkeringsficka, så att fordonet inte hindrar övrig trafik.

Sundquist upplever att media i sin rapportering lagt för stort fokus på att Trafikverket kan komma att betala bärgningskostnaderna för lastbilar, vars chaufförer uppger att de saknar kontanter eller betalkort.

– Det är inte säkert att Trafikverket kommer att stå för kostnaden. Vi ska titta vidare på det och se över vilka praktiska och lagliga möjligheter som finns att kräva ut pengarna i efterhand. Om vi kan ändra vår hantering på något vis.

– Vårt fokus ligger på att snabbt få undan hindrande fordon. De skapar långa köer under onödigt lång tid och medför i förlängningen stora samhällskostnader när människor inte tar sig fram, förklarar Henrik Sundquist.

Han betonar att det handlar om en kort flytt till närmast möjliga plats.

– I dag får man inte stå uppställd utefter motorvägen. Men det finns ingen bestämd tidsangivelse för hur länge man får stå innan någon myndighet kan gripa in och frakta bort ett fordon. Det är sådant vi behöver se över, noterar Sundquist.

När det gäller övergivna fordon begär Trafikverket in pengarna i efterskott i dag, förtydligar han.

Transportarbetareförbundet varnar för att det ytterst kan bli skattebetalarna som får öppna plånboken. Ordförande Lars Lindgren pekar på en aktuell rapport om åkerinäringen, från riksdagens trafikutskott, som offentliggörs denna vecka. Han säger:

– I den sätter politikerna fingret på ett antal beklagansvärda förutsättningar, som ger belägg för att det i dag råder en snedvriden konkurrens på den svenska åkerimarknaden. Rapporten tar bland annat upp svårigheterna för myndigheter att driva in sanktionsavgifter och böter från utländsk trafik i landet.

Lindgren uppmanar myndigheterna och politikerna att inte ta den enkla vägen och stå för oseriösa åkeriers kostnader.

– Problemet kan i stället lösas genom lagstiftning om vinterdäck och krav på snökedjor. Visst är det rimligt att Trafikverket ser till att lastbilarna flyttas, så att trafiken kommer igång. Men därefter bör man hålla fordonet kvar till dess att betalningen säkrats till bärgningsåkeriet.

– På så sätt undviker myndigheterna att bygga vidare på dagens stora snedvridning av konkurrensen, anför Lars Lindgren.

Henrik Sundquist anser inte att Trafikverket skulle underblåsa en osund konkurrens med en kort flytt, eftersom ägaråkeriet får stå för bärgningskostnaderna tillbaka till åkeriet eller verkstan.

– Men vi önskar oss också en ny lagstiftning med krav på vinterdäck och snökedjor för tung trafik. Så där är vi överens.

Sundquist kan varken dementera eller belägga antagandet att utländska åkerier ställer till med större problem i vintertrafiken i dag än svenska. Han hänvisar till ett pågående projekt, där landets bärgningskår undersöker däckstatusen på lastbilar, som hämtas av bärgare efter olyckor eller motorstopp. Inom det noterar bärgarna också hur förarna lastat bilen, om den är svensk eller utlandsregistrerad, var olyckan eller stoppet inträffat och så vidare. Resultaten från projektet ska ligga till grund för förbättringar nästa vinter. I god tid innan dess kommer också Trafikverket att presentera sina förändringsförslag.

Har problemen i vintertrafiken ökat under senare år? Henrik Sundquist svarar:

– De hårdare vintrarna har ju skapat problem, men jag vet inte om de ökat. Däremot har konsekvenserna blivit allvarligare med långa köer och avstängning av trafiken under allt för lång tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.