Våra tariffer ger höga ingångslöner

Krönika. Transport har under många år kämpat för att behålla och utveckla tarifflönerna i våra olika kollektivavtal. Förvisso har vi provat metoden med lönepotter i några av våra avtal men kan konstatera att i de flesta fall blir löneutläggningen både svårbegriplig och orättvis för de anställda.

Att hålla ingångslönerna på en hög nivå är ytterligare något Transport kämpat för, inte utan framgång. Som bekant har kravet på sänkta ingångslöner framförts i parti och minut av arbetsgivarna och de borgerliga partierna. Nu senast Folkpartiet och Centern, som har en närmast rabiat inställning i frågan. Argumentet som framförts har varit att sänkta ingångslöner skulle skapa fler jobb för ungdomar.

Det finns inga som helst bevis för att sänkta ingångslöner skulle få arbetsgivarna att anställa fler. Den borgerliga regeringen beslutade halvera arbetsgivaravgifterna för dem under 25 år med samma argument, nämligen att det skulle skapa fler jobb för ungdomar. Så har inte skett. Det har inte skapats fler jobb. I stället har arbetsgivarna fått billig arbetskraft.
Det torde inte förvåna någon att regeringen i sin iver att vara arbetsgivarna till lags föreslog och senare beslutade att sänka momsen på restauranger, till en kostnad av fem miljarder kronor för statskassan. En nöjd statsminister hävdade att detta skulle leda till att krögarna skulle anställa flera personer, och då speciellt ungdomar.

Det vore nog närmare sanningen om han sa att krögarna var mycket nöjda med att kunna öka sin vinst ytterligare. Att det skulle leda till att fler anställs i branschen tror jag på först när jag ser det.

Men tillbaka till ingångslönerna. Hotell- och restaurangbranschen tillsammans med handeln har hamnat i fokus i debatten. I LO-Tidningen, nr 42/2011, finns en intressant artikel om just ingångslönerna (läs hela artikeln på www.lotidningen.se). Tidningen konstaterar att lägst ingångslön bland LO-medlemmar, 14 034 kronor per månad, har en 18-åring i Hotell- och restaurangbranschen. Högst ingångslön har man i byggsektorn, med uppemot 25 000 kronor per månad. Men där krävs som regel först en lärlingsperiod, som ofta är flera år.

Tidningen konstaterar att det förbund som utmärker sig i frågan är Transport, som har en ingångslön i Transportavtalet för en 18 årig lastbilschaufför på 23 020 kronor per månad. Frågan man då måste ställa sig är: varför skiljer det nära nog 9 000 kronor mellan en hotellarbetare och en chaufför? Ett av svaren, det finns säkert flera andra, är att det faktum att Transport valt att behålla ­tarifflönerna gör att hela lönenivån hålls uppe.

Nackdelen med tarifflönesystemet är att det inte skapar någon speciell löneglidning. Även detta har Transport tagit med i beräkningarna, men anser att den lilla olägenheten inte på något sätt uppväger fördelarna med tarifflönesystemet.

En rent personlig uppfattning är att det borde vara tid för de andra förbunden inom LO att överge lönepotter och andra individuella lönesystem och återgå till tarifflönesystemet. Det håller uppe hela lönekakan och vi slipper den tråkiga debatten om kvinnors löner kontra mäns, eftersom tarifflönesystemet ger lika lön för likvärdigt arbete oavsett kön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.