Var är brudarna?

Bland medlemmarna är 16 av 100 kvinnor. I den högsta ledningen – idel män. Transport når inte upp till LO-förbundens eget krav att beslutsfattarnas kön ska motsvara könsfördelningen i hela facket. – Det tar sin tid att städa bort all gammal grabbkultur i det här förbundet. Men vi har kommit en bra bit på väg, säger Karin Peterson, en av två kvinnor i Transports förbundsstyrelse.

Den 8 mars närmar sig, och inför kvinnodagen brukar företag, fackförbund och andra organisationer får sin könsbalans skärskådad. Tidningen Arbetet konstaterar i dag att IF Metall är det enda LO-förbundet som på central nivå lever upp till LO:s eget krav om kvinnor på viktiga poster – ett krav som har gällt i 16 år.

Kravet – eller målet som det ibland uttrycks – är att fackets ”alla beslutfattande positioner eller andra positioner” könsmässigt ska spegla medlemskåren. Det vill säga Transport som har 16 procent kvinnor bland medlemmarna ska ha minst 16 procent kvinnor i den högsta ledningen, i förbundets styrelse, i förhandlingsdelegationen, i avdelningsstyrelserna och i varje sektions- eller klubbstyrelse.

Transport lever upp till kravet och mer där till när det gäller andelen kvinnor i förbundets förhandlingsdelegation. Däremot finns det inte en enda kvinna bland ombudsmännen med förhandlingsansvar, framgår det av Arbetets kartläggning.

Och även om andelen kvinnor är noll även i förbundsledningens trojka når facket nästan upp till kravet när det gäller förbundsstyrelsen. I fackets högsta beslutande organ (mellan kongresserna) sitter Karin Peterson, ombudsman i Göteborg, och Lotta Larsson, ombudsman i Halmstad, plus elva män. Kvinnoandelen är 15 procent.

– Helt ärligt, kommenterar Karin Peterson, Transport jobbar över huvud taget inte med det här. Det är och har alltid varit den mest kvalificerade som har gällt, och inte en enda gång har jag hört att ”nu måste vi hitta en kvinna”.

Hon konstaterar att det därför krävs en satsning på kvinnor för att fler ska komma fram. De måste fångas upp, utbildas och lyftas till ansvarsposter på olika nivåer.

– Det har kommit fler och fler bland de lokala ombudsmännen de senaste åren, säger hon. Och jag tycker att det satsas mer på att hitta bra kvinnor i den del av förbundsledningen som hanterar organisering och facklig-politisk verksamhet.

Karin Peterson, när får Transport en kvinna som förbundsordförande?

– Åh, det hade varit roligt! Det händer inte vid den närmaste kongressen i alla fall, det måste bli någon som har varit i en ledande position ett tag … och det har vi inte 2017.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.