Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

De senaste veckornas rubriker visar en förfärande utveckling för landets anställda inom kollektivtrafiken. I Göteborg knivskars en bussförare i ansiktet och i Uppsala har fem bussförare misshandlats den senaste tiden. Inom den spårbundna trafiken vittnar de ombordanställda om misshandel, spottloskor och hot – till och med uttalade mordhot.

Enligt en medlemsundersökning för ombordpersonal genomförd av Seko uppgav häften att de dagligen eller varje vecka utsätts för sexuella trakasserier ombord på tåg. Var femte anställd uppgav att det förekommer våld dagligen eller varje vecka. I Region Skåne har man blivit tvingade att bemanna tågen med väktare. Det har gått så långt att biljettvisering har upphört på utsatta turer och linjer.

Personal väljer att lämna sitt yrke i rädsla för att bli ännu ett offer i den våldspiral vi ser för anställda i vår kollektivtrafik. Situationen är allvarlig och kommer i förlängningen resultera i svårigheter att rekrytera människor till dessa viktiga yrken. Vem vill jobba där hot och misshandel är en del av vardagen?

Uteblivna åtgärder är att kapitulera inför en brottslig verksamhet och skickar helt fel signaler till de kriminella som begår brotten. Det innebär samtidigt att laglydiga resenärer finansierar biljettpriserna för de kriminella när hotfulla kriminella åker gratis.

Personal inom kollektivtrafiken är ingalunda ensamma om den här situationen, även förare av godstransporter upplever samma sak. Närmare hälften av yrkesförarna har någon gång utsatts för brott. Hela 70 procent av yrkesförarna känner en oro för att stanna på en rastplats. Att så många inom dessa yrkesgrupper upplever hot och våld i sin yrkesutövning är skrämmande och visar tydligt att regeringen tappat kontrollen över kriminaliteten som breder ut sig i samhället.

Vanliga hederliga medborgare ska kunna gå till sitt arbete utan att känna en gnagande oro över att utsättas för brott. De är helt enkelt en fråga om att vårt gemensamma samhälle ska kunna skydda sina medborgare. Kriminella skall möta tydliga och kännbara konsekvenser från samhället när de begår brott, för oss Sverigedemokrater är detta en självklarhet.

Sverigedemokraterna har i motioner till riksdagen lagt förslag om utökad kontrollverksamhet på landets vägar och förstärkningar till polisen. Vi föreslår även satsningar på övriga rättsväsendet och betydande straffskärpningar. Det är dags att samhället tar tag i kriminaliteten på alla nivåer och utdelar kännbara straff till de som attackerar personal inom kollektivtrafiken eller åkeriverksamheten.

Yrkesförare och personal inom kollektivtrafiken utför samhällsviktiga arbetsuppgifter och de ska rimligtvis också känna att samhället skyddar dem mot brott.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Transport överklagar dom om uteslutning av SD-politiker

Facket. Transport överklagar nu domen från Stockholms tingsrätt, som ogiltigförklarade uteslutningen av en aktiv SD-politiker i Kiruna.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Transportarbetarens logga

Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.