Göteborgs åkerisektion
Close
Göteborgs åkerisektion slår ett slag för att rädda åkeribranschen. ”Vi vill stötta våra kollegor och berätta vad de har rätt att kräva.” Övre raden: Victor Larsson, Joakim Lindahl, ordförande Freddy Welle, Johan Stålhand (blivande vice ordförande), Benny Hansson och Jan-Ove Bernhardsson. Nedre raden: Magnus Kvilén och Jon Barac. Den senare har nu lämnat sektionen.
Close
Månadens sektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Det är kväll och det ”goa gänget” har samlats kring matbordet på avdelning 3. Orden är ordförande Freddy Welles och vi ses innan coronapandemin slagit till.

Sektionen har nyss haft årsmöte. Det var ovanligt välbesökt med ett antal nya ansikten. Strategin att ringa och sms:a medlemmarna har nog bidragit, tror killarna. Fast två kvinnliga chaufförer hoppade av sina uppdrag så sekreterarstolen står nu tom.

Strategin för att värva fler tjejer, och nya medlemmar över lag, är uppsökeri. Inte minst på lastbilsträffar.

– Vi behöver upplysa unga om vad facket är, påpekar Johan Stålhand.

En av sektionens män med namn som börjar på J. De andra är Jan-Ove, Joakim och Jörgen.

”Mycket missförstånd”

– Det finns väldigt mycket missförstånd om vad facket gör och inte gör, hakar Magnus Kvilén på. Samtidigt säljer chaufförer dagligen ut sin arbetsmiljö på grund av okunskap.

En diskussion om unga förare, ofta med invandrarbakgrund och obefintlig koll på sina rättigheter, utbryter. Det gäller att överbrygga misstänksamhet och sakta bygga upp förtroende, resonerar chaufförerna.

– Och lotsa in dem på facklig utbildning så att de vågar stå upp för sin rätt, säger Freddy Welle.

Sedan många år är han djupt engagerad i den osunda konkurrensen inom åkerinäringen.

– Genom ett projekt på avdelningen har jag hjärnkoll på vad som händer i Västsverige. Jag har kontakter och ett väldigt bra samarbete med facken i Norge och Danmark.

Kollegorna nickar.

– Ser och hör vi något misstänkt, så ringer vi Freddy.

Han kollar upp tipsen, kartlägger utländska ekipage som kan bryta mot lagar och regler och informerar polisen, berättar han. En ny ordväxling tar fart om löner ”under all kritik”, fifflande åkerier som ”slängts ut” ur Norge och filippinska chaufförer. Men också distributionsförare som fått mer jobb med den ökande e-handeln.

Gråtande förare

Freddy Welle och Jan-Olof Bernhardsson minns fortfarande föraren som grät, när sektionen tidigare sökte upp utländska chaufförer och delade ut frukostpåsar.

– Han hade förlorat kontakten med frun och barnen.

Några veckor efter träffen tvingar covid-19 sektionen att ställa in all verksamhet fram till hösten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?