Utbildare anklagas för YKB-fusk

Safeside education anklagas för att fuska med YKB-kurser. Utbildningsföretag granskas av Transportstyrelsen som fått in uppgifter som gjort att myndigheten startat sin tillsyn. – Våra kurser håller måttet och är inte för korta, säger företagets vd Mats Lundberg.

– Vi har en pågående tillsyn, säger Gunnar Holgersson, chef för sektionen för tillstånd och tillsyn på Transportstyrelsen.

Han kommenterar inte fallet så länge denna tillsyn pågår, men svarar på allmänna frågor om kraven på utbildningarna för chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB).

Transportarbetaren har från flera håll fått uppgifter om att Safeside education i Dalarna vid något eller flera tillfällen har kortat ner de fem delkurserna, som ska ta en dag vardera, till ungefär tio timmar plus ett telefonförhör.

Gunnar Holgersson kommenterar utan att koppla sitt uttalande till detta företag:

– Om ett företag ordnar sina kurser på det sättet tyder det på att det bryter mot regelverket. I så fall krävs en mer omfattande tillsyn. Och om myndigheten kommer fram till att en tillståndshavare inte följer kraven i regelverket och inte utbildar enligt sin undervisningsplan kan det ytterst bli tal om att varna eller återkalla tillståndet.

Om myndigheten beslutar att återkalla tillståndet har företaget rätt att överklaga detta till domstol.

Mats Lundberg, vd och hälftenägare i Safeside education, bekräftar att hans företag granskas av Transportstyrelsen. Han hävdar att myndigheten har fått falska uppgifter om att företagets kurser är för korta.

– Men jag tror att kurslängden kommer att halveras på tio års sikt, säger han. Det ingår många moment som inte alla har någon glädje av.

Safeside education startades 2011 och har sedan dess stadigt ökat både sin omsättning och sitt resultat. Företaget håller flera olika utbildningar för yrkesförare.

Alla lastbilschaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU måste senast den 10 september i år ha gått yrkeskompetensutbildningen och fått sitt YKB-kort. För att få utbilda chaufförerna krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen.

Hittills har ett företag fått sitt tillstånd indraget efter beslut av myndigheten.

– Men de chaufförer som har gått kurs hos företag som blivit av med tillståndet eller har varnats blir inte av med sin YKB, säger Transportstyrelsens Gunnar Holgersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.