Ledare

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Jag trivs bäst tillsammans med kollegor. Att ha arbetskamrater omkring mig. Men det ser olika ut för alla. Du är kanske en av Transports många medlemmar som tillbringar största delen av din arbetstid på egen hand. Och trivs med det.

Det är tur att vi alla är olika. Det gör mig ont när jag läser om föräldrar som gör allt för att deras barn prompt ska genomgå en akademisk utbildning. Som absolut inte vill att barnen ska hamna i ett arbetaryrke. Vem ska då köra varor och persontransporter, eller se till att vi får rätt varor och tidningar och vilka håller ordning och reda? Det har sagts förut och kommer att sägas igen, utan transportare stannar Sverige.

Och det behövs folk till olika slags transportbranscher. Det saknas tusentals lastbilschaufförer enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (Tya). Och branschorganisationen Säkerhetsföretagen påtalar stor brist på personal till säkerhetsbranschen. Transport organiserar medlemsgrupper i framtidsyrken skulle man kunna säga.

Från den 1 februari är kabinpersonal inom flyg en ny grupp i Transport. Med nya grupper och nya medlemmar finns också möjlighet att engagera fler. För det behövs olikheter i representationen av en förening. Folk med olika erfarenheter och kunskaper är viktiga för föreningen. Det gör något att se folk i ledande ställning som man kan identifiera sig med. Då kan det bli bra återväxt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 februari, 2025

    Med tanke på att utan transports medlemmar så stannar Sverige så är de väldigt förvånade att de som utför arbeten i transportbranschen har så låga löner.Jag förstår mycket väl att föräldrar vill att deras barn få en akademisk utbildning för att få ett bättre betalt arbete som inte sliter på kroppen.Jag arbetade som lastbilschaufför i 33 år och jag skulle inte rekommendera någon att börja köra lastbil med tanke på hur otacksamt det är med låga löner och arbete på dygnets alla timmar och årets alla dagar för många av våra lastbilschaufförer.Det är bättre att skaffa sig en bra och bred utbildning så kan man istället start ett företag i t.ex transportbranschen och anställa andra som tjänar pengar åt dig som chef och företagsägare.Vi behöver ha fler välutbildade individer inte färre i vårt samhälle som kan skapa arbetstillfällen för de som inte vill gå i skolan eller som inte klarar av att genomgå högre utbildningar.För egen del tror jag inte att jag hade velat eller inte klarat av att genomgå en akademisk utbildning utan jag började arbete direkt efter att jag hade sluta 9:an så visst ät det bra att vi är olika, men att skaffa sig mycket kunskap genom att utbilda sig det är bara nyttigt och viktigt för den enskilda individen och för samhället i stort.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.