Krönika

Ur led är tiden

Davids krönika. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

En ”utmaning” är något som skitit sig rejält, som när regeringen skulle betala ut elprisstöden. Så när absolut ingenting funkar kan man förstås säga att till och med tiden är ur led. Fast det ändå bara är en subjektiv betraktelse.

Tiden står nämligen helt stilla. Det är vi och allting runt om oss som rör sig. Frön blir sådda, blommor växer upp, blommar ut, vissnar och dör. Precis som vi. Men tiden bryr sig inte. Den bara finns där. Kanske som ett mått på något vi ändå inte begriper. Vår tid är vår tid men vad händer sedan? Kanske allt – eller ingenting.

Ibland är det inte bra att köra lastbil, man kan grubbla för mycket under alla timmarna ”between the roadsignes and the white lines”, som någon sjöng. Samtidigt blir tankarna ett känslomässigt stöd i livet utanför hytten – om man kommer ihåg dem…

Kanske på krogen i någon blarig diskussion med ett kvartersfyllo, vid middagen med några akademiska bekanta. Eller bara med hustrun efter middagen då man tömmer små limoncello­glas.

Frågan är vad vi gör med tidsperioden vi fått oss utmätt. Min pappa hade, som jag nog nämnt tidigare, ett ganska ”fint” jobb. Han var journalist och jobbade på Svenska Dagbladet. När han slutat benämnde han sitt arbetsliv som ”fyrtio förlorade år inom dagspressen”.

Jag har kört lastbil i stort sett hela mitt liv (min pappa älskade att åka med under senare år). Ett riktigt skitjobb enligt många, tungt och med hopplösa arbetstider.

Ändå kan jag inte på rak arm komma på att jag skulle ha gjort någonting annorlunda. Livet är på intet sätt perfekt men ändå ungefär så som jag vill ha det. Omgiven som jag är av bra kollegor, kärlek och vänskap.

Jag kan inte tacka en bra eller dålig tid för det. Men jag kan tacka mig själv, naturen, min mage och min sömn som stått mig bi i alla år. Samt omgivningen, husen (som jag ibland fått bygga och underhålla) och vägarna.

Kanske finns det två sorters tid; en tid som går att mäta. Som månvarv, solvarv eller antalet bakade bullar per dag. Sedan finns det ett annat slags tid. Den som bara finns där allting utspelar sig. Som en plats. Vad ska man kalla den? Evigheten? Eller Gud?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 november, 2023

    Många kanske skriver på om "Förlorade år" Själv tycker jag det är ett betyg på hur jag förvaltar den tid jag fått och lite "osvenskt" vill jag nog citera Bryan Adams istället: " those were the best days of my life"

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Ge oss tydliga regler om laddstationer

Arbetsmiljö. I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.