Upphandling överklagad i Sörmland

Färdtjänsten i Sörmland är en följetong. I dag står det klart att det senast beslutet om nya entreprenörer har överklagats. Ett av de ifrågasatta företagen drivs av hustrun till mannen bakom dagens kritiserade färdtjänstbolag.

Skatteskulder och konkurser. Chaufförer som inte fått lön i tid och bilar som använts trots körförbud. Färdtjänsten i Sörmland har inte fungerat som landstinget önskat. Men från nästa år ska nya entreprenörer ta över – och en av dem kan ha nära släktkopplingar med den nuvarande.

När upphandlingen presenterades för ett par veckor sedan vann ett företag som drivs av Usnija Salimovic i två kommuner. Hon är gift med Sultan Salimovic, mannen bakom nuvarande färdtjänstföretaget Nävertorp specialtransport.

I dag står det klart att en konkurrent har överklagat beslutet. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland måste därmed se över upphandlingen igen. Förra gången var det så många som begärde överprövning att hela upphandlingen gjordes om från start.

Usnija Salimovic företag heter K-holm vård o omsorg AB. Det startades 2014 och skulle, enligt det ursprungliga beslutet köra färdtjänsten i Nyköping och Flen från den 1 januari.

– Jag ska inte ta över några chaufförer från Nävertorp, säger Usnija Salimovic. Det blir jag som till hundra procent kommer att driva företaget.

Från chaufförshåll hörs en hel del tvivel om den saken. När Transportarbetaren pratar med taxiförare i Nävertorp är de övertygade om att Sultan Salimovic ligger bakom hustruns företag.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– När vi har kollat att anbudsgivarna uppfyller alla våra krav går vi på lägsta pris, säger hon. Vi har fokuserat ännu mer på att förarna ska vara utbildade och certifierade för färdtjänstjobb den här gången. Och målet är säkerhet och trygghet för resenärerna.

Känns det bra att anlita ett färdtjänstföretag som drivs av Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic vars företag ni har haft stora problem med?

– Det är inget vi kan ta hänsyn till. Vi följer lagar och förordningar när det gäller upphandling, säger Katarina Olsson, som efter överklagandena får ta tag i saken igen.

Kjell Arbestål, ombudsman på Transport i Sörmland, har desto fler synpunkter på att K-holm vård o omsorg kan komma att köra färdtjänst i två kommuner.

– Företaget har inte kollektivavtal, inga försäkringar och är inte registrerat som arbetsgivare hos arbetsförmedlingen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.