Foto: Gunilla Hamberg
Close
Blommor och ljus vid platsen för dödsolyckan, en obevakad järnvägsövergång.
Close

Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång

Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.

Järnvägsövergången mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun. Foto: Gunilla Hamberg

Den tragiska olyckan skedde vid 17.30 fredagen den 27 oktober och hon avled på olycksplatsen. På tåget färdades ett 80-tal passagerare, och en av dem skadades, enligt polisen, lindrigt och fick föras till sjukhus, skriver LänsTidningen i Östersund.

Lastbilen togs om hand av polisen för teknisk undersökning.

Den här veckan drar polisen i gång arbetet med att utreda olyckan, genomföra en teknisk undersökning av lastbilen och förhöra vittnen. Det är inte klart om lastbilen stod stilla eller körde vid kollisionen.

Under helgen placerade invånare ljus och gosedjur vid minnesplatsen, ett av dem med en snusdosa i famnen skriver Östersunds-Posten.

– Olyckan är jättetragisk! Jag är inte inkopplad i olyckan än,  inledningsvis är det polisen och Arbetsmiljöverket som håller i arbetet, säger regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transportarbetareförbundets avdelning 32 (Mellersta Norrland) i Östersund.

Skylten vid olycksplatsen, ”Passera ej spåret när lampan är släckt”.  Foto: Gunilla Hamberg

Hon är kritisk till den bristande säkerheten vid den obevakade järnvägsövergången.

– Den är under all kritik. Där finns bara en lampa som lyser i en 90-graderskurva, därför har förare svårt att se den. Om lampan är släckt får man inte passera övergången, bara om den lyser. Det borde vara tvärtom, säger hon.

Dystra siffror

Arbetsmiljöverket presenterar fortlöpande preliminär statistik om dödsfall på jobbet. Under pandemin sjönk antalet olyckor med dödlig utgång för att därefter öka igen. Dystra siffror visar att 24 personer förolyckades i arbetslivet 2020. De steg till totalt 40 år 2022 och är i år redan uppe i lika många dödsfall på jobbet.

Då är utländsk arbetskraft, värnpliktiga, intagna på kriminalvårdsanstalter med flera inte medräknade. Räknas de in har sammanlagt 47 personer dött på arbetet i år, inklusive den unga kvinnliga chauffören.

Lastbilsförare utsatt grupp

Lastbilschaufförer är en utsatt grupp i arbetslivet och den yrkesgrupp som under den senaste tioårsperioden varit värst drabbad av dödsolyckor. Under 2022 avled sammanlagt sex personer verksamma inom transport och magasinering, där lastbilsförare räknas med. Fyra av dem var kvinnor.

Under 2023 har fem lastbilschaufförer dött under arbetet.

Studerar man en längre tidsperiod, 2011–2020, så inträffade totalt 66 dödsolyckor bland arbetande lastbilschaufförer. Under samma period inträffade sammanlagt 404 dödsfall i jobbet bland andra yrkesgrupper i landet.

I år visar Arbetsmiljöverkets mörka statistik, om yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:

  • Den 19 januari: En 65-årig lastbilsförare dog efter en krock med lastbilar. Västra Götaland.
  • Den 17 februari: en 40-årig busschaufför dog efter en kollision som medförde brand. Örebro.
  • Den 7 mars: En lastbilsförare dog efter kollision mellan lastbilar (finskt företag).
  • Den 24 mars: En taxiförare hittades hängd, misstänks ha blivit mördad.
  • Den 10 april: En 55-årig lastbilsförare omkom efter en kollision mellan lastbil och personbil. Kronoberg.
  • Den 13 april: En 45-årig lastbilsförare avled efter att lastbilen föll från en viadukt. Västra Götaland.
  • Den 18 augusti: En 55-årig hjullastarchaufför dog efter att ha blivit klämd i en spånpress. Kronoberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sarilynn Hammer:
    30 oktober, 2023

    Vilken galen signal.
    Om lampan är släckt brukar det betyda grönt ljus, inte tvärtom.
    Jobbar inte längre med lastbil men det är alltför många som mister livet under arbetet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.