Foto: Gunilla Hamberg
Close
Blommor och ljus vid platsen för dödsolyckan, en obevakad järnvägsövergång.
Close

Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång

Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.

Järnvägsövergången mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun. Foto: Gunilla Hamberg

Den tragiska olyckan skedde vid 17.30 fredagen den 27 oktober och hon avled på olycksplatsen. På tåget färdades ett 80-tal passagerare, och en av dem skadades, enligt polisen, lindrigt och fick föras till sjukhus, skriver LänsTidningen i Östersund.

Lastbilen togs om hand av polisen för teknisk undersökning.

Den här veckan drar polisen i gång arbetet med att utreda olyckan, genomföra en teknisk undersökning av lastbilen och förhöra vittnen. Det är inte klart om lastbilen stod stilla eller körde vid kollisionen.

Under helgen placerade invånare ljus och gosedjur vid minnesplatsen, ett av dem med en snusdosa i famnen skriver Östersunds-Posten.

– Olyckan är jättetragisk! Jag är inte inkopplad i olyckan än,  inledningsvis är det polisen och Arbetsmiljöverket som håller i arbetet, säger regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transportarbetareförbundets avdelning 32 (Mellersta Norrland) i Östersund.

Skylten vid olycksplatsen, ”Passera ej spåret när lampan är släckt”.  Foto: Gunilla Hamberg

Hon är kritisk till den bristande säkerheten vid den obevakade järnvägsövergången.

– Den är under all kritik. Där finns bara en lampa som lyser i en 90-graderskurva, därför har förare svårt att se den. Om lampan är släckt får man inte passera övergången, bara om den lyser. Det borde vara tvärtom, säger hon.

Dystra siffror

Arbetsmiljöverket presenterar fortlöpande preliminär statistik om dödsfall på jobbet. Under pandemin sjönk antalet olyckor med dödlig utgång för att därefter öka igen. Dystra siffror visar att 24 personer förolyckades i arbetslivet 2020. De steg till totalt 40 år 2022 och är i år redan uppe i lika många dödsfall på jobbet.

Då är utländsk arbetskraft, värnpliktiga, intagna på kriminalvårdsanstalter med flera inte medräknade. Räknas de in har sammanlagt 47 personer dött på arbetet i år, inklusive den unga kvinnliga chauffören.

Lastbilsförare utsatt grupp

Lastbilschaufförer är en utsatt grupp i arbetslivet och den yrkesgrupp som under den senaste tioårsperioden varit värst drabbad av dödsolyckor. Under 2022 avled sammanlagt sex personer verksamma inom transport och magasinering, där lastbilsförare räknas med. Fyra av dem var kvinnor.

Under 2023 har fem lastbilschaufförer dött under arbetet.

Studerar man en längre tidsperiod, 2011–2020, så inträffade totalt 66 dödsolyckor bland arbetande lastbilschaufförer. Under samma period inträffade sammanlagt 404 dödsfall i jobbet bland andra yrkesgrupper i landet.

I år visar Arbetsmiljöverkets mörka statistik, om yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:

  • Den 19 januari: En 65-årig lastbilsförare dog efter en krock med lastbilar. Västra Götaland.
  • Den 17 februari: en 40-årig busschaufför dog efter en kollision som medförde brand. Örebro.
  • Den 7 mars: En lastbilsförare dog efter kollision mellan lastbilar (finskt företag).
  • Den 24 mars: En taxiförare hittades hängd, misstänks ha blivit mördad.
  • Den 10 april: En 55-årig lastbilsförare omkom efter en kollision mellan lastbil och personbil. Kronoberg.
  • Den 13 april: En 45-årig lastbilsförare avled efter att lastbilen föll från en viadukt. Västra Götaland.
  • Den 18 augusti: En 55-årig hjullastarchaufför dog efter att ha blivit klämd i en spånpress. Kronoberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sarilynn Hammer:
    30 oktober, 2023

    Vilken galen signal.
    Om lampan är släckt brukar det betyda grönt ljus, inte tvärtom.
    Jobbar inte längre med lastbil men det är alltför många som mister livet under arbetet.

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.