Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.
Close
Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.
Close

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Mycket positivt har hänt under de gångna åren. Mycket arbete återstår. Och 50 000 nya yrkesförare.

 

1 . Kan du kortfattat beskriva vad transportbranschens nämnd, Tya, är och gör?

– Vi är en organisation som ska verka för alla dem som jobbar inom transportområdet. Grundidén är att bidra till nya och uppfräschade kunskaper.

 

2.  Först: Är det något du själv vill ta upp och nå ut med spontant?

– Jag vill gärna tipsa Transports medlemmar, och alla som jobbar inom branscher på transportområdet, att gå in på vår hemsida, Tya.se. Vi har så många verktyg där, många riktade till speciella målgrupper. Till exempel har vi ett helt gäng nya lastsäkringsfilmer – gå in och kolla, kanske finns det något nytt att lära eller något som behöver fräschas upp!? Och SAM-guiden är till stor hjälp i arbetsmiljöarbetet på företag.

 

3.  Den senaste Skolledarrapporten från Tya visar allt fler tjejer är på väg in i branschen. Det är en positiv utveckling?

– Ja! Vi kan se att gemensamma insatser ger resultat. Och självklart är det ett viktigt mått på jämställdhet att en så stor andel som utbildar sig till yrkesförare är tjejer. Det är också viktigt att lyfta att så otroligt många som går transportprogrammet kommer direkt ut i arbete. Att så många som gått gymnasiet inte gör det är förkastligt, både för individen och samhället.

 

4 . Hur ser det ut några år senare, är de som börjat som chaufförer kvar i branschen efter några år – och är det skillnad mellan könen?

– Ja, jämfört med andra yrkesprogram i gymnasieskolan är andelen som är kvar i branschen hög. Tre år efter examen är det generellt sett till alla yrkesprogram 71 procent av killarna och 53 procent av tjejerna som jobbar inom det område de utbildat sig för. För dem som gått ut transportprogrammet läsåret 2015/2016 är siffran för killar 81 procent, 68 procent för tjejerna. För vård- och omsorgsprogrammet är siffran för tjejer bara 52 procent.

 

5 . Allt fler söker gymnasiets fordons- och transportprogram. Antalet utbildningsplatser har ökat men räcker det?

– Långt ifrån. Enkelt uttryckt är vi underfinansierade i utbildningssystemet. Vi räknar med att det kommer att behövas 50 000 nya yrkeschaufförer under kommande tioårsperiod med tanke på kommande pensionsavgångar. Merparten kommer att komma från gymnasieutbildningen, omkring och det finns ett stort behov av långsiktighet på regionsnivå. När det gäller yrkesvux och omskolning genom Arbetsförmedlingen är antalet färre och hur arbetsmarknadsinsatserna är beroende av konjunktur.

 

6.  Är machoattityden inom transportyrkena ett utbrett problem för unga tjejer i dag, tror du?

– Oavsett bransch, eller organisation, är det viktigt att det är ett inkluderande klimat på jobbet. Det gäller självklart oavsett om du är man eller kvinna. Jag har erfarenhet av detaljhandeln, det är inte alltid kul att vara en ung kille där. Enkönade arbetsplatser är ett exempel, det finns andra. Vi är alla olika, våra familjer ser olika ut, andra har en sexuell läggning olik majoritetens, en del har bagage som inte syns men kan skapa känsla av att inte höra in.

 

7.  Transports ordförande, Tommy Wreeth, som ju också sitter i Tya:s styrelse, har talat om bättre löneutveckling, som ett sätt att locka fler unga…

– Det kan jag säga direkt, att det där är något som du får ta upp och fråga arbetsmarknadens parter om.

 

8.  Okej. Är det svårt att leda en organisation som består av motsatta parter på arbetsmarknaden? För fem år sedan svarade du i en intervju att du ”ännu inte” känt dig klämd mellan fack och arbetsgivares intressen.

– Nej, det tycker jag fortfarande inte att jag gjort. Tya:s styrka är att kunna lyfta frågor där det finns ett gemensamt intresse från parterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.